План-конспект уроку української літератури
Додав: larisa
Коментарів: 0
Додано: 11-07-2013, 15:49
Тема. Леся Українка. „Мрії”, „Як дитиною бувало...”. Образ мужньої, сильної духом дівчинки, її життєрадісний погляд на світ, вільнолюбство, впевненість, розвинена уява.
Мета: шляхом підготовчої пошукової роботи допомогти учням засвоїти відомості про життя і творчість Лесі Українки, усвідомити зміст і значення її поезій; формувати вміння характеризувати образ ліричної героїні, висловлювати власні роздуми; розвивати навички аналізу та виразного читання поетичних творів; виховувати почуття любові до батьків, родини, формувати стоїчні риси характеру (мужність, цілеспрямованість, наполегливість).
Обладнання: портрет письменниці, фото її родини, репродукція картини Лесі Українки „Мати з дитиною біля пташиного гнізда”, збірки творів, ілюстрації до них, учнівські малюнки „Мої мрії”, творчі роботи учнів, магнітофон, аудіозапис уривку з опери П.Чайковського „Лебедине озеро”, медаль „12 балів”, словник уроку, таблички-назви груп, „так, ні, не знаю”, картки контролю, аналітична таблиця.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, урок-проект.
Се талант наскрізь мужній, хоч не позбавлений жіночої грації і ніжності.
І. Я. Франко
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина.
1. Психологічна мотивація. Учні сидять у великому колі разом з учителем.
Вчитель. – Я, Лариса Пантеліївна, мріяла в дитинстві про чарівну фею, яка виконувала б усі мої бажання. А про що мрієте ви?
Учні по колу. – Я, Оксана, мрію про ... .
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
1. Слово вчителя.
Колись, у далекому-далекому минулому грецький мудрець-філософ Зенон проводив свої заняття біля портика Стоя в Афінах. Він говорив, що людина має надавати перевагу розумові, а не почуттям серця, повинна мужньо й стійко переносити життєві труднощі, негаразди. Так виник філософський напрям – стоїцизм, а його прибічники стали називатися стоїками. Тепер про людину, яка виявляє стійкість і мужність, незламність волі під час життєвих випробувань, говорять, що вона має стоїчні риси характеру.
Саме таким стоїчним характером і володіла видатна українська поетеса Леся Українка. Справжнє її прізвище – (хто доповнить?) Лариса Петрівна Косач.
- А що відомо вам про Лесю Українку?
ІІІ. Визначення теми уроку.
1. Пошукова бесіда.
- То ж про кого будемо розповідати сьогодні на уроці?
- Які твори будемо аналізувати?
- Як сформулюємо тему уроку?
- Пропоную сісти за парти і записати її.
2. Запис теми на дошці та в зошитах.
3. Слово вчителя. Вірші Лесі Українки надзвичайно ліричні, сповнені романтичного настрою, оптимізму і життєлюбства. „Се талант наскрізь мужній, хоч не позбавлений жіночої грації і ніжності”, - писав про неї Іван Франко. Однак кожен має відкрити поезію Лесі Українки для себе сам, узяти те, що потребує. Пропоную записати слова І. Франка як епіграф до уроку.
ІV. Актуалізація опорних знань.
1. Групова робота. Повторення опорних понять з теорії літератури.
- Доповнити схему відповідним визначенням.
І група. Епітет –
Ліричний твір –
ІІ група. Метафора –
Ліричний герой –
ІІІ група. Строфа –
Порівняння –
V. Постановка мети та основних завдань уроку.
1. Пошукова бесіда.
- Що повинні зробити до кінця уроку? (Проект у формі навчального посібника.)
- Які завдання для цього необхідно виконати? (Розказати про виконану роботу, визначити упорядників, зібрати всю інформацію, скласти її докупи у формі навчального посібника.)
- Що повинні вміти, знати?
Групи по черзі доповнюють на дошці таблицю „Маємо знати. Маємо вміти”:
„Біографи” – відомості про дитинство Лесі Українки, її мужність, цілеспрямованість, наполегливість; пояснити глибокий родинний зв’язок дитини з батьками.
„Аналітики” – зміст творів письменниці; виразно читати поезії, характеризувати образ ліричної героїні, висловлювати власні роздуми про неї.
„Мистецтвознавці” – значення творчості Лесі Українки, довести її талановитість.
2. Слово вчителя про порядок роботи над проектом.
- Декілька уроків тому ми з вами домовились, що, вивчаючи творчість Лесі Українки, створимо колективний проект. Давайте пригадаємо, з чого починалася робота.
3. Розповідь учнів про підготовку проекту.
- Спочатку ми зібрали матеріал для вивчення життя і творчості Лесі Українки, згрупували його, об’єдналися в 3 групи: І гр. – „Біографи”, ІІ гр. – „Аналітики”,
ІІІ гр. – „Мистецтвознавці”. Кожна група склала план роботи над проектом.
4. Доповідь лідерів груп про план опрацювання теми.
4.1. Лідер групи „Біографи”.
- Ми опрацювали такі питання:
1. Розповідь про дитинство і ранню творчість Лесі Українки.
2. Спогади сестри Ольги про вдачу письменниці.
3. Поетична творчість.
4. Перший вірш – „Надія”.
4.2. Лідер групи „Аналітики”.
- Ми працювали за таким планом:
1. Прочитали вірші Лесі Українки „Мрії”, „Як дитиною бувало...”.
2. З’ясували значення слова епіграма.
3. Проаналізували поезії за планом і склали аналітичну таблицю для всіх груп.
4. Підготували гру „Збери розгублені листочки”.
4.3. Лідер групи „Мистецтвознавці”.
- Ми підготували такі питання:
1. Леся Українка і мистецтво.
2. Вшанування пам’яті поетеси.
3. Організували і оформили виставку малюнків „Мої мрії”, „Світ дитинства”.
4. Оголосили конкурс „Мій перший вірш”.
Вчитель. – Для того, щоб видати посібник, необхідно обрати упорядників.
5. Словникова робота.
Упорядник – той, хто збирає, класифікує матеріал за якимось принципом.
- Які будуть пропозиції від груп? (Обирається 3 учня.)
VІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Слово вчителя. Леся була мужньою, наполегливою, сильною духом дівчинкою, мала життєрадісний погляд на світ. Тож простежимо, як формувався її цілеспрямований характер. Слово Біографам.
2. Повідомлення Біографів за планом.
2. 1. Розповідь про дитинство і ранню творчість Лесі Українки. (Демонструється фотографія Лесі з братом Михайлом та картина Лесі Українки)
2. 2. Спогади сестри Ольги про вдачу письменниці.
2. 3. Поетична творчість.
2. 4. Виразне читання напам’ять вірша „Надія”.
3. Словникова робота.
Псевдонім – вигадане ім’я, прізвище або авторський знак замість власного.
4. Літературна гра „Чи знаєте ви, що...”.
• У Лесі було два брати (Михайло, Микола) і три сестри (Ольга, Оксана, Ісидора).
- А у вас?
• У сім’ї Косачів була традиція давати родинні жартівливі імена своїм дітям:
Михайло – Мишко, Миша, Михась;
Леся – Лося, Зея, Зеїчка;
Ольга – Ліля, Лілея, Олеся, Ласочка;
Оксана – Тамара, Марця, Укус;
Микола – Милось, Кох, Кохточка;
Ісидора – Дора, Дроздик, Біла гусь, Гусиця, Патька.
- Як жартівливо вас називали в дитинстві?
• Леся Українка знала більше десяти мов.
- Скільки мов вивчаєте ви?
5. Проблемне питання:
- Чи можна сказати про Лесю Українку, що це талант? Чому?
6. Повідомлення Аналітиків за планом.
6. 1. Виразне читання напам’ять вірша Лесі Українки „Мрії”.
6. 2. Аналіз поезії на основі аналітичної таблиці. (Додаток №1.)
6. 3. Виразне читання напам’ять вірша „Як дитиною бувало...”
6. 4. З’ясування значення слова епіграма.
Епіграма – зле і дотепне зауваження на кого-небудь.
6. 5. Аналіз поезії, характеристика ліричної героїні.
Вчитель. Питання до Біографів та Мистецтвознавців:
– Що спільне, а що відмінне у цих поезіях?
6. 6. Літературна гра „Збери розгублені листочки”.
- У Допитливого Лісовичка розсипався букетик осінніх листочків, на яких написані слова з поезій Лесі Українки. Зберіть строфу.
І гр. Погляд мій спускався нижче, ІІ гр. „Що болить?” – мене питали,
На того, хто розпростертий, Але я не признавалась –
До землі прибитий списом, Я була малою горда, -
Говорив: „Убий, не здамся!” Щоб не плакать, я сміялась.

ІІІ гр. Безпощадній зброї сміху
Я боюся піддаватись,
І, забувши давню гордість,
Плачу я, щоб не сміятись.
7. Проблемне питання:
- Чи можна сказати про Лесю Українку, що це талант? Який це талант? (Мужній.)
Вчитель. - Послухайте уривок з опери П. Чайковського „Лебедине озеро” і зверніть увагу на те, як змінюється характер мелодії: спочатку спокійна і лагідна – потім тривожна й хвилююча.
8. Слухання уривку з опери П. Чайковського „Лебедине озеро”.
Вчитель. – Чи не нагадує ця мелодія саме життя Лесі Українки: спочатку замріяна життєрадісна дівчинка, потім – боротьба за життя. Чому ми звернулися до музичного твору, пояснять усім Мистецтвознавці.
9. Повідомлення Мистецтвознавців за планом.
9.1. Леся Українка і мистецтво.
9.2. Вшанування пам’яті поетеси.
9.3. Захист виставки малюнків „Мої мрії”, „Світ дитинства”.
9.4. Літературний конкурс „Мій перший вірш”.
10. Творча робота. Упорядкування посібника.
11. Словникова робота.
Анотація – короткий виклад змісту книги чи статті.
12. Неоголошений конкурс на краще читання поезій напам’ять.
- Сьогодні ви читали свої вірші та поезії Лесі Українки напам’ять. Тож давайте визначимо найкращого читця неоголошеного конкурсу і попросимо переможця прочитати вірша ще раз. А визначати його будемо плесканням в долоні. За кого плескати будете найкраще – той і переможець.
Переможець нагороджується медаллю „12 балів”, яка переноситься також до журналу.
VІІ. Підсумки уроку.
1. Розв’язання проблемного питання.
- Чи тільки мужній талант проявився у Лесі Українки? (Відповідь – слова епіграфа.)
2. Інтерактивна вправа „Займи позицію”.
На дошці прикріплені три позначки: так, не знаю, ні. Вчитель ставить питання:
- Чи згодні ви з думкою І. Франка про те, що Леся Українка – „Се талант наскрізь мужній, хоч не позбавлений жіночої грації і ніжності”?
Учні займають відповідну позицію, аргументують її (2-3 учні).
VІІІ. Домашнє завдання.
- Перед вами – назви творів Лесі Українки. Для того, щоб зрозуміти, яке домашнє завдання виконати, необхідно виписати підкреслені букви і утворити слово. Хто перший – отримує додатковий бал.
„Напис в руїні”, „Колискова”, „Тиша морська”, „Лісова пісня”, „Стояла я і слухала весну”, збірка „На крилах пісень”, „Як дитиною бувало...”.
1. Вивчити напам’ять вірш „Як дитиною бувало...”.
2. Змінюємо робочі групи по колу.
• „Біографам” – підготувати повідомлення про Крим, Чорне море.
• „Аналітикам” – підготувати виразне читання поезії „Тиша морська”.
• „Мистецтвознавцям” – намалювати малюнки або дібрати ілюстрації про Крим і море.
ІХ. Презентація посібника.
• Звучить музика із опери П. Чайковського „Лебедине озеро”.

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів