План конспект 8 клас Незалежна вдача, щирість у стосунках з людьми, природний розум і врода Роксоляни.
Додав: TATIANA ZARECHNA
Коментарів: 0
Додано: 10-04-2013, 20:25
 
ЛIТЕРАТУРА 8 КЛАС
Урок 56 Дата: 11.04
Вчитель: Заречная Татьяна Николаевна
Незалежна вдача, щирість у стосунках з людьми, природний розум і врода Роксоляни.
Мета: розкрити найважливіші риси характеру Роксоляни, головної героїні однойменної повісті О.Назарука;
розвивати уважність, вдумливість, аналітичне мислення;
виховувати повагу до історичного минулого рідного краю, гордість за наших предків, співчуття до них, захоплення красою рідного слова.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання:портрети Роксоляни, ілюстрації, роздатковий матеріал.
Епіграф:
І возвеличимо на диво
І розум наш, і наш язик...
'Т. Шевченко 
Хід уроку
І. Організаційно-вступна частина уроку(2ХВ)
Привітання, перевірка присутніх та готовності учнів до уроку.

ІІ. Перевірка домашнього завдання(5ХВ)
*Інтелектуальна розминка
1.За яких обставин відбулася перша зустріч Роксоляни з Сулейманом?
2.Як пояснити слова циганки: «... і два весілля, а одного мужа...»?
3.Чи можна вважати Роксоляну справжньою патріоткою рідного краю?
4. Яких змін зазнали Роксоляна-дівчина і Роксоляна-султанша?
5. Як бранка з України намагалася використати свій розум, талант, обдарованість, кмітливість, винахідливість служінню на благо свого рідного краю?
6. Чому татари, а потім і падишах називали Настю Хуррем?

ІII. Повідомлення теми, мети, завдань уроку, формування мотивації учіння(5ХВ)
*Слово вчителя
Роксоляна! Як багато вже про неї сказано і написано! З кожної прочитаної сторінки твору ви все більше пізнаєте про ті далекі часи минувшини, про ту жінку, яка стала символом гордості, мужності, високого розуму і краси українок.
Сьогодні ми спробуймо дослідити, якої вдачі була героїня, в чому полягали її стосунки з людьми, як її природний розум і врода сприяли збереженню життям тим, хто потрапив до турецької неволі. Отже, подорожуємо далі...
*Постановка виконавських завдань
1. Узагальнити знання про найважливіші риси характеру Роксоляни.
2. Прокоментувати доречність епіграфа уроку.
3. Досліджувати мовностилістичні особливості твору, які розкривають риси характеру героїні.
IV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу(20ХВ)
*Слово вчителя
Роксоляна - єдина жінка в султанському гаремі, що мала офіційний титул. Вона - султанша Хасекі, і султан Сулейман поділяв з нею свою владу. Але в Європі вона відома більше під ім'ям Роксолана.
Вся Європа хотіла знати подробиці про жінку, яка піднялася з султаном на трон з відкритим обличчям! Про жінку, яка змусила султана назавжди забути про гарем.
Єдиний опис зовнішності Роксолани зберігся від Венеціанського дипломата П'єтро Брагадіна, який писав, що нова фаворитка "не могла похвалитися красою, проте була граціозною та елегантною". Вона була руденькою (що рідкість серед слов'янок), з кирпатим носиком. І дуже, дуже весела ...
Як Настя потрапила в Стамбул?
У родині ЛІСОВСЬКИХ підростала рудоволоса донька Настя. Вона в сльозах прибігла додому: однолітки не приймали її до гурту, тому що в народі існувало повір’я: руді - то лихі люди, народжені від нечистої сили. Отець Гаврило ЛІСОВСЬКИЙ був мудрою людиною. Щоб відволікти доньку від сліз, він заохотив її до науки. Навчив писати, арифметиці і навіть латині та давньогрецькій мові.
Життя прикордонного краю було вкрай небезпечним. Раз по разі з-за Дністра на Поділля налітали озброєні молдовани та татари, які грабували села, брали на викуп людей.
Щоб убезпечити себе від нападів, ЛІСОВСЬКІ подалися до неприступного Кам’янця-Подільського, захищеного могутньою фортецею.
Але влітку 1519 року об’єднане польсько-литовське військо зазнало приголомшливої поразки від татар у битві під Сокалем.
Татари пройшлися від Дністра до Карпат, спустошуючи подільські, волинські та галицькі терени.
Очолював військо турецький намісник Рустем-паша. Через всю Україну простягнулися валки бранців у кримське місто Кафу (нинішню Феодосію) на найбільший базар «живим товаром». Цей шлях пройшла і 14-річна Настя ЛІСОВСЬКА. Її відправили морем у Стамбул на знаменитий жіночий базар. Жіночий базар розташовувався в центрі столиці.
Бранки сиділи в закритих решітками галереях, зведених по периметру торгового майдану. Спеціально навчені жінки обстежували їх, повідомляючи купців про їх вади та принади. Перед брамою до базару продавались у клітках птиці, яких, за стародавнім турецьким звичаєм, відпускали на волю, купуючи невільниць. За іншою версією, Анастасія дісталась у дар Рустему-паші як військовий трофей. Засліплений красою бранки-українки, кримський хан забажав узяти Настю ЛІСОВСЬКУ у свій гарем. Проте Рустем-паша відмовив йому, заявивши, що всі вродливі полонянки належать султанові. Так Анастасія опинилась у великому гаремі султана.
Настя в Стамбулі
Не відомо як Роксолана зуміла піднятись так високо і достовірно не відомо, як Хуррем потрапила на очі султанові. Але коли це сталося, то султан зацікавився її мовчазністю, вона попросила тільки одного - права відвідувати султанську бібліотеку.
Султан був шокований, але дозволив. Коли через деякий час він
повернувся з військового походу, Хуррем володіла вже кількома мовами.
Роксолана жадібно вбирала в себе все, чому її навчали у палаці, брала все,
що давало їй життя. Історики свідчать, що через деякий час вона дійсно
опанувала турецьку, арабську та перську мови, навчилася досконало
танцювати, декламувати сучасників, а ще грати за правилами чужої,
жорстокої країни, в якій вона жила.
Життя після весілля
Весілля Сулеймана та Роксолани відбулося в 1530 році. В історії османів це був небачений випадок – султан офіційно одружився на жінці з гарему.
Роксолана стала для нього втіленням усього, що він любив в жінках: вона цінувала мистецтво і розбиралася в політиці, була поліглотом і прекрасною танцівницею, вміла любити і приймати любов. Султанша починає з'являється на людях з відкритим обличчям, але незважаючи на це, користується
повагою видних діячів ісламу, як зразкова правовірна мусульманка. Адже
слідуючи правилам своєї нової батьківщини, Роксолана прийняла іслам.
Постійні інтриги при дворі Сулеймана розвинули в Роксолані здібності
психолога. Вона вивчала людей, їх поведінку і, як результат, завжди
знала, кому що потрібно сказати і як діяти. Так що незабаром султан
виявив, що саме Хуррем з її гострим розумом здатна краще дати раду в
державних справах. Майбутня султанша Османської імперії щохвилини
була насторожі, бо там, де їй випала доля жити, діяв лише одні закон: або
знищують тебе, або губиш ти.
Деякі історики вважають, що Роксолана піклувалася і про свою батьківщину — нібито вона докладала зусилля для звільнення своїх співвітчизників, запобігала нищівним набігам татар. Хоча чітких свідчень
про саме таке її ставлення до України немає. На противагу цьому є факти, що татари, як і раніше, здійснювали щорічні набіги на територію, з якої походила Роксолана, чинили жорстокі розправи, забирали велику кількість полонених.
Але як би там не було, а правила Роксолана
державою майже 30 років!
Померла султанша 15 березня 1558 року від застуди. "День і ніч я плачу і зітхаю", - написав султан. Роксолану поховали в мавзолеї біля мечеті Сулейманіє, найбільшої у Стамбулі.
*Робота в групах.
Учні діляться на три групи, кожній з яких роздається матеріал з цитатним коментарем певної риси характеру Роксоляни. ?хнє завдання: за цитатним характеристиками визначити риси характеру головної героїні, обрати одного представника групи, який виступить перед класом з готовою відповіддю.
Завдання І групи. Незалежна вдача Роксоляни.
№ Змістове наповнення Цитатне вираження
1 Гордість і непідкупність у спілкуванні з Сулейманом на Афоні; відмова від його турботи. «Ти володар великої держави, а я никла квітка... Таких, як я багато, таких, як ти, нема... Бог не знає, що буде з нашої любові».
2 Сміливість дій та вчинків: таємно охрестила сина. «Втомлена до краю, впала на шовкові подушки, бліда, але вдоволена».
3 Незалежність у вчинках. «...Йшла прямо до залі Великої Ради Ридвану». «...в сні не снилося, щоб вона могла відважитися прийти аж тут, незаповіджена, з дитиною й цілим почотом!..»
4 Біль душі, непокірність вдачі. «... вибухнуло бунтом серце Роксоляни». «Я вам поломлю старі закони ваші так, як ви ломите серце моє!»
Завдання ІІ групи. Стосунки Роксоляни з людьми.
№ Змістове наповнення Цитатне вираження
1 Поважне ставлення до турецького вчителя Абдуллага. «... він сам був їй симпатичний, бо відчувала в нім чесного чоловіка».
2 Жорстокість у ставленні до людей, яким не могла довіряти: великого візира Агмед-баші та чорного євнуха Ібрагіма.
Просьба Сулеймана покарати їх. «Наперед кажи його ув’язнити. Бо я боюся, щоб не втік з палати!.. І ще накажи ув’язнити його спільника, чорного євнуха Гассана...»

«Роби судейське діло своє!»
3 Люб’язне ставлення султанки до простого старця під час Гадджу. «Не знаю, чим нагородити тебе, Старче Божий...»
Завдання ІІІ групи. Природний розум і врода Роксоляни.
№ Змістове наповнення Цитатне вираження
1 Далекоглядність Роксоляни, віра у зміни на краще, у міцну «підвалину її дальшої долі». «Збентежено вибиралася Настуня до школи невольниць. Але ум її працював живо. Розуміла ясно, що в сій школі може бути побудована підвалина її дальшої долі – доброї або злої. Чи до життя і те, чого воно вимагає. Розуміла се так ясно, як «Отче наш», котрий раз у раз повторяла».
2 Багатство внутрішнього світу; широта кругозору, освіченість простої дівчини-полонянки. «Перша грядка була та, котру засадили в душу ще вдома... Друга грядка була та, яку засаджував у ній турецький учитель Абдуллаг... А третя грядка була та, яку засаджував у ній італійський учитель Річчі. Інстинктом відчувала, що він гірший за турка».
3 Врода Роксоляни – об’єкт захоплення султана Сулеймана Пишного. «Засоромилася від того, що її невільницький одяг закривав красу її тіла». «...біле, як ясмин, личенько Настусі...». «...улюблена жінка завойовника, прегарна Роксолана Хуррем, «серденько серця Сулеймана».
*Виступи представників груп і складання плану характеристики головної героїні.(Записати в зошити план).
I. Незалежна вдача Роксоляни.
1. Гордість і непідкупність
2. Сміливість дій та вчинків
3. Незалежність у вчинках.
4. Біль душі, непокірність вдачі.
II. Стосунки Роксоляни з людьми.
1. Поважне ставлення до турецького вчителя Абдуллага.
2. Жорстокість у ставленні до людей, яким не могла довіряти: великого візира Агмед-баші та чорного євнуха Ібрагіма.
Просьба Сулеймана покарати їх.
3. Люб’язне ставлення султанки до простого старця під час Гадджу.
III. Природний розум і врода Роксоляни.
1. Далекоглядність Роксоляни, віра у зміни на краще, у міцну «підвалину її дальшої долі».
2. Багатство внутрішнього світу; широта кругозору, освіченість простої дівчини-полонянки.
3. Врода Роксоляни – об’єкт захоплення султана Сулеймана Пишного.

V. Осмислення, узагальнення і систематизація знань(8ХВ)
*Літературознавчий практикум
Завдання учням: поєднати художні засоби з їх визначенням.
*Коментар епіграфа уроку.
Узагальнення вивченого на уроці (повернення до завдань, поставлених на початку уроку).
VІ. Підведення підсумків уроку. (3 ХВ)
Оцінка діяльності на уроці, обґрунтування виставлених балів.
VII. Домашнє завдання(2ХВ)
Вибрати і записати цитати, які підкреслюють найважливіші риси характеру Роксоляни.
Чит. Ст. 251-253
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів
Популярні матеріали