План конспект 7 клас УРОК-ПІДСУМОК. БЕСІДА ПРО ТВОРИ, ЩО ВИВЧАЛИСЯ УПРОДОВЖ РОКУ й ВИКЛИКАЛИ НАЙБІЛЬШУ ЗАЦІКАВЛЕНІСТЬ
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 6-03-2013, 14:52

УРОК-ПІДСУМОК. БЕСІДА ПРО ТВОРИ, ЩО ВИВЧАЛИСЯ УПРОДОВЖ РОКУ й ВИКЛИКАЛИ НАЙБІЛЬШУ ЗАЦІКАВЛЕНІСТЬ

Мета:     систематизувати та узагальнити вивчений учнями протягом

навчального року учбовий матеріал, який стосувався знань по життєвий і творчий шлях письменників, зміст їх творів, понять з теорії літератури; розвивати культуру зв'язного мовлення, читацькі навички, збагачувати словник школярів; формувати естетичні самки, кругозір, світогляд школярів; виховувати почуття любові до книг, рідної мови, культури українців, їх звичаїв обрядів, пошану до митців слова; від­повідальність за доручену справу.

Тип уроку: урок-гра «КВК».

Обладнання: виставка художніх творів та портретів тих письменників, творчість яких вивчалася протягом навчального року, учнів­ські малюнки, музичне оформлення.

ХІД УРОКУ

Організаційний момент

Клас поділяється на дві команди, кожна з яких обирає капітана і при­думує назву.

Визначається порядок участі у змаганнях (проводиться жеребкування).

Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Основний зміст уроку

1. Розминка (беруть участь усі гравці команд) Завдання для першої команди

Автор твору «За сестрою»:

а) Г. Тютюнник; б) Т. Шевченко; в) А. Чайковський.

Героїня якого твору намагається допомогти диким каченятам?

а)            Бабуся (Б. Харчук Планетник»);

б)            Тося (Є. Гуцало «Сім'я дикої качки»);

в)            Михайлик (М. Стельмах «Гуси-лебеді летять»).

Витязем молодої української поезії назвав В. Симоненка: а) А. Малишко; б) Л. Костенко; в) О. Гончар.

Квіти, які посадив Фрідріх, герой твору Л. Пономаренко «Гер пере­можений», скопавши маленьку грядочку?

а) Троянди; б) нагідки; в) нарциси.

«Земля — найпривітніша людська домівка, кращу чи й знайти»,— так висловив герой твору Б. Харчука «Планетник»:

а) агроном-квартирант; б) дід Капуш; в) Планетник.

За жанровою спрямованістю «Чайка на крижині» — це: а) роман у віршах; б) поема; в) поезія в позі.

З яким проханням звернулася жебрачка до господаря (Б. Лепкий «Мишка»)?

а) Дозволити переночувати; б) дати молока; в) підвезти до ближнього міста.

Герой твору, який вже й будучи дорослим, продовжував пошук квітки щастя?

а)            Павлусь (О. Стороженко «Скарб»);

б)            хлопчик («Б. Лепкий «Цвіт щастя»);

в)            Климко (Г. Тютюнник «Климко»).

Ім'я друга Климка (Г. Тютюнник Климко»): а) Миколка; б) Зіновій; в) Зульфат.

Шкарлупою лелечиного яйця, підкурюючи його, лікують (В. Голо- бородько. «Лелека»):

а) лихоманку; б) болі у серці; в) ожиріння.

Композитор, який поклав твір В. Симоненка «Лебеді материнства» на музику:

а) А. Пашкевич; б) А. Штогаренко; в) Ю. Мейтус.

Мирослава вважала себе сиротою через те, що Тугар Вовк (І. Франко «Захар Беркут»):

а)            виїхав за кордон;

б)            зрадив свій край і пристав на службу до монголів;

в)            відмовився від своєї дочки.

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал. Завдання для другої команди

Автор твору «Цвіт щастя»:

а) О. Стороженко; б) Б. Харчук; в) Б. Лепкий.

До якого виду пісень належить «Ой на горі та женці жнуть»? а) Козацьких; б) жниварських; в) чумацьких.

Невеликий за розміром ліро-епічний твір фольклорного походження на легендарну чи історичну тему:

а) пісня; б) повість; в) балада.

Твір якого письменника єднає минуле, теперішнє і майбутнє? а) І. Франко. «Захар Беркут»; б) Т. Шевченко. «Заповіт»;

в) Г. Тютюнник. «Климко».

Книга, яку Михайлик, герой твору М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять», отримав від поповича і зміст якої не зміг зрозуміти:

а) «Космографія»; б) «Пригоди Тома Сойєра»; в) «Біблія».

Чому Климко (Г. Тютюнник «Климко») вимушений був вирушити у подорож? Щоб:

а) придбати солі; б) помилуватися краєвидами; в) знайти роботу.

В якому творі розповідається про особливості козацького життя?

а)            А. Чайковський. «За сестрою»;

б)            народна пісня «Гомін, гомін по діброві»;

в)            І. Франко. «Захар Беркут».

Про героя якого твору зазначається: «...Його вигнало та розперло, такий став гладкий та опецькуватий. Пика широка та одутловата, як у того салогуба, а руки білі та ніжні, як у панночки»:

а)            Михайлик (М. Стельмах «Гуси-лебеді летять»;

б)            Павлусь (О. Стороженко «Скарб»);

в)            Климко (Г. Тютюнник «Климко»)

В якій країні перебуває лірична героїня твору Л. Костенко «Чайка на крижані»?

а) Німеччині; б) Польщі; в) Росії.

Шкода, завдана мишкою господарю, в хаті якого вона жила (Б. Леп- кий. «Мишка»):

а) з'їла копчене сало; б) щоразу смітила лушпинням від насіння; в) переточила гроші.

Через що люди звернули увагу на перехожого з твору В. Симоненка «Перехожий»?

а) Голосно сміявся на вулиці; б) спіткнувся; в) був одягнений строго по моді.

Квітка, яку доглядав Планетник? (Б. Харчук «Планетник»): а) троянда; б) нарцис; в) пролісок.

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал. 2. Конкурс «Відгадай твір»

Зовуть і скупого щасливим, бо у його багацько грошей; а він неборак, увесь свій вік стереже тих грошей, як Рябко на ланцюгу, ніякої користі з них немає — і голодний, і холодний, ще гірш од якого-небудь бідола­хи». (О. Стороженко. «Скарб»)

Дідові — дзвінкого песика, Щоб не жив на самоті, Ще й Івасика-Телесика Кожній бабі-сироті.

(Л. Кисельов. «Стати б хоч на менти лічені»)

Не хилися, явороньку, Ще ти зелененький! Не журися, козаченьку, Що ти молоденький.

(«Стоїть явір над водою»)

«Доки будете жити в громадськім порядку, дружно держатися купи, незломно стояти всі за одного, а один за всіх, доти ніяка ворожа сила не побідить вас». (І. Франко «Захар Беркут»)

І мене в сім'ї великій, В сім'ї вольній, новій, Не забудьте пом'янути Незлим тихим словом.

(Т. Шевченко «Заповіт»)

«Найбільше чванився козак тим, коли на далі довів, що він не є та­кий, яким його при першій нагоді прозвали». (А. Чайковський. «За се­строю»)

«Еге ж: і весну, і життя. Тепер, внучку, геть-чисто все почне ожи­вати: скресне крига на ріках та озерах, розмерзнеться сік у деревах, прокинеться грім у хмарах, а сонце своїми ключами відімкне землю».

(М. Стельмах. «Гуси-лебеді летять»)Добре, що діти сплять, а то ще б навчилися брехати, як люди. І як цим людям язик на таку брехню повертається? Погані люди. Одні з голоду гинуть, а другі папір у ящик ховають. Хіба ж папір важніше від життя?» (Б. Лепкий «Мишка»)

Для мене ж той край найкращий, де виросли крила мої.

Лиш маючи ґрунт під ногами, Пускатися можна в політ.

(Л. Костенко «Чайка на крижані»)

Він ніколи не зривав листя, не ламав гілля, старався не толочити постолами трави — усе живе, усе для чогось призначене. (Б. Харчук. «Планетник»)

«Фрідріх робив тільки прикраси зі шматочків цегли — сонце і кві­ти, він чіпляв їх понад вікнами другого поверху, та що самотні жінки подовгу стояли, роздивлялися і навіть сплакували». (Л. Пономаренко. «Гер переможений»)

Там юність ходила у росах до хати І жевріла цвітом вона.

Там батько не спить і задумалась мати, Ота, що у світі одна.

(А. Малишко «Вогник») Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

3. Конкурс розумних

Один представник від команди працює біля дошки над розгадуванням кросворда. 3.1. Для першої команди.

По горизонталі: 1. Село, де відбуваються події, у повісті І. Франка «Захар Беркут» (Тухля) 2. Автор твору «За сестрою». (Чайковський) 3. Яка річка згадується у вірші Т. Шевченка «Заповіт»? (Дніпро) 4. Героїня повісті І. Франка «Захар Беркут». (Мирослава) 5. Ім'я подружки Михайлика з твору М. Стельмаха «Гуси- лебеді». (Люба) 6. Жанр твору «Ой у степу криниченька». (Пісня) По вертикалі: 1. Балада Т. Шевченка. («Тополя»)

3.2. Для другої команди.

По горизонталі: 1. Поезія А. Малишка. («Вогник») 2. Головний герой твору Г. Тютюнника. (Климко) 3. Вірш Т Шевченка. («Заповіт») 4. Прізвище 90-річного

 

героя твору І. Франка. (Беркут) 5. Назва поеми В. Голобородька. («Лелека») 6. Книга, зміст якої не зрозумів Михайлик, герой твору М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять». («Космографія»)

По вертикалі: 7. Жанр твору Л. Пономаренко «Гер переможений». (Новела)

4. Конкурс капітанів

Декламування програмової поезії напам'ять.

Назвати авторів автобіографічних творів, які вивчалися протягом на­вчального року.

Міні-презентація улюбленого програмового твору.

IV. Підбиття підсумків. Визначення переможців VII. Домашнє завдання

Опрацювання списку літератури для читання влітку.

ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРА

Чупринін Олексій Олексійович,

вчитель-методист, учитель української мови та літератури вищої ка­тегорії ЗОШ І—ІІІ ступенів № 167, м. Харків.


СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Астаф'єв О. Художні системи українського зарубіжжя.— К., 2000.

Бойцун І. Роль «посередника» в розкритті внутрішнього світу дітей у творах Євгена Гуцала // Дивослово.— 1998.— № 5.

Брюховецький В. Ліна Костенко.— К., 1990.

Дзюба І. У всякого своя доля: Літературно-критичний нарис.— К., 1989.

Доля: Книга про Тараса Шевченка в образах та фактах.— К., 1993.

Жулинський М. Слово і доля.— К., 2002.

Закувала зозуленька. Антологія української народної поетичної творчості / Упоряд. Н. Шумада.— К., 1998.

Історія української літератури ХХ століття. Кн. 1, 2.— К., 1993, 1998.

Кисельов Л. Тільки двічі живемо. Вірші. Проза, спогади про поета.— К., 1991.

Ковальчук О., Мозолю Б. Українська література: уроки активного співробіт­ництва.— Тернопіль: Підручники і посібники, 2001.

Лепкий Б. Вибране.— Львів, 1990.

Лепкий Б. Про життя і твори Тараса Шевченка.— К., 1994.

Лозко Г. Українське народознавство.— К., 1995.

Лозова В. І., Москаленко П. К., Троцко Г. В. Педагогіка: Навчально-мето­дичний посібник для викладачів, аспірантів, студентів, учителів шкіл.— К.: УСДОЧ, 1993.

Мовчан Р. Українська проза ХХ ст. в іменах. Посібник.— К., 1998.

Нудьга Г. Слово і пісня. Дослідження.— К., 1985.

Русак І. Український фольклор у школі // Українська мова й література в серед­ніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах.— 1999.— № 2 — 3: 2000.— № 3.

Смілянський В., Чамата Н. Структура і смисл: спроба наукової інтерпретації поетичних текстів Тараса Шевченка.— К., 2000.

Степанидин Б. Викладання української літератури в школі: Методичний посібник для вчителя.— К.: РВЦ «Проза», 1995.— 256 с.

Ткаченко А. Василь Симоненко. Літературний портрет.— К. 1990.

Тютюнник Гр. Твори. Кн. 1, 2.— К., 1985.

Українська література. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. 5-12 класів.— К., 2005

Українська література. Хрестоматія нововведених творів / Упоряд. Р. Мов­чан.— К., 2002, 2004.

Українські радянські письменники — дітям.— К.: Веселка, 1981.

Чайковський А. Повісті.— Львів, 1989.

Черненко О. Не зміліє пам'яті криниця. Спогади про Григорія та Григора Тютюнників.— К., 2001.

Шевченко А. Феномен Євгена Гуцала // Дивослово.— 2003.— № 3.


Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів