План конспект Урок №3. Повторення вивченого в початкових класах. Частини мови; основні способи їх розпізнавання
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 7-09-2014, 15:00

Урок №3. Повторення вивченого в початкових класах. Частини мови; основні способи їх розпізнавання

Мета: повторити та узагальнити вивчене про частини мови, формувати вміння розпізнавати в реченнях вивчені частини мови, розрізняти самостійні та службові частини мови; формувати вміння бачити, відчувати й цінувати красу природи; розвивати увагу та спостережливість, культуру усного й писемного мовлення; виховувати любов до природи, повагу до рідного слова.

Тип уроку: урок повторення і систематизації знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

IV. Виконання системи творчих завдань на основі повторення вивченого матеріалу

1.Робота з таблицею «ч відомості про частини мови».

2.Лінгвістична казка

Прийшла осінь. Листя густо лягло на стежках, наче килим, дбайливо витканий прохолодним вітерцем. Сонечко сором’язливо виглядало крізь дощові хмари, та, незважаючи на негоду, мешканці королівства Граматики сходилися на збори. Коли всі слова зібралися, королева Граматика вийшла до них і сказала:

- Володіння мої надзвичайно великі. Вони зростають з кожним роком, бо більшає слів. Я вже старію й важко мені керувати таким величезним королівством, тому я вирішила поділити його між своїми дітьми Морфологією та синтаксисом, які будуть мені допомагати. Від сьогодні повелителькою Частин мови буде морфологія, а володарем Словосполучень і Речень – Синтаксис.

Морфологія з дитинства любила лад в усьому, була ласкавою, терплячою й вихованою, мала добре серце, тому жителі королівства зраділи рішенню Граматики.

З першого дня, як стала Морфологія царівною Частин мови, вона видала такий наказ: «Частини мови, які мають свої внутрішні закони й правила поведінки, об’єднуйтесь у групи й створіть собі спільну назву».

Тоді Життя, Розум, Добро, Сила, Земля, Любов, Мати, Батько, Дитина, Ім’я та інші зібралися й почали радитись: як найкраще об’єднатись та яку назву собі взяти.

- Ми даємо імена всім предметам та явищам. Тому я пропоную обрати назву «іменник», - виступило Ім’я.

- Серед слів почулися схвальні вигуки. Розум додав:

- - Мабуть, варто задуматися над тим, скільки серед нас груп. Ці групи й утворять відміни іменників. Всі підхопили це рішення й поділилися на чотири відміни.

- Окремо зібралися слова Добрий, Розумний, Сильний, Працьовитий, Чесний, Веселий та їхні товариші…

·Продовжте казку.

3.Робота біля дошки.

Записати речення. З’ясувати, до яких частин мови належать ужиті в реченнях слова. Які частини мови є самостійними, які службовими? У чому полягає відмінність між самостійними та службовими частинами мови?

І. Ходять хмари в небі синім. Місяць вересень прийшов. Сповнивсь вереском пташиним тихий затишок дібров. (Н.Забіла.) Знов прийшла на землю осінь, розпустила сиві коси. А у неї в сивих косах позаплутувались оси. (Є.Гуцало.)

ІІ. Щедрий місяць вересень у віночку з вересу. Все добро, що в нього є, він щедро людям роздає. (Н.Забіла.) Йде панна Осінь золотава з маленьким келихом вогню. (І.Драч.) Журавлі курличуть: «Летимо у вирій!» Пропливає осінь на хмарині сірій. (Б.Чалий.)

4.Попереджувальний диктант.

Визначити частини мови, вказати серед них самостійні та службові. У двох останніх реченнях підкреслити члени речення.

Як вересніє, то дощик сіє. Земля смутніє, коли листя жовтіє. Осінь усьому рахунок веде. У листопаді зима з осінню бореться.

5.Гра «Четверте зайве»

- Закресліть «четверте зайве».

- Визначте, до якої частини мови належать інші слова рядка.

Школа, вересень, друзі, п’ять.

Зустрітися, зрадіти, весело, веселитися.

Привітний, зелень, урочистий, світлий.

Він, шість, десять, вісімнадцять.

Радо, доброзичливий, уважно, сьогодні.

6..Дослідження-пошук

- Записати речення. З’ясувати, до яких частин мови належать ужиті в реченнях слова. Які частини мови є самостійними, які службовими? У чому полягає відмінність між самостійними та службовими частинами мови?

І. Ходять хмари в небі синім. Місяць вересень прийшов. Сповнивсь вереском пташиним тихий затишок дібров. (Н.Забіла.) Знов прийшла на землю осінь, розпустила сиві коси. А у неї в сивих косах позаплутувались оси. (Є.Гуцало.)

V. Підсумок уроку

VI. Домашнє завдання

Скласти казку про частини мови.

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів