Планк конспект 8 клас Тема: Олег Чорногуз. Сучасний письменник-гуморист. «Як вибирати ім’я»
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 16-05-2013, 23:53

8 клас

Тема: Олег Чорногуз. Сучасний письменник-гуморист. «Як вибирати ім’я»

Мета: ознайомити школярів з життєвим і творчим шляхом сучасного письменника-гумориста О. Чорногуза; проаналізувати його твір «Як вибирати ім’я», пов’язуючи його із сучасним життям; розвивати вміння визначати головну думку твору; грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження, робити висновки; виховувати критичне ставлення до хвальків, ледарів, базік.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет О. Чорногуза, виставка творів письменника

Хід уроку

I. Організаційний момент

II.Актуалізація опорних знань

1.          Перевірка домашнього завдання

Дати відповіді на запитання

?  Назва села, де народився майбутній письменник. (Великі

    Сорочинці)

?  Соціальний стан Володимира Івановича. (Селянин, бо

народився, як сам висловився письменник, «у вбогій селянській хаті»)

?  Якою мовою захоплюється В. Cамійленко з дитинства? 

    (Французькою)

?  Найулюбленіша казка Володимира Івановича, яку розповідала

    йому бабуся. («Про трьох братів Кіндратів»)

?  Де хлопець здобув середню освіту? (У Полтавській гімназії)

?  Ким працює митець слова не закінчивши Київського

університету? (Телеграфістом, оскільки заняття за спеціальністю не знайшов)

?  Характер В. Cамійленка. (Флегматик)

?  З яким письменником працював Володимир Іванович у

    Чернігівській управі? (Б. Грінченком)

?  Коли і де з’явилися перші поезії митця слова? (У львівському

    журналі «Зоря» в 1886 р.)

?  Псевдонім, під яким В. Cамійленко часто друкував свої твори.

    («Сивенький»)

?  Гумористично-сатиричний журнал, активним автором якого

    був Володимир Іванович. («Шершень»)

?  Про що мріяв письменник в останні роки свого життя. (Купити

    хату в рідних Сорочинцях над річкою і там доживати свій вік)

?  Доброзичливий, жартівливий сміх, що допомагає виправити

    певні вади людського характеру, недоліки поведінки. (Гумор)

?  Гостре й різке висміювання, критика чогось або когось, його

    поведінки і огидних суспільних явищ. (Сатира)

?  Тонке приховане глузування, насмішка, що криється за

    позитивними висловлюваннями про особу чи явище. (Іронія)

?  У якій поезії автор наштовхує до роздумів про справжній

    патріотизм, чесність і самовідданість людини? («На печі»).

?  Назвіть вірш у якому В. Самійленко застосовує іронію? («Не

    вмре поезія»).

III. Оголошення теми та мети уроку. мотивація навчальної діяльності

IV.       Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

Ніколи нічого не вигадуйте.

Придивіться до людей, які вас оточують,

І ви побачите, скільки у них дивацтв.

О. Чорногуз

1. Вступне слово вчителя

Шановні друзі!

Сьогодні ви матимете нагоду вирушити у заочну подорож «Шляхами життя і творчості О. Чорногуза». Кожний із вас зможе відчути атмосферу, в якій живе і створює свої літературні шедеври видатний український митець, а також насолодитися надзвичайно цікавими гумористичними і сатиричними творами його збірки оповідань «Веселі поради».

2.          Ознайомлення з біографією письменника

Оле?г Фе?дорович Чорногу?з народився (15 квітня 1936, с. Іванів, Калинівський район, Вінницька область) — український письменник, журналіст, редактор журналів «Перець» та «Вус», автор численних книжок гумору та сатири.

    Заслужений діяч мистецтв України (1996); Національна спілка письменників України, секретар (з 1988), член президії.

Українець; батько - Федір Данилович (1885-1948), лікар-ветеринар; мати - Оксана Андріївна (1891—1980), домогосподарка; дружина - Лідія Степанівна (1942), кандидат медедичних наук, лікар-кардіолог лікарні «Феофанія»; син Ярослав (1963), журналіст, співак-бандурист, артист Національної заслуженої капели бандуристів.

Освіта: Київський університет ім. Т. Шевченка, факультет журналістики (1959-1964).

    1961-1963 — зав. відділу листів Погребищенської райгазети.

    1963-1964 — зав. відділу сатири та гумору газети «Вінницька правда».

    1964-1983 — ст. фейлетоніст, зав. відділу фейлетонів журналу «Перець».

    1983-1986 — зав. редакції прози, директор видавництва «Радянський письменник».

    З 1986 — головний редактор журналу «Перець».

   Член НСПУ (з 1963), НСЖУ (з 1960).

Лауреат премій ім. Остапа Вишні, ім. Івана Багряного, родини Воскобійників, Михайла Стельмаха, Олеся Гончара.

    Орден князя Ярослава Мудрого V ст. (05.2006), орден - Хрест Івана Мазепи (23 лютого 2010 року).

   Член ради Товариства «Вінничани у Києві».

   Автор книжок сатири і гумору: «Моральна підтримка», «Портрет ідеала», «Сіамський слон», «Веселі поради», «Між нами кажучи», «сповідь старого холостяка», «Як доглядати Зевса», «Плата за любов», «Українські колобки», «Українські кентаври», «Тиха ніч над хатою моєю» (збірка романсів і пісень написані разом з сином Ярославом), книжка публіцистики «Вуйко з Донецька», дитячі книжки - «Веселий зоопарк», «Карнавал», «Весела абетка», «Притча казка про козака Нетака».

Автор романів: «Аристократ із Вапнярки» (1979), «Претенденти на папаху» (1983), «Вавілон на Гудзоні» (1985), «Я хочу до моря» (1989), «Дари пігмеїв» (2005), «Примхи долі»(2006), «Той, що живе зі смертю»(2006), «Золотий скарабей»,(2007) «Ремезове болото»(2007), «Воскреслий із мертвих»(2009), «Гроші з неба»(2009),«Твори» (в 2 т., 1986), «Твори» (в 7 т., 2006).   Перекладений на 22 мови світу, у тому числі на мову есперанто. За творами Олега Чорногуза створені п’єси, кінофільми. У 2009 та 2008 роках світ побачили його дві книжки англійською: «Повість моїх літ» і «Ремезове болото» (сатиричний роман).

Твори Чорногуза друкують в українській іноземній періодиці, зокрема: «Українська думка» (Великобританія, Лондон), «Нова газета» (США), «Свобода» (США), «Америка» (США), «Українське слово» (Франція, Париж).

    Захоплення: риболовля.

3.          Збірка О. Чорногуза «Книга веселих порад» (загальна характеристика)

Це широко популярна «Книга…», яка, як і окремі романи, неодноразово виходила тиражами 115 тис. примірників і перекладалася на інші мови. Більшість з цих творів свого часу вважалися українськими бестселерами.

-             Що ж варто знати кожному читачу перед тим, як знайомитися з порадами письменника?

Ось що він пропонує, при цьому висловлюючись «Я не збираюся ні обдурювати, ні обкрадати дорогого мені читача»:

-             «Поради мої, порівняно з окремими нашими романами, - коротенькі, жваві, захоплюючі. Подаючи й розробляючи докладно кожну з них, я опирався не лише на те, що давно вивчено й описано, а на свій багатий життєвий досвід».

-             «Я повинен попередити читачів: мої поради цікаві тим, що в них нікому не нав’язую своєї думки, не пропоную вивчати напам’ять кожну пораду чи окремий її абзац. Ви можете сміливо наслідувати приклади з моїх порад, робити виписки, конспектувати окремі тези чи положення, а згодом перевірити це на власному досвіді».

-             «Мої поради не менш корисні, ніж поради перукаря чи кухаря».

-             «Цінні мої поради тим, що в них є камуфляж. Що означає «камуфляж по-українськи», не берусь точно сказати».

-             «Якщо ви повністю будете дотримуватись моїх порад, як букви закону, то зможете зробити чималеньку кар’єру, вирости в очах своїх ближніх».

-             «Книга призначена для найширшого кола читачів: її можуть читати не тільки майбутні рецензенти, а й навіть упорядники четвертого тому «Україна сміється»».

4.          Робота над твором О. Чорногуза «Як вибирати ім’я»

4.1. Виразне читання у ролях.

4.2. Тема: розповідь-порада про специфіку та особливості обирання батьками імені для своєї дитини.

4.3. Ідея: висміювання тих, хто намагається у нав’язливій формі вплинути  на рішення батьків стосовно надання імені власній дитині, зважаючи при цьому не на родинні традиції, а виключно на його оригінальність.

4.4. Основна думка твору: ім’я кожної дитини – це:

-             Реалізація батьків, рідних;

-             Втілення кращих традицій багатьох українських родин, що ґрунтуються на обізнаності, менталітеті співвітчизників, віруванні, тощо;

-             Її своєрідна життєва візитна картка.

4.5. Жанр: гумористичне оповідання.

4.6. Проблемптика:

-  Ім’я – код людини;

-  Вплив оточення на вибір молодого подружжя;

-  Мода і родинні традиції при обиранні імені для дитини.

                Сюжет і композиція.

Кожного, хто збирається стати батьком чи матір’ю хвилює питання, як назвати свого малюка. І це залежить не тільки від самих молодят, а й від оточення, в якому вони перебувають, популярності того чи іншого імені.

Якщо батьки вирішили як назвати свого малюка, то знайомі можуть миттєво нав’язати їм іншу думку щодо цього, навіть запропонувати власний список імен.

Автор із сподіванням застерігає, що коли дитина виросте, то вона з належною відвертістю оцінить рішення батьків стосовно її імені, яке вони їй надали.

Експозиція:обирання імені для своєї дитини – нагальне питання кожної молодої пари.

Зав’язка: втручання і вплив знайомих на рішення батьків стосовно надання імені малечі, яка щойно народилася.

Розвиток дії: різноманітні пропозиції й поради всім, хто розмірковує над тим, як назвати своє немовля.

Кульмінація: розгубленість і вагання героя у розв’язанні життєво необхідного питання.

Розв’язка: «Якщо гармонія є, вважайте, що ім’я вибрали правильно».

4.8. Обговорення ідейно-художнього змісту твору. Бесіда за питаннями:

-             Дайте визначення поняттю «ім’я». як воно характеризує людину?

-             У зв’язку з чим питання надання імені є серйозною і відповідальною справою?

-             Над чим розмірковує автор на початку твору? («Це питання хвилює кожного, хто збирається стати батьком чи матір’ю. чим керуватися? З чого починати?»).

-             Чому при визначенні і мені для малечі О. Чорногуз радить не зважати на сімейні традиції? («Все то пережитки минулого»).

-             Куди слід звернутися, аби визначитися у виборі імені? («…це «Книга власних імен» та поради знайомих »).

-             Чим популярна «Книга власних імен» ? чому автор не рекомендує нею захоплюватися? («Книга власних імен» запропонує вам чималенький список, і ви зможете знайти сяке-таке ім’я для нащадка. Але моя вам щира порада: не заглядайте туди. Не мине й дня, як до вас завітають ваші знайомі, що дві, а то й цілих три ночі не могли заснути. Все думали, яке б ото вашій дитині ім’я підібрати»)

-             Як знайомі можуть вплинути на рішення батьків стосовно вибору імені для своєї дитини?

-             Чому імена, які обрав Василь, на думку знайомих не є актуальними?

-             Яким чином поради друзів спантеличили героя, змусили його по-іншому розмислити над життєво важливим питанням?

-             Через що дружина Василя мала переваги у виборі імені для дитини? («Вона ж у мене сирота, так от це вигадала. У дідову пам’ять.Виховував, мовляв, у люди вивів»)

-             Які імена, на думку знайомих, не є популярними? Чим це пояснити?

-             За допомогою яких аргументів друзі намагалися пере впевнити чоловіка змінити власне рішення стосовно надання імені своїй дитині?

-             Як автор пояснює особливість оригінальності імені? («Щоб відбивало наш дух, епоху»)

-             Який перелік імен запропонували знайомі для дитини героя? Чим вони це вмотивували? («Я, наприклад, пропоную назвати його іменем відомого співака. Звичайно, не нашого. Ну, якогось французького чи італійського. Скажімо, Антоніо. Чим погано? Або на честь Жана Маре. Моїй жінці цей артист дуже подобається. Для доньки – Лора. Гарно? І взагалі, яке кому діло, Лора чи Жан?..»)

-             Як ви ставитеся до переліку імен для дитини, який був запропонований герою?

-             На що звертає увагу О. Чорногуз наприкінці твору? Чому він так вважає?

-             Над чим змусило призадуматися це оповідання кожного з нас?

4.9. Виконання завдань

4.9.1. Відповідно до змісту твору скласти інформативне гроно «Поради «Як вибрати ім’я»». робота у малих групах.

Поради

-  Забути про будь-які сімейні традиції;

-  Не варто задумуватись і над майбутнім;

-  Обираючи ім’я для дитини, дотримуйтесь «Книги власних ымен» та порад знайомих;

-  Ім’я повинно бути оригінальним – відбивати дух, епоху;

-  Називати дитину слід на честь відомих людей (співаків, музикантів…);

-  Не забувайте за гармонію імені і прізвища.

4.9.2. Рубрика «Обгрунтуй. Поміркуй. Доведи.»

·                         По татку й дитятко.

·                         Маленьке-миленьке, побільша – погірша.

·                         Яка яблунька, такі й яблука.

·                         Яке коріння, таке і насіння.

·                         Однієї руки пальці, та всі різні.

4.9.3. Рубрика «Творча майстерня школяра – «Образ імені»».

Створити такий образ (портрет, словесну характеристику, фото…) імені, який на вашу думку, є зразковим, престижним, актуальним.

4.9.4. Міні-творчий проект «Моє ім’я».

·                                     Хто я?

·                                     Чому маю таке ім’я?

·                                     Як ставлюсь до свого імені?

·                                     Чи хотілося б його змінити? З якої причини?

·                                     Визначіть ім’я – ідеал.

·                                     Що необхідно зробити для того, аби ім’я кожної людини було її гордістю, славою?

4.9.5. Самостійна робота учнів.

Яких переваг, на вашу думку, слід дотримуватися, щоб обрати ім’я дитини?

·                                                 Популярність та оригінальність;

·                                                 На честь видатних діячів культури і мистецтва;

·                                                 Зважаючи на предків, історичних постатей;

·                                                 Враховуючи християнські свята.

Розмістіть зазначені параметри на умовних сходинках залежно від їх значимості.

4.9.6. Рубрика «Уявне мислення». З чим у вас асоціюється поняття «ім’я». створити відповідне гроно.

І – істотно життєва необхідність;

М – майбутнє професійне зростання, визнання, можливо, слава, кар’єра;

– все, що виокремила людина від суспільства (індивідуальність);

Я – яскравість, якою особливість пишається.

4.9.7. Рубрика «Словничок-скарбничка».

Створити синонімічний ряд до поняття «ім’я»

(Ім’я – назва, код, влучна характеристика, параметр, рід діяльності, марка, вид найменування, сорт…)

4.9.8. «Мозковий штурм» (метод «Кубування»)

Давайте пригадаємо все, що ми знаємо про поняття «ім’я». і допоможе нам у цьому наш куб.

Грань 1. що таке ім’я? (своєрідний код, індивідуальність кожної людини)

Грань 2. хто має право його давати? (батьки, однак…)

Грань 3. від чого залежить майбутнє ім’я дитини? (популярності, бажання батьків, рекомендацій і побажань рідних, знайомих…)

Грань 4. чому необхідно виважено приймати рішення, як і на честь кого назвати малечу? (від цього залежить її майбутнє, ставлення до неї оточуючих…)

Грань 5. яким чином ім’я характеризує поведінку людини,її характер, обдарованість?

Грань6. чип одобається вам власне ім’я? Запропонуйте аргументи «за» і «проти».

 

V.         Закріплення вивченого матеріалу

Тест  «Життєвий і творчий шлях Олега Федоровича Чорногуза»

1. Олег Чорногуз – це український

А) Драматург

Б) Поет

В) Прозаїк

2. Які види гумору використовуються у «Книзі веселих порад» Олега Чорногуза?

А) Іронія та сарказм

Б) Гумор та сатира

В) Сатира та сарказм

Г) Інвектива та гумор

3. Олег Чорногуз заснував видавництво і сатиричний часопис із назвою

А) «НІС»

Б) «РУХ»

В) «ВУС»

4. Лауреатом яких премій є Олег Чорногуз?

А) Ім. Тараса Шевченка

Б) Ім. Василя Симоненка

В) Ім. Остапа Вишні

Г) Ім. Олеся Гончара

5. Скільки разів Олег Чорногуз обирався секретарем Національної спілки письменників України?

А) 1

Б) 2

В) 3

Г) 4

6. Олег Чорногуз виходець із родини

А) Ветлікаря та домогосподарки

Б) Педагогів

В) Інженера та медсестри

Г) Лікарів

7. Яким із орденів нагороджений Олег Чорногуз?

А) «Орденом Богдана Хмельницького»

Б) «Орденом князя Ярослава Мудрого»

В) Орденом «Золота Зірка»

Г) «Орденом княгині Ольги»

8. Олег Федорович Чорногуз народився на

А) Черкащині

Б) Чернігівщині

В) Полтавщині

Г) Вінниччині

9. Олег Чорногуз працював головним редактором журналу

А) «Перець»

Б ) «Крокодил»

В) «Радянський письменник»

10. Де навчався Олег Чорногуз?

А) Київський державний університет ім.. Т. Шевченка

Б) Київський інститут ім.. М. Драгоманова

В) Чернівецьке загальновійськове училище

11. Яка збірка сатири та гумору Олега Чорногуза є найпопулярнішою?

А) «Співомовки»

Б) «Мисливські усмішки»

В) «Книга веселих порад»

12. Яке захоплення має Олег Чорногуз?

А) Теслярство

Б) Рибальство

В) Лозоплетіння

Г) Мисливство

КЛЮЧ:

1 – в;

2 – б;

3 – в;

4 – в, г;

5 – б;

6 – а;

7 – б;

8 – г;

9 – а;

10 – а, в;

11 – в;

12 – б.

VI.       Підсумок уроку

Розгадати кросворд

Ключовими словами у кросвордах є основні види комічного, які використовує Олег Чорногуз у своїх оповіданнях.

 



 

 

 

1.

Г

л

я

д

а

ч

 

2.

г

У

н

и

 

 

3.

Т

и

М

о

ф

і

й

 

4.

з

а

б

О

б

о

н

и

 

5.

е

к

Р

а

н

 

 


1.          Той, який щось спостерігає. Олег Чорногуз звертається до нього у оповіданні «Як поводитись в кіно».

2.          Східноєвропейський народ ІІ-VI ст. невизначеного етнічного походження. Про нього згадує Олег Чорногуз у значенні «дикуни».

3.          Імя давньогрецького походження, означає «той, що шанує бога». Саме таке ім’я мав батько молодої мами із оповідання «Як вибирати ім’я».

4.          Вид марновірства, що полягає в тому, що індивід приймає за реальність невідомі сили, здатні провіщати події і навіть впливати на них.

5.          Натягнута на раму тканина або плівка з пласмаси, скляна пластина, вкрита спеціальною речовиною, на поверхні якої проектується кіно-, фото-, телевізійне відображення;

 

VII.      Домашнє завдання

Знати зміст твору «Як поводитися у кіно». 1 група підготувати інформацію про видатних митців вітчизняного кіно. 2 група розробити правила поведінки у кінозалі. Знайти тлумачення власного імені, що воно означає.

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів
Популярні матеріали