План конспект Урок № 59. Марко Вовчок. Романтичність оповідання «Максим Гримач», особливості його сюжету, характеротворення. Почуття відповідальності та вини.
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 2-05-2014, 20:12

 

 

Урок № 59. Марко Вовчок. Романтичність оповідання «Максим Гримач», особливості його сюжету, характеротворення. Почуття відповідальності та вини.

Мета: продовжувати знайомити школярів із творчістю Марка Вовчка; опрацювати ідейний зміст «Максим Гримач», визначаючи жанр твору, ознаки романтизму в ньому, особливості його сюжету; характеротворення; розвивати вміння коментувати зміст твору, розпізнавати характер романтичного типу; висловлювати власні судження про ідейно-художні особливості оповідання; формувати кругозір, світогляд учнів; виховувати повагу до творчої особистості письменниці, зневажливе ставлення до насильства над людиною; прищеплювати риси доброти, чуйності, порядності..

Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.

Обладнання: портрети письменниці, тексти програмових творів, ілюстрації до їх змісту.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда за питаннями

• Якою є провідна думка оповідання?

• Чому боротьба за волю є шляхом для подальшого щасливого життя?

• Яким уявляла своє майбутнє Катря?

• Чим відрізнялися розуміння поняття про щастя Катрі та її батька?

• Чи можна Максима звинуватити у самогубстві своєї дочки?

• Чому Катря обрала трагічний шлях до самознищення?

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

ІV. Сприймання й усвідомлення учнями фактичного матеріалу

1.   Ідейно-художній аналіз оповідання «Максим Гримач»

Тема: розповідь про романтичне кохання з трагічною розв’язкою.

Жанр: оповідання-балада.

Сюжет: лінійний.

Композиція твору

Експозиція– хутір Максима Гримача, розмірене життя його сім’ї.

Зав’язка – відмова Катрі всім хлопця, бо вона кохає козака Семена.

Розвиток дії – зустріч Катрі з козаком.

Кульмінація – божевілля Катрі, трагічне закінчення життя.

Розв’язка – страждання Максима Гримача, заміжжя другої дочки.

Проблематика:

- батьки і діти;

-соціальна нерівність — перешкода до повноцінного життя і врешті-решт — самогубство;

- у чому щастя людини.

Елементи романтизму у творі:

?   усім позитивним героям притаманні високі моральні якості: доброта, співчутливість, милосердя, природжене благородство, почуття особистої гідності, всепоглинаюча жадоба волі, любов до природи, здатність милуватися її красою;

?   героїня мовчки підкоряється важким сімейним обставинам;

?   уміння мислити й спостерігати, правильно оцінювати явища навколишньої дійсності героями твору;

?   задушевний, журливий тон оповіді.

2.Опрацювання твору за питаннями

 І частина

- За яких часів відбувалися події у творі? («Не за вас се діялось,— давно колись, як панувала на Вкраїні удвійзі Польща і Московщина. Московщина обладувала Україною сьогобочною.

Застави хоч стояли, та не густо; сторожа не пильнувала так, як от тепер по Збручеві, чи що; то Дніпром руччіші людці перевозили всяке добро не оплачуючи: шовки, оксамити, парчі суто злоті, пахучі шафрани й крами дорогії, в барильцях щире золото і срібло»)

- Де жив Максим Гримач? («Саме проти Черкас, нижче Домонтова, сидів хутором над Дніпром…, то сей і довгенько кохався в тому. Такий-то богатир!»)

- Яким був герой твору? Як до нього ставилися люди? («Ходив у жупанах, та в сап’янцях, та в атласах. І хороший був: повновидний, чорнобривий, чорновусий, а веселий, а жартівливий! Було, як вийде в неділю поміж люди, то так його і обступлять. Дуже його любили»)

- Якої думки дотримувався Максим щодо панського життя? («Добре панам жити, кат їх не взяв!»)

- Як ставився Гримач до тих, кому була потрібна допомога? («А такий був: нехай тільки станеться кому з нашого села пригода — головою ляже, а врятує; нехай зачепить хто чужий, то й не збудеться лиха: налетить, як той вихор нагальний, дощенту викорчує») Що вдіяв герой шляхтичу, який оселився на козачому полі? («…то він і хату його спалить, і попіл розвіяв, і самого протурив за Дніпро. Коли жив, то, може, й досі пам’ятає, які нагайки-дротянки плелися в пана Максима Гримача»)

- Яким особистим скарбом пишався Максим? («…мав дві дочки. Одна — Катрею звали — вже дівчина доросла, а хороша та пишна, як королівна; друга — Тетяна, так собі підліток, невеличечка; звивається, було, в дворі або в віконце виглядає, як ясочка. Жили вони в батька у розкошах») Про що свідчить остання фраза цитати-характеристики дочок героя?

- Як Максим ставився до козаків? («…пан Максим їх веде до світлиці та приймає, що треба»)

- Які перші враження у вас склалися про Максима Гримача? Чим вони зумовлені?

ІІ частина

-Як у творі зображено козака Семена? («…вродливий парубок, хисткий як очеретина, сміливий, як сокіл»)

- За що, на ваш погляд, його покохала Катря?

-Чим пояснити відмову старшої дочки тим, хто до неї сватався? Чому через це був схвильований Максим?

- Як пояснила Катря батькові про свій життєвий вибір? («Мені байдуже, що вони молоді й хороші, коли моє серце не до них горнеться»)

- Якого щастя хотів Максим старшій дочці? («…я тебе не буду за них силувати, та й за бурлаку не віддам; нехай він хоч і місяць з неба схопить. Не оддам, дочко! …Слово в мене батьківське, кріпке, сама знаєш»)

- Що мав на увазі Гримач, висловлюючись: «Слово в мене батьківське, кріпке…»?

-Яким було бачення Максима щодо майбутнього чоловіка для своєї дочки? («Вільного козака, дочко, щоб сам собі паном був, нікому не кланявся — от якого!»)

- Що перешкоджало одруженню Семена і Катрі? («…треба ждати! Я в свого пана вже третій рік добуваю, останній. Як послужить доля, то сього року буде велика здобич. Отаман мене не скривдить. …Подякую йому за хліб, за сіль, нагледжу де хутором красний да й поклонюсь тоді твоєму батькові…Тільки люби мене вірно, моя дівчино!»)

- Поясніть, що мала на увазі Марко Вовчок, зазначаючи: «Не плаває — літає Семен Дніпром, тільки човен синю хвилю розбиває»?

- Коли пообіцяв Семен Катрі повернутися з походу?

ІІІ частина

• Яку роботу виконувала Катря, очікуючи коханого? («…вишиває шовком рукава та рушники та все в віконце поглядає, чи крутить завірюха, чи вже сніг тане, чи хутко-то теплом повійне»)

• Чим було зумовлено те, що з приходом весни «весела наша героїня ходить собі поглядає»?

• Опишіть красу весняної природи, застосовуючи текст твору. («Зацвіли вишні, прокувала сива зозуля. Красно в садочку! Послався зелений барвінок, голубо зацвів; червоніє зірка; повився горобиний горошок; вовча ступа попустила широке листя; цвіте-процвітає мак повний: і сивий, і білий, і червоний; розкинувсь по землі синій ряст; розрослась зелена рута») Чи можна цей опис вважати пейзажем? Для чого автор його використала?

• Доведіть, що Катря палко кохала Степана? («Поміж тим квітом сама як найкращий квіт, походжає Катря, походжає та з синього Дніпра ясних очей не зводить, а тільки зійде місяць та посипле іскорцями у темну воду, Катря вже й під старою вербою на березі. Пильно дивиться вона, придивляється, чи не пливе хибкий човен, чи не править тим човном ставний та любий козак»)

• Про яке лихо повідомив козак Гримача? («Позавчора перед бурею, опівночі, горіла береза (а козаки, було як треба дать звістку, що йдуть, то й запалять березу або друге яке дерево над Дніпром); От ми примічаєм та вчора й виїхали назустріч… нема нікого … тільки Дніпро потрощені човни носить…»)

• Які художні засоби використала авторка оповідання, описуючи бурю? (Метафори: «дощ комиші позсікав», «Дніпро аж

 

Пісок до дна викидає…»; повтори: «темна-темна; гіпербола: «як грім гримне, то наче всі гори наддніпрянські луснуть»; порівняння: «позсікав, як шаблею»)

За що Катря дорікала батькові, коли дізналася про смерть свого коханого? («Тепер уже вільний козак мій жених, тату! Вільного собі зятя дождали!»)

IV Частина

Чому, на думку батька, його дочка так постаріла від отримання страшної для неї звістки?

Чи відчував Максим свою провину перед дочкою? Чим це пояснити?

Що означало плетіння вінка Катрею? Куди вона збиралася його взяти?

Як Гримач намагався розважити свою старшу дочку? Про що свідчив поцілунок руки батькові Катрею? Яким було вбрання героїні останнього для неї вечора? («Сорочка тоненька і плахта шовкова, пояс сріблом цвіт кований, черевички високі; дрібно, дрібнесенько русу косу заплела, і золотий перстень блищить на правій руці») Як Катря намагалася поєднатися із душею Семена?(«Зійшла, як на хибну кладку, поглянула на всі сторони та й кинулась на самий глиб»)

Чи можна виправдати самогубство Катрі? Відповідь обґрунтуйте.

V Частина

Що сталося у Гримачів після загибелі старшої дочки? («Уранці гомін та тривога по двору. Тетянка плаче, старший Гримач без шапки ходить, розхристаний, та все питає: — Де моя Катря? Де моя дитина люба?»)

Як Максим сприйняв смерть своєї старшої дочки? («Зачинився старий Гримач, аж п’ять років не виходив за свої ворота. Одцурався й отамана, й здобичі. Посивів, як той голуб сивий»)

Яким було весілля меншої дочки героя? («Гучне весілля справили: од її двору аж до церкви червоною китайкою вислали; срібними кубками гостей частували. Да й понаходило ж їх чимало! В хаті, й на дворі, і коло брами — аж усю вулицю вздовж закрасили. Цілий тиждень гуляли») Через що сумував Максим, залишившись самотнім? («…Глянув тоді на Дніпро й згадав старшу дочку, і сльози йому покотились на сивий ус»)

• Про що свідчать слова героя наприкінці твору? Чому, на ваш погляд, він вважає себе винним у смерті Катрі?

Міпі-дискусія:«Хто винен у смерті Катрі — батько чи соціальні умови життя, у яких перебували герої? Наведіть переконливі аргументи».

3. Характеристика героїв твору

Катря

реалістичне                           романтичне

* гарно вдягалася               гіперболізоване почуття кохання:

                                               життя з коханим або смерть

 

*відмовляла женихам           за ніч від горя посивіла

 

* вірно чекала Семена        плете вінок з маку(мак – символ

                                                розлуки, недовгої дівочої вроди)

 

* вишивала рукава сорочки    одягла перстень на праву руку

   та рушники                              (перед самогубством)

 

*попрощалася з батьком,            збожеволіла від надто

розуміючи його горе                         сильних почуттів

• Хто така Катря? Як поставилася авторка до своєї героїні, описуючи її чарівну вроду?

• У яких умовах виховувалася старша дочка Максима?

• Чому Катря покохала простого молодого козака Семена?

• Через що батько не давав згоди на одруження Катрі із Семеном?

• Що свідчить про гордовитість старшої дочки?

• Як Катря сприйняла звістку про смерть коханого?

• Чи дорікала дочка батькові за те, що через нього вона втратила щастя? Відповідь умотивуйте.

• За яких обставин героїня позбавила себе життя? Мікрофон: «Хто винен у смерті Катрі?»

Максим Гримач

~    удівець, мав двох дочок;

~    готовий допомогти в скрутну хвилину;

~    зневага до шляхти;

~    мав авторитет як батько;

~    страждав через втрату дочки

Бесіда за питаннями:

• За яких обставин ви вперше познайомилися з Максимом Гримачем на сторінках твору?

• Про що свідчить його портрет, зовнішність?

• Який авторитет мав герой серед хуторян?

• Як Максим ставився до справи виховання своїх дочок?

• Чому батько всіляко перешкоджав одруженню Катрі? Чи виявляв він при цьому жорстокість, зневажливе ставлення до дочки?

• Кого зневажав Максим? Як це характеризує героя?

• Як герой ставився до козаків? Чому він з радістю їх зустрічав у своїй оселі, коли ті пливли човнами Дніпром?

• Висловіть власні міркування стосовно того, чи виявляв співчуття батько Катрі, коли та сумувала за коханим?

• Як зреагував старий на самогубство старшої дочки? Чи відчував він себе винним у її смерті?

• Висловіть своє ставлення до героїв. Як можна виправдати його жорстокість і вимогливість?

Семен

~    молодий козак;

~    вродливий парубок;

~    любов до Катрі;

~    смерть героя

• Чим Семен відрізнявся від інших козаків?

• Чому саме його покохала Катря? Чи відповів він їй взаємністю?

• З яких причин козак не мав волі?

• Як автор описує вправність і майстерність Семена, «що… пла-вав-літав Дніпром»?

• Яке лихо сталося із Семеном під час бурі?

• Вмотивуйте, чи можна вважати смерть козака причиною самогубства Катрі.

• Як, на ваш погляд, чи щирим було кохання Семена до старшої дочки Максима?

• У чому полягає значення образу козака Семена для ідейного сприйняття твору?

V. Узагальнення вивченого на уроці

1. Робота на картках

Картка № 1

1. Порівняйте взаємостосунки батьків та їх дітей у творі й сучасних родинах. Відповідь узагальніть.

2. Вмотивуйте, чи можете ви виправдати рішення Максима Гримача щодо тимчасової заборони, яка стосується одруження Семена з Катрею? Наведіть переконливі аргументи.

3. Очікуючи коханого, Катря:

а) прасувала; б) співала; в) вишивала хрестиком;

г) вишивала шовком рушники.

Картка № 2

1. Дослідіть, який весільний обряд зображений у творі. Охарактеризуйте його особливості.

2. Як, на вашу думку, чи мала право Катря дорікати своєму батькові за те, що не дозволив одружитися із Семеном? Чим пояснити таку поведінку старшої дочки?

3. Хто з героїв твору висловився: «Добре панам жити, кат їх не взяв»?

а) Катря; б) Семен; в) Максим; г) представник від громади.

Картка № 3.

1. Яким чином, на ваш погляд, історичні події, що згадуються у творі, впливають на життєву долю його героїв? Відповідаючи, посилайтеся на приклади з твору?

2. Висловіть свою думку стосовно рішення Катрі позбавити себе життя. Чи був у неї інший вихід із становища, у якому вона опинилася?

3. Катря, звертаючись до коханого, називала його:

а) соколом; б) голубом; в) любчиком; г) рибонькою.

VІ. Підсумок уроку

Проблемне питання

      Чому героя ми називаємо романтичним?

Романтичний герой(характер):

·          виражає авторське ставлення до дійсності;

·          людина з особливо сильними почуттями, з гострою реакцією на світ, що відкидає закони, яким підкоряються інші;

·          стоїть над оточенням;

·          самотній;

·          неспокійний, пристрасний, неприборканий;

·          діє у виняткових обставинах;

·          самостійно бореться з традиційними способами мислення та несправедливими суспільними порядками в ім’я інтересів народу(прометеїзм);

·          стає духовним поводирем суспільства(поет, кобзар).

VІІ. Підсумки уроку

VIII. Домашнє завдання

Дати відповіді на питання у підручнику. Підготуватися до контрольної роботи.

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів