План конспект 8 клас Осип Назарук. «Роксоляна». Характеристика образу Роксоляни
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 4-04-2013, 16:43

8 клас

Осип Назарук. «Роксоляна». Характеристика образу Роксоляни

Мета: Опрацьовуючи ідейно-художній зміст повісті, охарактеризувати образ головної героїні твору; розвивати вміння висловлювати свої судження про вчинки людей, описані в повісті, узагальнювати, порівнювати, давати власну оцінку поведінці і вчинкам головної героїні твору; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати почуття до постаті Роксоляни в історії України; вчити поважати духовне багатство народу; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.

 

Тип уроку:Комбінований.

Обладнання: Портрет О. Назарук та кілька портретних фотоілюстрацій Роксоляни; текст твору.

Епіграф уроку:

Забудеш рідний край –

Тобі твій корінь всохне.

П. Тичина.

ХІД УРОКУ

 

I.      Організаційний момент

II.   Перевірка домашнього завдання

 

1.Візитна картка твору.

·       Історична основа; художній вимисел.

(Коли письменник створює історичний твір, йому слугує все: документи, легенди, хроніки, випадкові записи, дослідження, речі…Він не може змінювати історичний хід - історичну правду. Але автор створює той чи інший настрій, ставить за мету перадати особливості епохи, стосунки між людьми, специфіку побуту, звичаїв, традицій. Він змальовує життя конкретних історичних осіб, певні історичні події, але при цьому подає дещо видозмінену дійсність, яка народжена його творчою уявою. В літературі це називають художнім вимислом. Історична повість побудована на історичному сюжеті, у якому широко відтворюються певна епоха та її діячі.Такі твори мають історичний колорит – наявність прикмет історичного минулого: показ реальних історичних подій, імена історичних героїв, згадки про пам’ятки старовини, описи звичаїв, обрядів, вживання реальних географічних назв тощо.) (за словами О. Назарука, Роксоляна відвідала гору Афон, але історичні джерела цього не підтверджують.)

·       Жанр твору. Чому це саме повість?

·       Композиція. (Твір складається з вісімнадцяти частин.)

·       Тема, ідея твору.

·       Сюжет.

- Як можна пояснити вислів «Не знаєш ранком, що буде вечорком». Як він стосується Роксоляни?

·       Проблеми:

-        кохання;

-        служіння народові.

-        Роксоляна погодилася вийти заміж за Сулеймана через те, що його дійсно кохала, чи через те, що мала нагоду здобути владу.

·       Актуальність.

Цей твір є актуальним і в наш час. Ми навіть не можемо собі уявити, що дуже багато дівчат потрапляють у полон до іноземних гнобителів, які знущаються з них.

·       Присвячення твору.

2.Ключ уроку.

Завдання:

1.Місто на Прикарпатті, звідки походить українська бранка, відома під іменем Хуррем.

2.Наймогутніша імперія 16 ст.

3.Священна книга мусульман.

4.Правитель Османської імперії 16 ст.

5.Ім’я Назарука.

6.Прізвище доньки священника, яка стане султанкою.

7.Назва воїнів пішого турецького війська.

8. Українське ім’я дружини Сулеймана Пишного.

9.Місце паломництва християн у Греції.

 

Відповіді:

1.Рогатин.

2.Османська.

3.Коран.

4.Сулейман.

5.Осип.

6.Лісовська.

7.Яничари.

8.Настя.

9.Афон.

III.Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

1.Проблемне питання. «Роксоляна – зрадниця чи патріотка».

Учні, ви почули проблемне питання нашого уроку. До нього ми повернемося в кінці уроку. А зараз проаналізуємо образ Роксоляни. Додому вам було задано випереджувальне завдання.

2.Бесіда.

1 група (літератори). – Хто ж така Роксоляна? (учень розповідає).

- Де проявляється високий патріотизм Роксоляни у творі? (Коли відмовила Сулеймана іти на Москву через Україну і тоді, коли взяла з його обіцянку не нападати на Україну).

Орієнтовний план характеристики Роксоляни

1. Роксоляна – дружина султана Сулеймана Пишного, в минулому полонянка Анастасія Лісовська з Рогатина.

2. Воля вибору між добром і злом: думки про помсту і прощення.

3. Завжди вірна сама собі: прийняття ісламу й турецьких звичаїв не означало відречення від  свого походження.

4.Врівноважена вдача, далекоглядність, розсудливість, здоровий глузд, сміливий і незалежний розум Роксоляни у заплутаному лабіринті придворних інтриг.

5.Ризикований бій  за щастя своє та своїх дітей або безчестя слави, ганьба і приниження.

6.Сміливі радикальні зміни у тогочасному мусульманському світі: відмова від чадри, запровадження у султанському дворі велелюдних церемоній.

7.Захоплення Роксоляною і щира любов до неї султана за духовне багатство, іскристий гумор, гострий дотеп, українську пісню, вишукану ніжність, палку чутливість.

8.Негативне ставлення консервативних турків до Роксоляни за нові порядки на лад західного світу.

9. Особливості мови персонажа.

10. Опис негоди на Афоні – зображення внутрішнього неспокою і невизначеності героїні.

11. Образ Анастасії Лісовської – втілення в Роксоляні останньої мотутньої володарки часів Середньовіччя.

12.Оцінки образу літературного героя у наш час.

13. Моє ставлення до Роксоляни, героїні однойменної повісті О.Назарука.

 

2 група (історики). – Простежити шлях від Рогатина до Стамбула.

(Чорний Шлях , званий також Злим Кроком або Шляхом Незримим. Чорним називався він з різних причин. Ходило ним чорне нещастя, убийство, грабіж і чорна смерть — чума. Йшли ним століттями чорні від бруду орди монгольські й почорнілі від нужди бранці-невольники. І земля тут з природи чорна, а татарські коні, стоптавши траву, значили на ній чорне пасмо переходу.

Шлях сей ішов майже по тій самій лінії, по якій і сегодня йде торговельний шлях до Одеси. Туди і колись давно йшов сухопуттям торговельний і воєнний шлях староукраїнських князів.

Татаре мали звичайно три дороги, якими в своїх наїздах розливалися по Україні, вибігаючи спільно з-над Чорного моря. Оден їх шлях ішов волоським пограничем, другий серединою Поділля, третій Київщиною й Волинню. А всі вони лучилися в Східній Галичині. В серце її, у Львів змагали всі навали татарські, що плили як повінь тими трьома шляхами. Волоський ішов проти Львова через Бучач і Галич, подільський або кучманський через Теребовлю й Золочів, волинський закручував на півночі і йшов проти Львова через Сокаль і Жовкву. Йдучи з трьох ріжних сторін, змагали вони до одної мети, до серця Східної Галичини і впивалися в околицю Львова, мов три криваві мечі в грудь людини.

Кождий з тих шляхів народ ще сьогодні називає чорним і ще сьогодні оспівує трагедії, які діялися на тих чорних шляхах татарських.)

- Що вам нагадує місто Бучач? (це місце, де народився О. Назарук).

3 група. – З якою метою Настя вирішила зробити перший Гадж на гору Афон?

- Чому Настю так зацікавив Іверський монастир? (Зазвичай до монастиря йшли просити відпущення тяжких гріхів у Матінки Господньої Воротарниці, переказ легенди)

- Що Роксоляна хотіла попросити у святої ікони?

4 група. – Хто з митців звертався до цього образу?

- Якою ви бачите Роксоляну у турецькому телесеріалі? 

- Чи вона має ті самі риси характеру, що і в повісті?

- Про що це говорить? (Що всі митці бачать її по-різному)

IV. Узагальнення і систематизація знань

1.Слово вчителя.

Учні, зараз ми спробуємо дати відповідь на наше проблемне питання. Як ви вважаєте, хто вона – зрадниця, патріотка, чи відступниця?  Обґрунтуйте свою відповідь прикладом із тексту.

2. Учні по черзі озвучують і записують в зошити риси характеру Роксоляни. (благородна та скромна;  весела (Хуррем) і оптимістична; цілеспрямована та волелюбність; терпима і безоглядна до будь-яких труднощів).

 

3.Складання сенкану

Полонянка.

Смілива, відчайдушна.

Переживає, роздумує, страждає.

Її вдача – зваба для султана.

Роксоляна.

 

V.    Підсумок уроку

1. Метод «Рефлексія».

Незакінчене речення

Я знаю…

Я вмію…

Мені сподобалося…

Я не знав, а тепер знаю…

2. Заключне слово вчителя

Образ Роксоляни (під цим іменем Настя Лісовська увійшла до історії) в романі Осипа Назарука поєднує і вигадку, й факти. Але найважливішим, що спробував відтворити письменник, на мою думку, є неоднозначність постаті української дівчини, що стала турецькою султанкою. Що привело її до влади? Розум? Так. Кохання? Так. Підступність? Так. Але чи маємо ми право, з точки зору сьогодення, хоча б якимось чином засуджувати дії Хасеке-Ель-Хуррем-Хатун (ще одне ім'я Роксоляни)? Чи могла вона в умовах середньовічного мусульманського світу чинити по-іншому? Можливо, вона просто намагалася вижити, захистити своїх дітей?

В її образі поєдналися любов і ненависть, ніжність і мужність, доброта і жорстокість, державний розум і дрібна підступність, марнославство. Секрет її успіху не відкритий і досі

 

VI. Домашнє завдання

Складіть усне висловлювання на тему: «Чи можна одночасно служити Богові і людям?», «Роксоляна – патріот рідного краю чи зрадник?» (за повістю О.Назарука «Роксоляна»).

 

 

 

 

 

 

 

 

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів