План конспект по темі Андрій Чайковський «За сестрою».Геройство і лицарська відвага головного героя.
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 17-11-2013, 22:22

Тема. Андрій Чайковський «За сестрою». Геройство і лицарська відвага головного героя.

 

Мета. Характеризувати образ головного героя, формувати усвідомлення поняття лицарства, вміти складати план до характеристики Павлуся; розвивати вміння висловлювати власні судження про геройство і лицарську відвагу головного героя; виховувати лицарські чесноти.

 

Обладнання: твір В. Скотга «Айвенго» (ілюстрований), схема «Асоціативна павутинка», підручник.

 

Міжпредметні зв'язки: зарубіжна література: В. Скотт «Айвенго».

 

Хід уроку

 

І. Актуалізація.

 

а) «Асоціативна павутинка». Які асоціації зі словом «лицар» у вас виникають?

 

 

 

СХЕМА

 

 

 

(Можна «доповнювати» павутинку протягом уроку та у кінці уроку, додаючи такі асоціації: волелюбність, відвага, священне почуття обов'язку перед народом, людиною, патріотизм і т.д.)

 

 

 

б) Міжпредметний зв'язок (романтика пригод, історичний колорит у романі «Айвенго» В. Скотта)

 

 

 

Випереджувальне завдання

 

(можливий варіант)

 

Дія історичного роману В. Скотта «Айвенго» розгортається приблизно в 1194 році. Дата пов'язана з поверненням до своєї країни після давніх років відсутності англійського короля Річарда І Левине Серце. Вальтер Скотт, майстерно змальовуючи високе кохання, рицарські поєдинки і подвиги, звертається до реальної особи минулого, що прожила життя, сповнене сміливого дерзання, боротьби за справедливість. Рицар Уїлфред Айвенго — герой твору — зачаровує надзвичайною силою, мужністю і витривалістю, гідністю і благородством.

 

(Можна додати асоціації до павутинки після цього виду роботи. Наприклад: витривалість, гідність, подвиг, боротьба за справедливість, благородство.)

 

II. Повідомлення теми і мети уроку та очікуваних результатів.

 

III. Вивчення нового матеріалу.

 

1. Слово вчителя.

 

Справді, образ лицаря, головного героя твору Павлуся, майже вашого ровесника, хвилює і викликає симпатії до себе. Ви захоплюєтесь його глибоким патріотизмом, щирою любов'ю до сестри, здатністю переборювати труднощі в досягненні поставленої мети. Проте в декого з вас може з'явитися сумнів у реальних можливостях здійснення його задуму. Адже Павлусь часто потрапляє в такі ситуації, з яких, беручи до уваги юний вік, йому не під силу вибратися. Це стається тому, що автор у певних місцях гіперболізує цей образ, і він набирає рис, властивих фольклорним героям — богатирям. Такий прийом не тільки не применшує краси образу, а навпаки, робить його привабливішим і викликає, мабуть, у вас, юних читачів, бажання наслідувати позитивні риси характеру Павлуся.

 

Знайдіть у тексті, зачитайте ці місця. Чи погоджуєтесь ви з автором щодо прийому гіперболізації?

 

2. Короткі відповіді із зачитуванням відповідних уривків.

 

1) Розшифруйте зміст речення: «Вчився лицарського ремесла» (їздив на коні, стріляв з рушниці та лука, кидав списом та арканом, орудував шаблею, захоплювався звичаями, походами та пригодами козаків).

 

2) Як вплинула на Павлуся вперше побачена ним битва козаків з татарами?

 

3) Оцініть поведінку хлопця в стосунках з Мустафою. (Спочатку смілива і горда відповідь синові Сулеймана, що ніколи не прийме бусурманської віри (за що був жорстоко побитий), потім — хитрощі.)

 

4) Як пояснити цю зміну в характері? (Мабуть, його рішенням будь-що вижити, щоб знайти сестричку Ганнусю, визволити її з неволі.)

 

5) Згадайте і розкажіть про помилку, допущену Павлусем під час розмови з харцизом Карим. (Павлусь виявив зайву довірливість, сказавши розбишаці, що в нього є гроші.)

 

6) Чи здійснилось прокляття головного героя, адресоване жорстокому грабіжникові?

 

7) Гарячою любов'ю до України, до її народу перейняті всі помисли й почуття головного героя твору. Докажіть правильність цієї думки, зачитавши внутрішні монологи. («Маму вбили, дідуся... нас замучили... Заждіть, чортові сини! Вернуся я ще сюди, може, і не раз, та не на посторонку, як невільник, а з козацтвом, як лицар!»)

 

8) До речі, які риси вдачі Павлуся можуть у наш час бути зразком для наслідування?

 

3. Колективне складання плану до характеристики образу.

 

Проблемне запитання:

 

— Чому юний герой один вирушив у небезпечні мандри?

 

Додаткові (навідні) запитання:

 

— Як поставилися батько і старший брат до просьби Павлуся піти разом шукати Ганнусю? Чи вірили вони у щасливе завершення його наміру? Куди більше тягло їхнє серце? Чому?

 

Орієнтовний план

 

1. Павлусь — головний герой твору, представник славного роду Судаків.

 

2. Козацька вдача хлопця:

 

а) відвага;

 

б) кмітливість і винахідливість;

 

в) наполегливість і рішучість;

 

г) глибокий патріотизм;

 

ґ) щира любов до сестри;

 

д) здатність переборювати труднощі в досягненні поставленої мети;

 

е) щирість, чутливість, ніжність.

 

3. Ставлення автора та інших героїв твору до Павлуся.

 

4. Моє ставлення до Павла Судака.

 

Герої романтизму — це виняткові особистості у виняткових обставинах. Романтичний герой розуміє власну винятковість, тому він гордий, стоїть понад натовпом. Це одинак, людина самотня. Лише у творах на тему національно-визвольної боротьби герой позбавлений цієї самотності, у них він постає як найкращий, найсміливіший, наймудріший серед товаришів по зброї.

 

4. Усна розповідь про головного героя за планом (2—3 учні).

 

5. Мить творчості! (Письмова відповідь на 4-й пункт плану.)

 

IV. Рефлексія.

 

— Які ще слова після характеристики образу можна дописати в асоціативну павутинку?

 

— Лицар XXI століття... Хто він? Реальний чи фантастичний цей образ для вас? Яким лицарським чеснотам віддають перевагу дівчата?

 

V. Домашнє завдання. Підготувати усну характеристику представників ворожого табору.

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів