План конспект Тема: Види речень за метою висловлювання. Окличні речення. Розділові знаки в кінці речень.
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 20-02-2013, 12:13
Тема: Види речень за метою висловлювання. Окличні речення. Розділові знаки в кінці речень.
Мета: ознайомити учнів з класифікацією речень за метою висловлювання, дати поняття про спонукальне речення; уточнити поняття про окличне речення; формувати вміння правильно інтонувати розповідні, питальні, спонукальні, а також окличні речення; виховувати любов до рідного краю, до рідної мови, до природи; розвивати спостережливість, культуру мовлення.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Завдання: Переписати речення, підкреслити головні члени. Сказати, чим відрізняються речення між собою. Які розділові знаки можна ставити вкінці речення?
Як швидко літо проминуло! Прийшла осіння пора. А ти хочеш ще тепла?
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
ІV. Основний зміст роботи.
1. Складання схем до речень.
2. Слово вчителя.
Давайте тепер спробуємо класифікувати речення. По-перше, ми поділяємо речення за метою висловлювання: розповідні, питальні, спонукальні. По-друге речення можуть бути окличні чи неокличні. Давайте тепер спробуємо дібрати приклади до кожного виду речення.
3. Робота в зошитах.
Завдання: дібрати приклади речень, згідно класифікації, записати, підкреслити головні члени речення.
Р. Осіннє листя тихо падає. (р.н.)
П. Коли знову пригріє сонечко?(п.н.)
С. Ходімо в сад.(с.н.)
О. Яка ж гарна осінь!(р.о.)
Н. А в Маринки є гарна парасолька.(р.н.)
4. Графічний диктант. Визначити види речень за метою висловлювання, використовуючи умовні позначки: розповідне неокличне речення – РН; розповідне окличне – РО; питальне неокличне – ПН; питальне окличне – ПО; спонукальне неокличне – СН; спонукальне окличне – СО.

1. Яка ж ти гарна й пишна, земле наша! РО
2. Посадим, друзі, в школі сад! СО
3. Ти знаєш, як пахне любисток? РП
4. А у тім просторім світі добра научайтесь, рідної своєї мови й пісні не цурайтесь! СО
5. Як не любити мову нашу?! ПО
6. Хліб пахне солодко, як пахнуть меду соти. РН
7. Завжди пам’ятайте про батьків і допомагайте їм. СН

5. Фізкультхвилинка.
Дощик, повітряна кулька.
6. Творче конструювання (побудова речень за опорними словами). Скласти речення з поданими дієсловами. Визначити, які з них за ме¬тою висловлювання розповідні, які — спонукальні. Указати на слова у спонукальних реченнях, на які падає логічний наголос.
1) Не забувають, не забувайте.
2) Зібрали, збирайте.
3) Пам'ятають, пам'ятайте.
4) Відчуває, відчувайте.
5) Береже, бережіть.
7. Моделювання запитальних речень.
Завдання: поставити запитання до поданих відповідей і записати їх за зраз¬ком:
Зразок: У лісі день був холодний і хмарний ? — Ні, день у лісі був теплий сонячний.
1) Ні, сонце сходило на небі високо. сонце сходило на небі низько?
2) Ні, стежка йшла через вели¬кий садок. стежка йшла через малий садок?
3) Так, у садку росли старі великі груші. у садку росли старі великі груші?
4) Ні, праворуч від сонця грав на сонці ставок. ліворуч від сонця грав на сонці ставок?
5) Так, дрібні хмарки почали пливти в гори. дрібні хмарки почали пливти в гори?
6) Так, у лісі було тихо. у лісі було тихо?
Виписати з речень-запитань та речень-відповідей слова, протилежні за значенням (антоніми). Визначити частини мови цих слів.
V. Підсумок уроку.
VI. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів.
VII. Домашнє завдання.
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів