План конспект Я. СТЕЛЬМАХ «МИТЬКОЗАВР З ЮРКІВКИ, АБО ХИМЕРА ЛІСОВОГО ОЗЕРА». ХАРАКТЕРИСТИКА ОБРАЗІВ СЕРГІЯ І МИТЬКА
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 4-03-2013, 14:05

Я. СТЕЛЬМАХ «МИТЬКОЗАВР З ЮРКІВКИ, АБО ХИМЕРА ЛІСОВОГО ОЗЕРА». ХАРАКТЕРИСТИКА ОБРАЗІВ СЕРГІЯ І МИТЬКА

Мета:  розкрити значимість образів Сергія і Митька у творі, їх роль у розкритті ідейного змісту повісті; з'ясувати куль­мінаційний момент твору; розвивати творчу уяву школя­рів, логічне мислення, пам'ять, увагу, спостережливість; вміння грамотно і послідовно висловлювати власні думки, судження; формувати кругозір; виховувати почуття лю­бові до краси рідного краю, книги — мудрості життя, по­вагу до творчості Я. Стельмаха; позитивні риси характеру на прикладі головних героїв твору.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: текст твору, учнівські малюнки «Яким я уявляю чудовисько у озера», дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).

ХІД УРОКУ

Організаційний момент

Актуалізація опорних знань

Бесіда за питаннями:

Що єднає Сергія і Митька — друзів-шестикласників? (Вік, інтереси, поведінка, риси характеру)

Чому хлопців захоплюють різноманітні пригодницькі ситуації?

Як, на ваш погляд, автор ставиться до своїх героїв? Свої думки об­ґрунтуйте.

Чому Я. Стельмах обирає у своєму творі головними героями школярів?

Що зумовило хлопців змінити власне ставлення до пізнання зоології?

Чим вам подобаються Сергій і Митько? Які риси характеру, поведін­ки ви б «позичили» у хлопців?

Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Основний зміст уроку

Друзі пізнаються в біді. Народне прислів'я

Вилучити із життя дружбу — значить позбавити себе сонячного світла.

Цицерон

1. Робота над IX розділом твору Я. Стельмаха «Митькозавр

з Юрківки, або Химера лісового озера» («Таємниця лісового озера»)

Виразне читання або переказування цікавих епізодів твору.

Тема: здійснення мрії Сергія і Митька — спостереження хлопців за Митькозавром закінчилося успішно, його було виявлено.

Ідея: уславлення дружби, взаєморозуміння, наполегливості у прагнен­ні подолати будь-які труднощі (Сергій і Митько); засудження хваль­куватості, хитрості, улесливості (Василь Трош).

Основна думка:

а)         те, що було таємним, стає відомим;

б)        намагання Василем ошукати, налякати Сергія і Митька посприяло тому, що друзі захопилися зоологією і виявили брехуна.

1.5. Сюжет.

Сергій і Митько вже тривалий час не спостерігали ознак наявності чудовиська в озері.

У дядька Гната тромбон то зник, то знову знайшовся. Бабуся була задоволена гостюванням у неї хлопців. Сергій і Митько мріють на березі озера, як про їх дослідження роз­повідатимуть по радіо, може, дадуть медаль «За відвагу»; відчули не­ясний рух коло самої води. Натиснувши кнопку ліхтарика, хлопці по­бачили, як водою плило щось «дуже історичне». Спочатку вони хотіли з переляку втекти, але потім почали кидати в озеро каміння прямо в го­лову чудовиська. Почувши голос Василя про порятунок, Митько плиг­нув у воду і допоміг хлопцю, який перебував у «маскарадному костюмі чудовиська».

Пізніше з'ясувалося, що Василь імітував життєдіяльність потвори в озері для того, щоб налякати Сергія і Митька, посміятися над ними. Хлопці вирішили йому помститися, але змінили кару на подяку, бо Ва­силь допоміг їм чудово провести канікули.

Композиція.

Експозиція: події, що відбулися у дядька Гната з тромбоном; хлопці так і не виявили того, хто живе в озері.

Зав'язка: Сергій з Митьком почули неясний рух коло самої води, а потім побачили щось «надзвичайне, неймовірне і дуже доісторичне»; рятування Василя.

Кульмінація: велике викриття — Василь імітував життя чудовиська в озері.

Розв'язка: подяка Сергія і Митька Василеві за те, що він влаштував їм чудові канікули і прищепив інтерес до зоології.

Обговорення змісту ІХ розділу повісті за питаннями:

З чим був пов'язаний сум хлопців-дослідників? (Митькозавр трива­лий час не подавав про себе жодних ознак)

Яке лихо трапилося у дядька Гната? З чим воно було пов'язано?

Яку думку висловила бабуся про хлопців, які в неї відпочивали? («Тихі, сумирні, слухняні, посидючі. А книжки як люблять... Це ж щас­тя — таких діточок мати»)

Якою уявляли зустріч з чудовиськом озера Сергій та Митько?

За що, на думку хлопців, вони могли отримати медаль «За відвагу»?

Опишіть чудовисько, яке хлопці зненацька побачили. («Водою плив­ло щось надзвичайне, неймовірне і дуже доісторичне... На поверхні

видніла лише голова, але що то була за голова!.. Ось потвора поверну­лась до нас, і блимнули червонясто два великих ока. Між ними стир­чав хижий ріг. З напіврозкритої пащі виглядали гостренні білі зуби...») Як Сергій з Митьком сприйняли його появу?

З чим було пов'язано те, що хлопці не злякалися потвори?

Чому Митько допоміг Василю? Чим пояснити його вчинок?

Чим би міг закінчитися «маскарад» для Василя?

Чому хлопці вирішили не «вибивати Василеві бубни», а подякували йому?

Прокоментуйте думку Сергія наприкінці твору: «І взагалі, в нас попе­реду ще дуже багато цікавого, і завжди так буде, поки ми з Митьком».

2. Характеристика образів Сергія і Митька

План характеристики образів.

Дмитро Омельчук і Сергій Стеценко — звичайні школярі-шести- класники.

Риси характеру хлопців:

а) чемність і доброта; б) мужність і винахідливість;

в)        повага до батьків і людей похилого віку;

г)         наполегливість і довіра; д) на зло відповідають добром.

Здібності героїв:

а) любов до книги; б) прагнення пізнати багато цікавого;

в)        надання допомоги тому, хто її потребує;

г)         вміння орієнтуватися у природному довкіллі;

д)        мрія про славу.

Дослідження хлопців не були марними.

Значення образів Сергія і Митька для сучасного школяра.

Бесіда за питаннями:

Що свідчить про те, що Сергій з Митьком мають велике бажання пізнати світ, історичне минуле?

Яким чином хлопці захопилися книгами, зоологічною наукою?

Як Сергій з Митьком ставилися до бабусі, мешканців села? У чому це виявилося?

Яке значення має те, що юні дослідники вміють орієнтуватися на місцевості?

У чому виявляється любов хлопців до природи, довкілля? Як вони сприймають красу лісу, озера?

Чому Сергій з Митьком мріяли про власну славу? Як це характери­зує героїв?

Якими були стосунки між хлопцями? У чому виявлялася їх взаємо­повага?

Як поводять себе друзі, перебуваючи у складних ситуаціях?

Що дає підставі стверджувати про доброту, чуйність хлопців у сто­сунках з Василем Трошем? Чому Сергій з Митьком не намагаються помститися Василеві?

Якими ви уявляєте наших героїв через кілька років? Прокоментуйте власне судження.

Чим повчальні образи Сергія і Митька для кожного із вас?

V. Закріплення вивченого матеріалу (ІХ розділ «Таємниця лісового озера»)

1. Розв'язання тестових завдань

Митькозавр тривалий час не з'являвся, і Сергій висловив припущен­ня з цього приводу:

а) «Може, він потонув»; б)»Мабуть, його вислідив хтось інший»; в) «На жаль, тварина знайшла собі інше водоймище».

Де майже щодня хлопці ночували?

а) У курені; б) у діда Трохима; в) вдома у бабусі.

Коли в дядька Гната щез тромбон, то він його оплакував: а) мов кішка кошеня; б) як зникнення сонця на небі;

в) мов пропала його рідна дитина.

«Це ж щастя — таких діточок мати», — ця думка, яка стосувалася Сергія і Митька, належала:

а) діду Трохиму; б) дядьку Гнату; в) бабусі Сергія.

Художній засіб, який Я. Стельмах застосував у фразі «...ніч спадає на ліс», називається:

а) епітетом; б) метафорою; в) алегорією.

Яку медаль мріяли отримати хлопці, якщо вони знайдуть Митькозавра? а) «За бойові заслуги»; б) «За відвагу»; в) «За цікавий винахід».

Чому хлопці не побоялися того, яке пливло озером, хоча й мали ба­жання втекти? Бо:

а)         хотіли його сфотографувати;

б)        хотіли побачити його, а потім розповісти про нього;

в)        намагалися довести свою силу і мужність.

Чим Митько кидав по голові чудовиська? а) Палками; б) камінням; в) землею.

Для чого Василь вирішив видати себе за потвору, що живе в озері? Щоб:

а)         примусити хлопців поважати зоологію та вчительку з цього предмета;

б)        герої захопилися науковою літературою;

в)        полякати «дослідників» і посміятися над ними.

За що Сергій з Митьком були вдячні Василеві?

а)         Прищепив їм любов до природи;

б)        виявив інтерес до мандрівок; в) влаштував чудові канікули.

Як довго Сергій з Митьком досліджували істоту, яка жила в озері? а) Тиждень; б) півмісяця; в) місяць.

Василь Трош у своєму зверненні до хлопців використав фразеологізм: а) «пошили у дурні»; б) «спалили кораблі за собою»; в) з'їли облизня. Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

2. Робота на картках Картка № 1

Доведіть, що Сергій і Митько були дуже вдячні Василю Трошу, який влаштував для них чудові канікули. Відповідаючи, посилайтеся на зміст твору.

Чому, на ваш погляд, бабуся була задоволена тим, як хлопці гостювали в не'ї? Що про це свідчить? Власну думку обґрунтуйте.

Тромбон, який зник у дядька Гната, знайшовся через: а) тиждень; б) п'ять днів; в) два дні.

Картка № 2

Чим пояснити те, що Сергій і Митько змінили власне ставлення до зоо­логії та вчительки цього предмета? Особисті міркування вмотивуйте.

Дослідіть, яким чином Василю Трошу вдалося впевнити хлопців, що в озері живе невідомий звір? Для чого це він зробив?

Куди хотіли хлопці послати фотографію чудовиська, якщо б вони по­бачили або спіймали його?

а) До редакції районної газети; б) гуртка юних зоотехніків;

в)        Академії наук. Картка № 3

1. Що відчув Василь Трош, коли хлопці витягли його з води. Чому Сер­гій з Митьком не помстилися йому за те, що він дурив і насміхався над ними? Власні міркування доведіть, посилаючись на зміст твору.

Вмотивуйте, чи хотіли б ви відпочивати влітку так, як Сергій з Мить-

ком? Щоб ви ще порадили хлопцям стосовно їх дозвілля на канікулах?

Свої пропозиції обґрунтуйте.

Яким сприйняв Сергій те, що пливло озером?

а) Величезним; б) неймовірним; в) страшним.

Підсумок уроку

Повість Я. Стельмаха «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісово­го озера» розповідає про веселі, незвичайні, таємничі пригоди Сергія та Митька. Історія розпочинається з того, що учні шостого класу одержали від учительки ботаніки завдання на літо — зібрати колекцію комах, а за­мість цього почали полювати на страшного Митькозавра. Наприкінці твору той виявився простим хлопцем Василем, який вирішив розігра­ти двох друзів. За веселим пригодницьким характером оповіді і бажан­ня оспівати справжню дружбу ця повість нагадує трилогію В. Нестайка «Тореадори з Васюківки».

Оголошення  результатів

навчальної діяльності учнів

Домашнє завдання

Підготуватися до тематичного оцінювання.

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів
Популярні матеріали