План конспект 11 клас ЗВ’ЯЗНЕ МОВЛЕННЯ Усний твір на морально-етичну тему
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 14-03-2013, 09:56

ЗВЯЗНЕ МОВЛЕННЯ

 

Усний твір на морально-етичну тему

Мета: удосконалювати текстотворчі вміння та навички, розвивати мислення, усне мовлення,  збагачувати й уточнювати словниковий запас, формувати моральні переконання, українську ментальність.

Обладнання: підручник.

ХІД УРОКУ

 

І.    Повідомлення мети і завдань уроку.

 

ІІ.   Підготовка до роботи над переказом.

 

 

*Робота з підручником.

 

Виконання вправи 339 (усно). Відповісти на запитання: чи можна прочитаний текст уважати  текстом на морально-етичну тему?  Чому? Витлумачити лексичне значення слів  мораль   та  етика.

 

 

С л о в н и к.

Мораль -  система поглядів і уявлень, норм і оцінок, що регулюють поведінку людей. Найважливіша функція моралі – узгодження вчинків окремих людей з інтересами інших людей та суспільства загалом. Характерною особливістю моралі є те, що вона ґрунтується не на примусі, а на силі переконання, громадської думки,  виховання, традицій, морального авторитету окремих осіб, організацій, установ. Велику роль у моралі відіграє свідомість, як суспільна, так і індивідуальна.

Етика -  філософська наука, об»єктом вивчення якої є мораль. Досліджує, як має поводитися людина (нормативна етика) та теоретичні питання про походження й суть моралі. Формулює ідеали, моральні принципи та норми людської поведінки.

 

·                   Пояснення вчителя.

Розв’язання моральних проблем та з’ясування етичних питань, осмислення  мотивів і наслідків людських вчинків завжди привертали увагу людей. Дослідженням рівня моральності  як окремої особистості, так і суспільства загалом займаються різні галузі суспільних наук. У художній формі питання моралі та етики досліджує мистецтво.

Зясування питань моралі та етики  може бути метою учнівських творів на морально-етичні або суспільні теми.

Роботу над твором слід розпочинати з осмислення запропонованої вчителем 9або обраної учнями) теми, а також меж цієї теми. Потрібно визначити, про що слід сказати або написати, щоб цю тему розкрити, що для розкриття теми є найголовнішим, що менш істотним, проте потрібним, від чого слід відмовитися через несуттєвість або неактуальність.

Після цього необхідно обміркувати головну думку майбутнього твору: який висновок  мають зробити слухачі або читачі зі створеного учнями тексту, до чого твір має їх спонукати, закликати, від чого застерегти.

Наступний етап роботи над твором – добір фактичного матеріалу. Школярі мають дібрати факти, спираючись на які, вони розкриватимуть тему. Це можуть бути розповіді про реальні людські долі, випадки з життя, факти, пам’ять про які зберігають фольклорні твори або увиразнюють твори мистецтва.

Джерела добору фактичного матеріалу до твору такі: власний життєвий досвід автора, спостереження, інформація з довідкової літератури, періодичної преси, свідчення учасників або свідків подій, факти, осмислені в творах мистецтва (художньої літератури, кіномистецтва і под.)

Дібравши фактичний матеріал, його необхідно систематизувати. Потрібно відокремити головне від другорядного та обміркувати послідовність викладу думок. Для цього треба скласти план твору. У плані (складному) слід завбачити такі структурні елементи майбутнього твору, як вступ (підведення до теми), головну частину, у якій, власне, буде розкрито тему, та кінцівку, яка у творі-роздумі набуває форми висновку.

Склавши план твору, можна переходити до наступного етапу роботи –створення тексту.

 

* Колективне складання плану, обговорення фактичного матеріалу до твору на одну з поданих нижче тем.

 

o                  Що є для мене батьківщина? (Варіанти заголовків: Що стоїть для батька і для сина за красивим словом «батьківщина»? Мала батьківщино, ти в кожного є)

o                  Чи зміг би я розлучитися з батьківщиною? (Варіанти заголовків: Захлинаючь від жалю й любові від всього, що на землі оцій. Краще пити свою воду, ніж подарований мед. Ніколи нас з отчого дому не виманить срібна узда).

o                  Які істини я вважаю несхитними (Варіанти заголовків: Наша спадковість – совість. Не дай нікому слово «хліб» кришити. Ми, українці всі, одна сім»я: єднає нас Шевченкове ім.»я. Мати тримає на собі хату,  батько тримає на собі світ).

 

ІІІ. Колективне складання усного твору.

 

ІV. Підведення підсумків уроку.

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів