План конспект 11 клас Тема. Види простих речень. Тематичне тестування.
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 14-03-2013, 09:58

Тема. Види простих речень. Тематичне тестування.

Мета: закріпити знання про види простих речень: зясувати рівень засвоєння теми «Види простих речень», розвивати логічне мислення, память, навички самостійної роботи.

Тип уроку: комбінований урок (закріплення вивченого, перевірка та облік здобутих знань, умінь і навичок).

Обладнання: підручник, тестові завдання.

 

ХІД УРОКУ

 

І.    Повідомлення мети і завдань уроку.

 

ІІ. Відтворення теоретичних відомостей.

 

*Бесіда.

1.                У чому полягає різниця між реченням і словосполученням?

2.                Що називається реченням?

3.                Які основні ознаки речення?

4.                Які бувають речення за метою висловлювання? Навести приклади.

5.                Які є речення за емоційним забарвленням? Навести приклади.

6.                Які речення називають простими? Навести приклади.

7.                Що становить граматичну основу речення?

8.                Які речення називають двоскладними? Односкладними? Навести приклади.

9.                Навести приклади означено-особового, неозначено-особового, узагальнено-особового та безособового речень; приклад називного речення.

10.             Які речення називають непоширеними? Навести приклади

11.             Які речення називають неповними? Навести приклади непоширеного та неповного речень.

 

ІІІ. Виконання вправ на закріплення вивченого.

 

·                   Попереджувальний диктант.

У кожному з речень підкреслити граматичну основу. Зробити повний синтаксичний розбір одного з речень (усно).

 

  Вітер. Сонце. Безмежність.  «Кобзар» на столі. (Р.Лубківський.) З народом загравать не треба. (Б.Олійник.) Йдеш так до правди, до суті життя, обплетений  кілометрами філософій. (І.Драч.) У моєму серці – схрещення доріг ненависті й любові. (Д.Павличко.) Озеро. Літепло. Біла осмуга лілей. (І.Лобовик.)

 

·                   Самостійна робота.

Зробити синтаксичний розбір  указаних учителем речень (письмово).

 

  Вечір. Святошино. Вхід у метро. Вигрітий парапет. (М.Самійленко.) І знову мчиш, як метеор, ти. І знову світяться в душі оті розкішні натюрморти  уздовж доріг на спориші. (Л.Костенко.) Циклону вже нема над морем. Повсюди сонце, спокій, благодать. (І.Драч.)

 

ІV. Перевірка самостійної роботи учнів.

 

V. Повідомлення способів перевірки здобутих знань та сформованих умінь і навичок (інструктаж до тестування).

 

VІ. Проведення тестування.

 

Тестові завдання (зразки)

 

1.                За метою висловлювання речення поділяють на:

          А розповідні, питальні, окличні;

          Б розповідні, окличні, спонукальні;

?     В розповідні, питальні, спонукальні;

          Г питальні, спонукальні, окличні.

Скласти й записати  питальне речення (напр.:  Що нам тут нашепочуть явір і ліщина, луг і тиха річка, лісова стежина? (Г.Донець.)Яка орда нам гідність притоптала? (Л.Костенко.)

2.                За емоційним забарвленням речення поділяють на:

?                А окличні й неокличні;

                Б розповідні та окличні;

                В окличні та питальні;

                Г розповідні та питальні.

Скласти й записати спонукальне окличне речення (напр.: Правді в очі дивіться прямо, не одводьте погляду вниз! (В.Симоненко.) Обов»язково, друже мій, вклади словник Грінченка! (О.Ющенко.) Ох, не повчайте молодих! (Л.Костенко.) або розповідне окличне речення (напр.: Ми прокинулись! Ми не вірим, що були ми як царство сонне! (С.Пушик.) Жити часом трудно, але як же добре! (І.Світличний.) Які незатишні й печальні усі квартири комунальні! (Л.Талалай.)

3.                За складом граматичної основи речення поділяють на:

          А повні й неповні;

          Б прості та складні;

?     В двоскладні та односкладні;

          Г поширені та непоширені.

Скласти й записати означено-особове речення, підкреслити в ньому граматичну основу (напр.: Лечу, неначе та лелека, дивлюся радісно кругом… (В.Сосюра.) У снах літаємо і молодіємо. (М.Самійленко.)Виглядаю, сподіваюсь, кличу, сліпо вірю в чудо із чудес… (Є.Гуцало) або неозначено-особове речення (напр.: За воду не дякують і грошей не платять (Нар.творч.)Поем не вилежують у піжамних лежаннях. (М.Самійленко.)

4. Непоширене речення – це речення,

               А граматична основа якого складається з одного головного члена 

               речення (підмета або присудка);

?     Б яке складається тільки з головних членів речення;

               В у якому наявна лише одна граматична основа;

               Г у якому опущено один або кілька членів речення, які легко

               встановити з попереднього речення або із ситуації мовлення.

Скласти й записати спонукальне окличне непоширене речення (напр.: Ти вслухайся!) Записати це ж речення, поширивши його (напр.: Ти пильно вслухайся в осінній шепіт гаю!) В обох реченнях підкреслити всі члени речення.

5. Односкладним безособовим реченням є таке:

               А Не надійся, Грицю, на дурницю! (Нар.творч.);

               Б «Не хочу» і «не можу» - то рідні брати. (Нар.творч.);

               В Брехати – не ціпом махати. (Нар.творч.);

?     Г Немає лісу без калини, а села без болота. (Нар.творч.).

Скласти безособове речення. Записати його, підкреслити граматичну основу (напр.: Провістило журавлиний перелет. Розтулило спраглі  дзьобики бруньок…  (Б.Олійник.) Цвіло. Родило нам і для пташок. І мрілось, і гадалось молодечо. (М.Самійленко.)Мелодію розлито серед хлібів. (Л.Тендюк.)Можна жить, а можна існувати… (В.Симоненко.)

6.Неповним реченням є таке:

    А Ми хоч бідні, але гідні. (Нар.творч.);

?     Б Бідному завжди вітер в очі. (Нар.творч.);

    В Бідність – не гріх. (Нар.творч.);

    Г Бідняцька цнота краща від панського злота. (Нар.творч.).

Скласти й записати неповне речення, підкреслити в ньому всі члени речення (напр.: Десь над Феодосією – сонце. Над Ірпінню – хмара грозова. (Г.Донець.). Трісками синіх блискавиць – петрів батіг поміж кущами. (М.Самійленко.) Терпінню – край! (М.Самійленко.)

 

VІІ. Відповіді вчителя на запитання учнів (після того, як тестові  завдання виконано).

 

VІІ. Підведення підсумків уроку.

 

ІХ. Домашнє завдання.
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів