План конспект В. НЕСТАЙКО «ТОРЕАДОРИ З ВАСЮКІВКИ». СМІШНЕ, КОМІЧНЕ, РОМАНТИЧНЕ У ТВОРІ
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 4-03-2013, 11:29

В. НЕСТАЙКО «ТОРЕАДОРИ З ВАСЮКІВКИ» СМІШНЕ, КОМІЧНЕ, РОМАНТИЧНЕ У ТВОРІ

Мета:  продовжити аналізувати твір В. Нестайка «Тореадори з Ва­сюківки», виявити особливості смішного, комічного, ро­мантичного в пригодницькому творі; характеризувати вчинки героїв, пов'язуючи з життєвими ситуаціями учнів; розвивати вміння виразно читати, грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження; виділяти з інфор­мації головне, суттєве; формувати кругозір, світогляд шко­лярів; виховувати у школярів активну життєву позицію, позитивні риси характеру; прищеплювати інтерес до при­годницького літературного жанру; пунктуальність.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет В. Нестайка, бібліотечка його творів, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).

ХІД УРОКУ

Організаційний момент

Актуалізація опорних знань

Бесіда за питаннями:

Які художні твори ви люблите читати? Чому?

Яке повчальне значення для вас мають твори художньої літератури? Відповідаючи, посилайтеся на приклади з відомих вам творів.

Що вам подобається у Вані з Павлом, героях твору «Тореадори з Ва- сюківки»?

Чим пояснити те, що з хлопцями повсякчас трапляються якісь при­годи?

Як ви ставитесь до пригод? Які цікаві пригоди траплялися з вами?

Перевірка домашнього завдання

Прослуховування усних учнівських творів на тему «З ким я дружу в класі і чому?»

Підсумок творчої роботи школярів.

Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

V. Основний зміст уроку

Коли людина сміється, вона зла не робить.

К. Паустовський

Я не вірю в одну рятувальну силу таланту без наполегливої праці.

Ф. І. Шаляпін

1. Опрацювання розділу твору В. нестайка «тореадори з Васюківки» — «"Е", — сказали ми з Явою»

Виразне читання та переказування окремих епізодів розділу.

Тема: зображення цілеспрямованого прагнення Яви і Павла органі­зувати сільський театр, на сцені якого вони так і не змогли продемон­струвати свій талант через власну лінь та самовпевненість.

Ідея: уславлення прагнення хлопців, які виявили бажання створи­ти справжній театр у районі і здобути велику славу; засудження лег­коважності, ліні, безвідповідального ставлення до визначеної справи (вивчення хлопцями акторських ролей до вистави).

Основна думка: кожна розпочата справа повинна мати організацій­ний початок і вичерпне логічне закінчення.

Композиція.

Експозиція: рішення Яви та Павла організувати сільський театр у Ва- сюківці.

Зав'язка: розподіл театральних ролей між учнями; Павло — Топчин- ський; Ява — Бобчинський.

Кульмінація: «провал» інсценізації п'єси через незнання акторських слів Павлом і Явою.

Розв'язка: страждання та сором хлопців, які втекли зі сцени театру.

Обговорення змісту розділу «"Е", — сказали ми з Явою» за питан­нями:

З чим було пов'язано хвилювання Павла під час перебування за те­атральною завісою?

Яких видатних митців, майстрів театру згадує хлопець?

Кого і чому у творі названо Станіславським, а кого — Немировичем- Данченком?

Для чого хлопці вирішили створити театр у Васюківці? Як цю ідею Павла і Яви сприйняли школярі, мешканці села?

Як здійснювався підбір акторів серед школярів?

З чим було пов'язано те, що для інсценізації вирішили вибрати п'єсу М. Гоголя «Ревізор»?

Як розподілялися ролі? Чому Ява і Павло не отримали головної ролі?

Чим пояснити важливість ролей хлопців у п'єсі?

У чому були труднощі у хлопців під час репетиції?

Як же школярі готувалися до театральної вистави?

Яку чутку розпустила баба Гарбузиха щодо авторства п'єси «Ревізор»?

Чому Павло перед виступом намагався згадати будь-яку бабусину молитву?

Як хлопці почували себе, виступаючи на сцені?

Що ж то було за «Е», яке неодноразово повторював Павло на сцені?

Яким чином Павло, а потім Ява втекли зі сцени?

Про що думали хлопці, покинувши сцену?

Що відчували хлопці, від чого вони страждали, думаючи про закін­чення п'єси?

Чим пояснити самокритику хлопців наприкінці розділу?

Яким, на вашу думку, повинен бути актор? Від чого залежить повага, пошана аудиторії до нього?

VI. Закріплення вивченого матеріалу на тему «В. Нестайко "Тореадори з Васюківки"», розділ «"Е", — сказали ми з Явою»

1. Розв'язання тестових завдань

Серце Павлуші «мліє і зупиняється...»:

а)         перед початком виступу на сцені;

б)        від сорому за свій негативний учинок на зупинці автобуса;

в)        оскільки посварився з другом Явою.

Якого артиста автор не згадує у творі? а) Щепкіна; б) Штепселя; в) Шаляпіна.

Галина Сидорівна — це вчителька:

а) математики; б) літератури; в) музики та співів.

Одкривав і закривав завісу:

а) Беті Башка; б) Стьопа Карафолька; в) дід Варава.

Павлуша був у сільському ВХАТі:

а) Станіславським; б) Немировичем-Данченком; в) Щепкіним.

Хлопці організували у Васюківці театр, щоб:

а) їздити по гастролях у різні країни; б) прославитися у рідному селі; в) довести свою порядність, прагнення зробити щось позитивне, добре.

Галина Сидорівна похвалила хлопців за їх бажання організувати театр і сказала, що вони:

а) працьовиті; б) енергійні; в) емоційні.

Колю Кагарлицького Ява не хотів записувати до театралів, бо він: а) погано навчався; б) був тихим і спокійним;

в) був надто рухливим і веселим.

На першому засіданні гуртка було обрано п'єсу, яка буде демонстру­ватися на сцені сільського театру, а саме:

а)         В. Шекспіра «Отелло»;

б)        І. Котляревського «Наталка Полтавка»; в) М. Гоголя «Ревізор».

Найголовнішу роль у п'єсі виконував:

а) М. Кагарлицький; б) С. Карафолька; в) І. Рень.

На репетиція Павло і Ява не впізнавали себе, бо кудись зникав їх ар­тистизм і тому вони порівнювали себе:

а) з мокрицями; б) жуками; в) пилом на дорозі.

Найскладнішим з уроків літератури хлопцям було:

а) написати твір; б) вивчити вірш; в) проаналізувати поезію.

Якщо артисти ходитимуть по сцені з папірцями, то це буде не спек­такль, а:

а) диспут; б) семінар; в) конференція.

Карафолька «зубрячив» свою роль щодня:

а) по п'ять годин; б) дві години; в) чотири години.

Ганька Гребенючка під час вивчення своєї театральної ролі навіть: а) не ходила гуляти з подругами; б) двічі пропустила кіно;

в)        не допомагала батькам по господарству.

На думку Яви, зубрьожка — для:

а) дуже розумних; б) дурнів; в) ледачих.

Не знаючи ролі, хлопці вирішили грати на сцені так, як Качалов, тобто:

а) під фонограму; б) суфлера; в) мову жестів та міміки.

Чемпіоном школи по підказках був:

а) Кузьма Барило; б) Микола Кагарлицький; в) Павлуша Завгородній.

Завіса зі скреготом розсувається, наче:

а) смичок по струнах; б) цепний собака на залізних кільцях; в) ножем по залізу.

Чого вчила баба Павлушу, але це він не запам'ятав?

а) Тримати голос під час співів; б) молитви; в) грати на флейті.

Що призвело до хвилювання хлопців?

а)         Забули слова для ролі на сцені;

б)        побачили в залі діда Салимона;

в)        згадали, що не запросили своїх батьків на виставу.

Сашко Гузь грав роль:

а) поштмейстера; б) коменданта; в) городничого.

Тікаючи зі сцени, Павло:

а) штовхнув Карафольку; б) збив декорацію; в) перевернув відро з водою.

Чому Павлу та Яві було соромно, коли вони втекли зі сцени?

а)         Не знали акторських слів, зіпсували демонстрацію вистави;

б)        робили мовні помилки під час виступу на сцені;

в)        дехто в залі кривляв їх.

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

2. Робота на картках Картка № 1

Чому В. Нестайко, на ваш погляд, намагається порівняти перед вихо­дом на сцену хвилювання хлопців і відомих театралів. Особисті мір­кування доведіть, посилаючись на зміст твору.

Охарактеризуйте Павла і Яву як організаторів театру у Васюківці. Чому у них виявилося бажання створити театр?

Як Павло з Явою поставилися до Миколи Кагарлицького після інсце­нізації вистави?

а) Із заздрістю і сарказмом; б) з повагою; в) байдуже. Картка № 2

Дослідіть, як у процесі театральної діяльності змінюється поведінка і ставлення до дорученої справи окремих школярів. Власні спостере­ження обґрунтуйте, посилаючись на зміст твору.

Висловіть власну думку стосовно поведінки Павла і Яви, які втекли зі сцени театру? Чи можна їх виправдати?

До якої країни хотіли поїхати хлопці на гастролі? а) США; б) Німеччини; в) Франції.

Картка № 3

1. Прослідкуйте, як мешканці Васюківки поставилися до організації сіль­ського театру. Що про це свідчить? Наведіть приклади з твору.

Проаналізуйте, чим же могла закінчитися вистава п'єси М. Гоголя піс­ля того, як Павло з Явою втекли зі сцени. Як розгорталися подальші події? Стисло висловте про це власну думку.

У чому була складність акторської діяльності для хлопців? а) Знанні ролі; б) вмінні поводити себе як герой;

в) придбанні костюмів.

Підсумок уроку у формі бесіди за питаннями

Чим сподобався вам цей розділ твору? Чому він вчить вас?

Як би ви повели себе на сцені, перебуваючи на місці хлопців?

Яким, на ваш погляд, повинен бути актор?

Оголошення результатів навчальної діяльності учнів

Домашнє завдання

Підготувати розгорнуту відповідь на питання: «Що було б далі, якби постановка п'єси мала блискуче завершення?» (Запропонуйте варіанти продовження.)

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів
Популярні матеріали