План конспект 8 клас Оптимізм, впевненість у правильності обраного шляху в поезії В. Підпалого «Запросини»
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 27-01-2013, 16:47
8 клас
Оптимізм, впевненість у правильності обраного шляху в поезії В. Підпалого «Запросини»
Мета: продовжити знайомити школярів з творчістю В. Підпалого; розкрити алегорію образів вірша «Запросини»; розвивати навички виразного читання неримованої поезії; вчити учнів словесно відтворювати картини, що виникли в уяві під час читання художнього твору; виховувати впевненість у власних можливостях.
Тип уроку: Засвоєння знань і формування вмінь.
Обладнання: збірки творів В. Підпалого, ілюстрації (колодязя; батька, що садить дерева, качає мед; хлопчика, що читає «Кобзар», українського зілля, сонця, поваги до жінки), портрет В. Підпалого.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Міні-дискусія. Обговорення питань
• Чому, на ваш погляд, більшість поетичних книжок В. Підпалого читачі називають чудовими?
• Через що офіційна критика і цензура зупиняли творчу працю письменника, його думки на півслові?
• Доведіть, що спрагла до краси і гармонії світу душа В. Підпалого проявилася в його слові.
2. Літературний диктант «Життя і творчість В. Підпалого» (1936)
• 3 якої родини походить митець? (Хліборобської)
• Батьківщина письменника. (Полтавщина)
• Радість, яка була у малого Володі на четвертому році життя. (БатьКо дозволив йому посидіти на коні)
• Улюблені тварини В. Підпалого. (Собаки, воли)
• Вищий навчальний заклад, який закінчив митець поетичного слова. (Київський державний університет)
• Ким і де працював письменник після закінчення вищого навчального закладу? (Редактором у видавництвах м. Києва)
• Назвати 2—3 книжки поетичних творів поета («Зелена гілка», «По-Весіння», «Тридцяте літо», «В дорогу — за ластівками», «Вишневий Світ», «Сині троянди», «Поезії», «Береги землі»)
• Які країни відвідав В. Підпалий. (Прибалтика, Росія)
• Роки, на які припало становлення й утвердження власного слова митця. (60-ті)
• Твір Т. Шевченка, з яким перегукується закінчення поезії В. Підпалого «Тиха елегія». («Мені однаково...»)
• Охарактеризуйте поетичне слово В. Підпалого, добираючи до нього відповідні прикметники. (Тихе, негаласлше, розважливе, мудре)
Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.
III Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
IV. Основний зміст уроку
1. Вступне слово вчителя.
Життя... Яким воно буде у кожного із вас? «Життя прожити — не поле перейти»,— так говориться у народному прислів'ї. Тому щоразу, вирушаючи у життєву подорож, вам потрібно прагнути збагатитися, пізнати цікаве і корисне.
Оптимізм, упевненість у собі — ось основні ознаки, яких повинні дотримуватися подорожуючі.
Отже, збираючись у мандри, не забувайте, що багато чого залежить від вас самих. Адже людина – творець своєї долі. Цінуйте кожну хвилину свого життя, поспішайте робити добро і пізнавати Всесвіт.
II. Опрацювання навчального матеріалу.
1. Виразне і вдумливе читання поезії.
Поезія «Запросини» із збірки «Вишневий світ» починається властивим Підпалому чуттєво-віртуозним пейзажем прохолодної ночі (холодне небо, хмари), сповненої, однак, енергетикою тепла, бо місяць — «золотий човен» — «із хмари на хмару, на хмару із хмари». Саме цей золотий колір створює відчуття тепла й захищеності. Образ місяця широко використовувався в українському фольклорі. У Підпалого він також фантастичний, загадковий, таємничий. Величне небо — частка Космосу, що знаходиться «там, де три гори зійшлися... де три ріки злилися... де три шляхи зв'язалися». Елементи триєдиності дії, часу, місця, інтонація загадковості створюють відчуття магічності, чарівності. Саме тому вірш сприймається як казка.
Поезія написана у формі монологу, без римування. Три строфи з шести є своєрідним рефреном, який водночас виконує функції пейзажу. Автор використовує кінематографічний прийом зміни кадрів, водночас сповільнюючи рух, вдаючись до зворотної дії (не хмари пропливають повз місяць, а навпаки):
У холодному небі
золотий човен
із хмари на хмару,
на хмару із хмари -
і на місці...
У цьому контексті човен символізує мінливість, невловимість і високу мрію.
Своєрідним є й звучання твору: гучних звуків у тексті немає, панує тиша. Це посилює відчуття самотності, яке зникає, як тільки знайдено «золоті весла». Запрошення вирушити в дорогу звучить тричі. Розгубленість, безнадія відступають, треба йти, долати шлях. Недаремно автор окреслює місце хатки там, «де гори зійшлися», «ріки злилися», «шляхи зв'язалися». Цей вузол — магічний символ здоров'я, добра і щастя.
Автор не відразу відкриває таємницю, сховану «за трьома замками», «за трьома дверима», «у якомусь із трьох кутків». Що ж то за таємниця? Чого шукає ліричний герой, ведучи нас за собою? Нарешті він дає читачеві розгадку: «золоті весла»
Са вони потрібні «золотому човну»: «Нас тепер двоє знає про весла». Орієнтир знайдений, уже не страшна «ніч осіння довга. «Ходімо! Ходімо!» — запрошує автор. Цим оптимістичним акордом, що кладе край усяким сумнівам, і закінчується вірш: «Навіть якщо не дійдемо, — ходімо!»
2. Робота із заголовком поезії «Запросини».
— Поясніть значення слова «запросини».
— Чому вірш має назву «Запросини»? Аргументуйте свою відповідь.
— Чи можна твердити, що ліричний герой запрошує нас до романтичного сприймання краси природи? Підтвердіть свої слова цитатами з тексту.
— Чи доводилося вам милуватися небом у місячну ніч? Яке враження залишилося від нічного неба?
3. Словесне малювання картини місячної ночі.
4. Обмін враженнями від прочитаного (в парах).
5. Словникова робота за питаннями учнів.
Тема: Зображення оптимістичного настрою ліричного героя при виборі правильного власного життєвого шляху.
Ідея: Заклик до активного руху шляхами життя.
Основна думка: Життя тільки тоді є повноцінним, коли людина рухається, виявляє активність, прагне подорожувати.
Жанр: Філософська лірика.
Римування: перехресне.
6. Обговорення змісту поезії. Бесіда за питаннями:
• Чому поет називає небо холодним?
• Як рухався золотий човен по небу? Чим це пояснити? (...Із хмари На хмару, На хмару із хмари — і на місці...)
• Хто володіє таємницею? Яку тайну мав на увазі В. Підпалий?
• Де знаходилася хатка? (Там, де три гори зійшлися, Там, де три ріки Злилися, там, Те три шляхи зв'язалися...)
• 3 якою метою письменник повторює перший, п'ятий і сьомий куплети?
• Де можна було знайти золоті весла? (А в тій хатці За трьома Замками, За трьома дверима, У якомусь із трьох кутків — Золоті Весла...)
• Яка пора року відтворена у поезії? Що про це свідчить? (...Ніч осіння довга)
• Куди, на ваш погляд, намагається дійти подорожуючий?
• Чому він впевнений у своїй ході?
• Якою уявляє життєву подорож ліричний герой твору?
• Через що впродовж свого життя людина намагається рухатися, оптимістично сприймати труднощі і долати їх?
• За якими ознакими дана поезія нагадує казку?
• Для чого В. Підпалий написав цей вірш? Над чим він змушує задуматися читача?
7. Художній аналіз поезії.
— З якою метою та які саме казкові елементи використано у поезії «Запросини»?
• магічність числа «З» («три гори», «три річки», «три шляхи», «за трьоМа замками», «за трьома дверима», «у якомусь із трьох кутків»)
• Зачин —- «У холодному небі золотий човен ...Я кажу тобі таке, чого не зможе інший ...»
• Чарівні предмети — «золотий човен», «золоті весла».
• фантастичні герої (я і ніч);
Повтори — «Із хмари на хмару», «І на місці», «Ходімо!»
- Через казкову подорож ліричний герой долає перешкоди. Перемагає добро.)

— Якими художніми засобами поет створив прекрасну й динамічну пейзажну замальовку?
У холодному небі (епітет)
Золотий човен
Із хмари на хмару,
Із хмари на хмару — (повтори)
І на місці ...
Епітети: «Холодне небо», «золотий човен», «золоті весла», «ніч довга».
Повтори: «Там, де три...», «із хмари на хмару, на хмару із хмари...», «Ходімо...», «У холодному небі золотий човен?»
Метафори:«Три гори, три ріки, три шляхи» — долання перешкод; «Золоті весла» — спосіб досягнення поставленої мети.
Риторичні оклики:«Ходімо! Навіть, якщо не дійдемо, — ходімо» — головна думка вірша; додає оптимізму, впевненості у правильності обраного шляху.
8. Слово вчителя.
— Вірш «Запросини» — верлібр. Якими є основні ознаки вільних віршів? (Верлібр — це вірш, у якому зберігається віршований ритм, але рядки можуть мати різну довжину, а рими і поділ на строфи не є обов'язковими.)
9. «Мікрофон». Обговорення питання «Яким я вбачаю свій жит тєвий шлях?»
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Проведення тестового опитування
1. Як автор характеризує небо у творі? Воно: а) зоряне; б) світле; в) голубе; г) Холодне.
2. У небі можна побачити: А) райдугу; Б) зграю журавлів; в) Золотий човен; Г) безліч хмар.
3. Герой поезій може розповісти про: А) Таємницю; Б) цікаву новину; в) мандрівку в горах; г) свої пригоди.
4. Де три гори зійшлися, там: А) знаходилися квітучі луки; б) протікала річка;
В) Стоїть хатка; Г) ріс великий дуб.
5. Три шляхи у творі: А) зійшлися; б) злилися; в) З'явилися; Г) простелилися.
6. За трьома замками, у якомусь із трьох кутків знаходилися золоті: а) кільця; б) цвяхи; в) голки; г) Весла.
7. Яка цифра найчастіше згадується у творі? а) Два; б) Три; В) сім; г) п'ять.
8. «Із хмари на хмару, на хмару із хмари — і на місці» можна бачити:
А) Човен; Б) чарівних птахів; в) ракету; г) сонячний зайчик.
9. Пора року, коли відбуваються події у творі:
А) пізня зима; б) початок весни; в) середина літа; г) Осінь.
10. У вірші говориться про те, як зійшлися три: а) шляхи; б) ріки; в) Гори; Г) хмари.
11. Автор, звертаючись до свого ліричного героя, просить його: а) трохи перепочити; б) розпочати пошуки цінних речей;
В) Рухатися вперед; Г) призупинити подорож.
12. За допомогою яких художніх засобів автор намагається відтвори
ти захоплюючий зміст твору? А) Епітетів; порівнянь; б) метафор, гіпербол;
в) Епітетів, метафор; Г) гіпербол, епітетів.
Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.
VI. Підсумок уроку
VII. Оголошення результатів навчальної діяльності
VIII. Домашнє завдання
Навчитися виразно читати поезію В. Підпалого «Запросини», робити ідейно-художній аналіз. Підготувати інформацію про життя і творчість І. Малковича.
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів
Популярні матеріали