План конспект Урок №31. Літературні казки сучасних авторів. Іван Андрусяк «Стефа і її Чакалка»
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 10-01-2015, 20:44

Урок №31. Літературні казки сучасних авторів. Іван  Андрусяк «Стефа і її Чакалка» 

Мета: ознайомити учнів із творчістю Івана Андрусяка, а саме із казкою        «Стефа і її Чакалка»; розвивати навички роботи в групі, логічне та образне мислення,  культуру мовлення, зв’язне усне мовлення учнів, навички виразного читання та аналізу прозових творів;

виховувати ввічливість, порядність, любов до прекрасного, цікавість до книжки, до сучасних українських авторів.

Обладнання: текст казки, портрет письменника, виставка книжок Івана Андрусяка для дітей, виставка ілюстрацій до казки Івана Андрусяка «Стефа і її Чакалка».

Тип уроку: урок-дослідження.

Хід уроку

І.Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

1.«Мікрофон»:

 - Як ви розумієте вислів із цього твору: «Проблеми вирішуються з усмішкою, а з плачем лише нагромаджуються».

2. Слово вчителя.

- На уроці  ми більш докладно поговоримо про творчість сучасного українського письменника Івана Андрусяка і його казку-повість «Стефа і її Чакалка». А ще вам треба подумати над тим, чого вчить цей твір, чому саме його вивчають діти у школі, чому   вас навчила ця казка? У кінці уроку обговоримо ваші міркування.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Вікторина. Продовжити речення(усно).

        Казка – це …

        Повість – це …

        Види казок: …

        Народна казка – це …

        Літературна казка – це …

        Я знаю таких казкарів: …

        В основі будь-якої казки є …

        Я знаю таких сучасних казкарів …

        Моя улюблена казка …

        Мій улюблений казковий герой …

        Казки вчать мене …

        Я сам склав цікаву казку про …

2.Одним реченням.

Вдома діти самостійно ознайомились із біографією та творчістю Івана Андрусяка, а зараз, передаючи мікрофон, пригадують по одному факту з його життєвого та творчого шляху.

ІV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

1.Евристична  бесіда:

        Про що розповідається у казці?

        Хто казкар у цій казці? 

        Коли відбуваються події?

        Які слова нам допомагають зрозуміти, що це сучасна казка? 

        Що є несподіваним для вас, коли ви читали цю казку?

        Чим схожа, а чим не схожа ця казка на класичні казкові твори?

        Які образи поставали у вашій уяві?

        Які картинки ви малювали у своїй уяві, коли читали про пригоди Стефи?

        Чим збиралася боротися Стефа із казкою, Чакалкою? 

        Що відповів Сіяр Стефі про те, що їй треба витесати, щоб знищити Чакалку?

        Чому дівчатка вирішили залишитися у Чакалячій школі?

        Чому залишився Сіяр разом із Стефою?

        Які пригоди вам найбільше сподобалися? Чому?

        Як себе називала Чакалка? 

        Який був мішок у Чакалки? 

        Як вміла вирішувати свої проблеми Стефа, коли страшно?

        Як вона себе називала? 

        Що було для неї найстрашніше? 

        Кому належить фраза: «Проблеми вирішуються з усмішкою, а з плачем лише нагромаджуються»? 

        Про кого думала Стефа, коли була у Чакалчиному мішку? 

        Яким обідом пригощала Чакалка дітей?

        Що ще дозволяла Чакалка дітям не робити?

        Чому Чакалка повернула Стефу і її друзів додому?

        Чи розчарувалася Чакалка своїм педагогічним методам? Чому?

        Що робив тато, коли Стефа прокинулась? 

        Що робила матуся в цей час? 

        Кого побачила Стефа на своїй футболці?

2. Слово вчителя.

-  Андрусяк створив у своєму тексті образ батька, який, за твердженням американського психолога Джона МакДауела, є героєм для своєї дитини . Коли маленькі діти стають нечемними, їх обов’язково хтось забирає: чи Бабай, чи Баба-Яга, чи Чахлик Невмирущий, чи тато з ремінчиком, чи Чакалка – кандидат педагогічних наук, якого, за висловом її старенького професора, «до дітей не можна й на гарматний постріл підпускати». Так ось малу Стефу, яка була дуже нечемна, забрала саме Чакалка. Стефа (як і Ліза та Іван) – то не лише літературні герої, а й найсправжнісінькі дітки самого автора. (Тож він добре знає, про що пише). Але оскільки татко навчив дівчинку, що «проблеми вирішуються з усмішкою, а плачем лише нагромаджуються», то вона не впала у відчай, а разом зі своїми друзями – маленькими збитошниками почала шукати пригод і боротися з казкою за казковими правилами.  «І Сіяр теж уже трішечки Бабай, бо свободу на пістолет проміняв». А здогадайтесь-но, кого Стефин татко називає Бабаєм? Правильно, самого товариша Л.: «Бабай жив у пам’ятнику якомусь лисому дядькові з кепкою в простягнутій руці, довкола якого час від часу водили хороводи старенькі дядьки й тітки з червоними шматами». Саме цей лисий дядько колись проміняв свободу на пістолети, і саме на нього схожим ставав Сіяр.До речі, пан Іван зізнається, що лише якихось 20 відсотків в його книжках – вигадка. Усе решта – чистісінька правда. Замаскована, правда, під добру-добру дитячу читанку...

3. Творчо-асоціативна робота в групах(3 хвилини).

 Скласти коротку характеристику образів повісті-казки, використовуючи епітети 

І група - Тато  .

ІІ група - Стефа .

ІІІ група - Чакалка .

4.Виразне читання.

- Кульмінацією повісті є момент, коли малолітні бешкетники знаходять у холодильнику Чакалки пиво і, «надегустувавшись», в прямому сенсі розвалюють закинуту стару школу. Розчарована у власних педагогічних здібностях Чакалка знову пакує нечемних дітисьок до велетенського мішка та повертає їх додому. Як-то кажуть, прогулянка з задоволенням і не без моралі.

Послухайте виразне читання кульмінації твору і дайте відповіді на питання:

        Яке ваше ставлення до поведінки малечі?

        Чим була вражена Чакалка?

        Що значить для кожного з вас поняття «чемність», «слухняність»?

V.Закріплення вивченого матеріалу.

1.Робота в групах(5 хвилин).

1)Подумати і дати відповіді на питання:

        Чому вчить цей твір?

        Чому саме його вивчають діти у школі?

        Чому  вас навчила ця казка?

2)Скласти рекламу казки Івана Андрусяка «Стефа і її Чакалка».

2.Звіти творчих груп.

VІ.Підсумок

VІІ. Домашнє завдання.

Скласти продовження казки Івана Андрусяка «Стефа і її Чакалка».

 

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів