План конспект Урок №4. Іменник. Велика буква і лапки в іменниках. Голосні у відмінкових закінченнях іменників
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 7-09-2014, 18:33

Урок №4. Іменник. Велика буква і лапки в іменниках. Голосні у відмінкових закінченнях іменників

Мета: повторити вивчене про іменник як частину мови, його основні граматичні ознаки, особливості відмінкових закінчень; удосконалювати навички правильно виділяти відмінкові закінчення іменників; визначати іменники - назви істот і неістот;іменники - власні і загальні назви, записувати іменники-власні назви з великої літери та в лапках, виділяти відмінкові закінчення іменників; розвивати увагу, пам’ять, логічне й образне мислення, збагачувати словниковий запас; виховувати повагу до рідного слова, пошану і цікавість до народної творчості.

Тип уроку: урок повторення набутих знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання

2. Бесіда:

1. Що означають іменники?

2. На які питання відповідають іменники?

3. Іменники належать до самостійних чи службових

частин мови?

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

IV. Основний зміст уроку

1.Слово вчителя

Давайте пригадаємо, що ми з вами вже знаємо з молодших класів про частину мови іменник.

- Що таке іменник?

- На які питання відповідають іменники?

- За якими морфологічними ознаками поділяють іменники?

Отже, іменник– це частина мови, яка означає предмет і відповідає на питання хто? що?

Морфологічні ознаки іменника – рід, число та відмінок.

Рід:

Чоловічий – портфель, олівець, вчитель;

Жіночий – крейда, школа, дівчина;

Середній – вікно, світло, гніздо.

Число:однина чи множина

учень – учні

підручник – підручники

вчитель – вчителі

Відмінки:

В українській мові виділяюсь сім відмінків

Називний відмінок – хто? що? –дошка

Родовий відмінок – кого? чого? –дошку

Давальний відмінок – кому? чому? -дошці

Знахідний – кого? що? –дошку

Орудний – ким? чим? –дошкою

Місцевий – на(в) кому? на(в) (у) чому? –на дошці

Кличний –дошко

Також іменники поділяють на істоти на неістоти.

Назви істот – хто? –учень, люди, птах

Назви неістот – що? –вітер, урок, олівець

До істот відносять іменники, що вказують на назву людей, їх імена, прізвища, назви птахів, тварин, літературних героїв, тощо.

Наприклад:вчитель, Іван, Петров, кішка, Буратіно, лісоруб.

До неістот відносять слова, які називають неживі предмети, явища природи, абстрактні поняття.

Наприкладстіл, вітер, будинок, питання.

2.Робота з підручником

3.Самостійна робота

записати уривок з тексту. Підкреслити іменники. Які з них є назвами істот, а які – неістот?

Про осінь кажуть: золота. А я додав би: ще й багата. Йдучи по селах і містах, вона несе з собою свято. І я за щедрий урожай, який зібрати нам вдалося, вручу їй теплий коровай і верес, вплетений в колосся. Не встигла осінь відпочити, пройтись лісами і садами, все листя їй позолотити, намилуватися плодами, а вже земля про літо мріє і я спішу її зорати, щоб золотим зерном засіять поля на урожай багаті.

4.Колективна робота

Давайте разом провідміняємо слова крейда, кінь, озеро

Крейда – крейду – крейді – крейду – крейдою – на крейді – крейда!

Кінь – коня – коню – коня – конем – на коні – коню!

Озеро – озера – озеру – озеро – озером – на озері – озеро!

5.Робота з картками

Запишіть іменники, поставте їх в орудному відмінку однини.

Учень, душа, мова, молодість, вітер, тінь, річка, трава, багаття, дрова, букет, калина, небо, осінь.

Складіть по одному реченню, використовуючи згадані слова.

6.Робота з ткстом

Прочитайте уривок. Вставте пропущені букви та розставте розділові знаки . Підкресліть всі іменники і над кожним з них вкажіть відмінок.

Розумієш Бруно сказав Їжачок кожен із зв…ряток заклопотаний своїми справами і розмов… з тобою далеко не завжди для них вчасні проте є один зас…б спробуй дізнатися про них більше поцікався їхніми справами чи пр….блемами часто істоти насправді не такі які здаються з першого погляд… можливо вони можуть розповісти тобі набагато більше ніж тебе цікавить.

7.Пояснювальний диктант: записати і пояснити чому вживається велика буква або лапки в поданих іменниках.

Батьківщина, Румунія, Національний педагогічний університет імені М. Драгоманова, Голова Верховної Ради України, журнал «Пізнайка», фірма «Торчин», газета «Правда», Балканський півострів, Велика Ведмедиця.

8. Гра «Назви частину мови»
Учитель називає слова різних частин мови, а учні показують, яка це частина мови сигнальними картками із зображенням букв І, П, Д, З,П, Ч.
Син, здоров’я, український, працювати, п’ять, він, вона, весна, дружній, зелений, дванадцять, її, учень .......
- За якими ознаками ми розрізняємо частини мови? (За запитанням, за тим, що вони означають)
9. Спишіть. Іменники підкресліть. Поставивши до кожного
іменника питання, визначте назви істот і неістот.
Сліпе щеня і те до матері лізе. На сонці тепло, а біля матері добре. У дитини заболить пальчик, а в матері — серце. На світі знайдеш усе, крім рідної матері. Одна мати — вірна порада (Народна творчість).
Українська мова багата на пестливі слова. Ось як можна звертатися до мами:
мамо, мамочко, мамусенько, мамусю, мамцю, матінко, матусенько, матусю, непе, ненечко.
V. Узагальнення та систематизація знань

Бліц-опитування
1)Що таке іменник?
2) Що таке іменники істоти та неістоти?
3) Наведіть приклади таких іменників.
4) На які запитання відповідають іменники істоти?
5) На які запитання відповідають іменники неістоти?
6) Поясніть, які іменники є власними назвами, а які загальними.
7) Пояснити правопис власних назв.
8) Як ми напишемо назви книг, кінофільмів, фабрик і ...?
9) Які ви знаєте відмінки?
10) У якому відмінку вживаються іменники-звертання?


VI. Підсумок уроку

VII. Домашнє завдання

 

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів
Популярні матеріали