План конспект Л. Костенко «Пісенька про космічного гостя», «Дощ полив»
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 4-03-2013, 09:53

Л. Костенко «Пісенька про космічного гостя», «Дощ полив»

Мета:  продовжити знайомство з поетичною творчістю Л. Кос­тенко, аналізуючи її вірші «Пісенька про космічного гос­тя», «Дощ полив», виявляючи в цих творах уявне, фантас­тичне, реальне; визначити їхні основні мотиви; розвивати культуру зв'язного мовлення, пам'ять, творчу уяву, логічне мислення; вміння грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження; формувати кругозір, світогляд; виховувати почуття пошани, поваги, любові до творчості Л. Костенко, її героїв; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: бібліотечка її творів, учнівські малюнки на тему «Фантас­тичне у творах поетеси»; дидактичний матеріал (тестові за­вдання, картки).

ХІД УРОКУ

Організаційний момент

Актуалізація опорних знань

Бесіда за питаннями:

З якою метою Л. Костенко у своїх творах поруч із реальними подія­ми, героями використовує і уявне, фантастичне?

Чому для поетеси вагоме значення має те, що її літературний герой відрізняється від інших своєю неповторністю, індивідуальністю?

Які риси, на вашу, думку цінує Л. Костенко в людині? Власну думку обґрунтуйте.

У зв'язку з чим трапляється так, що ваш товариш не почуває себе комфортно, сприятливо серед колективу класу? Що б ви йому по­рекомендували?

Що вам відомо про космос? Яке значення має його дослідження для суспільства?

Перевірка домашнього завдання

Розгляд малюнків із відповідним коментарем на тему «Фантастичне у творах Л. Костенко».

Демонстрація виробів кольорових мишат, що підготували учні. Визна­чення переможців на кращий малюнок, виріб.

Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

Основний зміст уроку

Природа — книга, кожна сторінка якої повна змісту.

І. Гете

Без дощу і трава не росте. Народне прислів'я

Дружба та братство дорожче багатства.

Народне прислів'я

1. Робота над поезією Л. Костенко «Пісенька про космічного гостя»

Виразне читання твору.

Тема: відтворення фантастичної мрії ліричного героя про приліт кос­мічного гостя; налагодження дружніх стосунків із ним.

Ідея: возвеличення почуття доброти, щирості, привітливості, гостин­ності, поваги до будь-якого гостя, навіть і до космічного.

Основна думка: вміння зустріти гостя характеризується ставленням до нього господарів; акцент на значимості дружби.

Жанр: фантастична пісенька.

Композиція.

Поезія побудована у формі монологу ліричного героя, який давно спілкується з космічним гостем.

Експозиція: опис краси осінньої пори, очікування ліричним героєм приліту гостя з космосу.

Зав'язка: уявний приліт гостя, розмова ліричного героя з ним. Кульмінація: «Хай посіє в себе на планеті жменьку слів із нашої землі». Розв'язка: відліт гостя. Обіцянка ліричного героя завітати в гості до космосу.

Обговорення змісту твору за питаннями:

Кого очікує ліричний герой?

Яким ви уявляєте гостя з космосу?

Про що намагається розпитати герой твору у гостя?

Чому гостя в поезії названо дивним?

Що свідчить про гостинність людей під час зустрічі? А як ви зустрі­чаєте гостей?

Поясніть обряд привітання гостей хлібом-сіллю.

Що вам відомо про життя на інших планетах?

Як мотив дружніх стосунків прослідковується протягом твору?

Якою буває дружба? Чи маєте ви справжніх друзів? Як випробову­ється друг?

Які прислів'я, приказки про дружбу вам відомі? Що народні творці намагалися в них підкреслити?

Художні особливості поезії:

метафори: «осінь листя золотить», «бити чолом», «апарат загуркоче».

епітет: «сині очі»

Риторичні запитання: «Є у вас поети?»; «Як по-марсіанськи — ма­когін?»; «Ти в якій галактиці живеш?»

Додатковий матеріал. Приказки, прислів'я про дружбу.

Нема товариша — шукай, а знайшов — бережи.

Вірний приятель — то найбільший скарб.

Не обгороджуй себе огорожею, а приятелями.

Друга шукай, а найдеш — тримай.

Не май сто рублів, а одного друга.

Чи є що краще, лучче в світі, як у купі жити!

Не так тії сто братів, як сто друзів.

Пробуй золото вогнем, а дружбу грішми.

Поміч у свій час, як дощ у посуху.

Не той друг, що лащиться, а той, що печалиться.

2. Опрацювання поезії Л. Костенко «Дощ полив...»

Виразне читання твору.

Тема: зображення змін у природі внаслідок дощу, який її оновив і омолодив.

Ідея: уславлення дощу як життєдайної, цілющої сили.

Основна думка: необхідність дощу як головної умови для розвитку природи.

Обговорення змісту твору за питаннями:

А чи стежили ви, коли йде дощ? Який настрій у вас під час дощової погоди?

Для чого потрібен дощ?

Хто може розказати про дощ як природне явище? Пригадайте, що вам відомо про дощ як міфічне явище з 5-го класу?

Які рослини в поезії поетеса зображує живими? Чому?

На підставі даної поезії відтворіть усний малюнок, намагаючись пе­редати всю красу природи.

Чому, на вашу думку, після дощу люди як нові?

Творче завдання. Зважаючи на власний досвід, якими рядками ви б до­повнили цю поезію? (Веселка, сонячна погода, спів пташок...)

Художні особливості вірша:

Метафори: «дощ полив», «струшується сад», «розсипана квасолька доганяє», «все блищить»;

Порівняння: «струшується сад, як парасолька»;

Епітети: «порожній шлях», «мокрі ниви».

Додатковий матеріал.

2.7.1. Народні прислів'я про дощ:

Від дощу не у воду, а від огню не в полум'я.

Добре дивитися на дощ, стоячи під дахом.

Дощ у пору — золото.

Дощ у жнива — як п'яте колесо до воза.

Дощ іде, а гість їде.

Чоловік — не глина, а дощ — не дубина, не розмочить і не поб'є.

Дощ вимочить, сонечко висушить, буйні вітри голову розчешуть. 2.7.2. Загадки про дощ.

Коли нема — чекають, Коли прийду — тікають.

Мене частенько просять, ждуть, А тільки покажусь — Ховатися почнуть.

Довго нема мене — усе в'яне, А як пройду — знов оживає.

Він скрізь: у полі і в саду, А в дім не попаде;

І я тоді лиш з дому йду, Коли вже він не йде.

Сонце вкрилося хмарками, Хтось невидимий в імлі Неба сірими нитками Прошиває до землі.

VI. Закріплення вивченого матеріалу

1. Розв'язування тестових завдань «Пісенька про космічного гостя»

Про який сорт яблук згадується у творі? а) Ранет; б) антонівка; в) штрейфлінг.

Яка пора року відтворена в поезії?

а) Літо; б) рання осінь; в) пізня весна.

«Коханий бив тобі чолом в сузір'ї...»: а) Діви; б) Пса; в) Саламандри.

З якою метою хлопець прилетить з іншої планети?

а)         Звичайна міжпланетна мандрівка;

б)        погостити на Землі і ознайомитися з життям людей;

в)        встановити дружні стосунки.

З яким питанням звернувся б ліричний герой поезії до космічного гостя? а) Чи подобається Вам у нас на Землі? б) Є у вас поети?

в) З якою метою Ви завітали до нас?

Космічного гостя у творі названо:

а) дивним; б) неординарним; в) дружелюбним.

Чим буде пригощатися очікуваний гість? а) Варениками; б) пивом; в) хлібом-сіллю.

Для Береніки через гостя люди передадутьу крапельках дощу: а) червоні троянди; б) волошки; в) білі айстри.

Що зробить ліричний герой перед відльотом гостя додому?

а)         Подарує щось цікаве на згадку про себе;

б)        перевірить техніку в ракеті; в) нагодує смачним обідом. «Дощ полив...»

Внаслідок дощу все блищить і стають новими: а) люди; б) сади; в) луки.

Блискавки визбирує в траві:

а) яскравий метелик; б) дідок старенький, кропив'яний;

в)        чоловік із парасолькою.

Із парасолькою у творі порівнюється: а) чай; б) нива; в) сад.

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

2. Робота на картках Картка № 1

Дослідіть, як сама Л. Костенко ставиться до дощової погоди. Особисті спостереження обґрунтуйте, посилаючись на поезію «Дощ полив...».

Охарактеризуйте ліричного героя поезії Л. Костенко «Пісенька про кос - мічного гостя». Відповідаючи, наведіть переконливі докази з твору.

Про яких птахів згадується у творі «Пісенька про космічного гостя» Л. Костенко?

а) Жайворонків; б) горобців; в) журавлів. Картка № 2

Доведіть, що ліричний герой вірить у прибуття космічного гостя на Зем - лю. Власні думки обґрунтуйте, посилаючись на поезію Л. Костенко «Пісенька про космічного гостя».

Прослідкуйте на прикладі твору «Дощ полив...» Л. Костенко, які зміни відбуваються у природі внаслідок дощу. Особисті міркування доведіть.

3. Що обіцяє ліричний герой космічному гостю (Л. Костенко «Пісенька про космічного гостя»)?

а) Приїхати до нього в гості; б) написати цікавого листа; в) не забувати і постійно згадувати про нього.

Картка № 3

Прокоментуйте рядки поезії «Пісенька про космічного гостя» Л. Кос­тенко:

Хай посіє в небі на планеті Жменьку слів із нашої землі.

Чому, на ваш погляд, для героя твору «Пісенька про космічного героя» Л. Костенко космічний гість такий бажаний, дорогий? Наведіть пере­конливі докази з твору.

«Розсипаною квасолькою» у поезії «Дощ полив...»:

а) є дощові намистинки на траві; б) стадо корів; в) зграя птахів.

Підсумок уроку

Оголошення результатів навчальної діяльності учнів

Домашнє завдання

Підготувати малюнок до твору Є. Гуцала «Олень Август»; дібрати ма­теріал для характеристики образу Жені.

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів
Популярні матеріали