План конспект Урок №5. Прикметник. Голосні у відмінкових закінченнях прикметників
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 14-09-2014, 00:56

Урок №5. Прикметник. Голосні у відмінкових закінченнях прикметників

Мета: повторити вивчене раніше про прикметник як частину мови, його загальне значення, морфологічні ознаки, синтак­сичну роль; удосконалювати орфографічні уміння і навички; розвивати мовлення, уміння узагальнювати; виховувати лю­бов до народної пісні.

Тип уроку: повторення узагальнення вивченого.

Методи і прийоми: робота з підручником, бесіда, виконання вправ.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал (картки).

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань

1.Перевірка домашнього завдання

2.Бесіда:

Пригадайте, яку частину мови ми називаємо іменником?

Чи змінюється іменник за родами, числами, відмінками?

У яких випадках іменники пишуться з великої літери?

Що називають прикметником?

На які питання відповідають прикметники?

Прикметники належать до самостійних чи службових частин мови?

На що вказує прикметник?

Чи змінюється за родами, числами, відмінками?

Якого відмінка, на відміну від іменника, не має прикметник?

Чи виступає прикметник членом речення?

3.Словниковий диктант

Богдан Хмельницький, Полтава, Гадяч, Париж, Грузія, Велика Ведмедиця, зірка, район, майдан, Вовчик-братик, тигр, Мауглі, Олександр Пономарьов, велика родина.

·Робота частини учнів за роздавальним матеріалом.

·Відмінювання іменників на дошці.

Підкреслити відмінкові закінчення

Соняшник, учень, мрія.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

- Сьогодні до нас на урок завітав з країни Морфології друг Іменника. Хто ж це такий, ви зрозумієте, коли послухаєте віршик, у якому треба виправити у словах деякі букви. Їх ви записуйте у зошиті.
Пироги пече нам ніч П
Та смачнючі, ясна річ.
Сік новий до нас іде, Р
Зиму-зимоньку веде.
Крук здійнявся у кімнаті – И
То Сергія лає тато.
На столі гречана чаша К
Їсть її охоче Саша.
Щоб здоров’я добре мати,
Треба з шилом умиватись. М
Ох, солодке любить Алла,
Моду трішки скуштувала. Е
Квітнуть квіти понад сином, Т
Поливає їх Дарина.
Темна піч вже наступає, Н
В небі зорі висипає.
Бук рогатий лютий дуже, И
Стережися його, друже.
Наш Андрій лозу пасе, К
Катря воду їй несе.
- Прошу записати тему уроку: «Прикметник. Голосні у відмінкових закінченнях».
IV. Усні та письмові вправи на матеріалі повторення.

1. Робота з підручником.

2. Запишіть уривок з «Колискової» Лесі Українки,виділіть у прикметниках суфікси. Якого значення надають суфікси прикметникам?

Місяць яснесенький

Промінь тихесенький

Кинув до нас.

Спи ж ти, малесенький,

Пізній бо час.

3. Подумайте, й чи і напишете в закінченнях при­кметників, обґрунтуйте свій вибір. Складіть речен­ня про народну пісню, використовуючи подані слово­сполучення.

Співуч...й людині, чітк...й мелодії, красив...й і сильн...й голос, багатющ...ми мелодіями, безмежн...й широті, найтонш... почуття, в людськ...й душі, в ук-раїнськ... пісні.

4. Міні-диктант.

Визначте рід, число, відмінок іменників.

Рідна земля! Дорога серцю земля батьків та прадідів наших. Оспівані в піснях народних безмежні степи, зелені ліси й долини, високі блакитні небеса! Хіба є що на світі краще за це миле серцю привілля? Хіба є що на світі дорожче за Вітчизну?

Ти починаєш розуміти, що то твоя Батьківщина, що звідси, від батьківського порога, від материнської пісні вона бере свій початок.

(З журналу)

5. Відмінювання прикметників.
Провідміняти прикметники (по рядах, а троє учнів біля дошки)
І ряд – новий
ІІ ряд – ранній
ІІ ряд – безкраїй

Н.в новий ранній безкраїй
Р.в нового раннього безкрайого
Д.в новому ранньому безкрайому
З.в новий ранній безкраїй
нового раннього безкрайого
О.в новим раннім безкраїм
М.в (у) новому (у) ранньому (у) безкрайому
(на) новім (у) раннім (у) безкраїм
6. Вибірковий диктант

(Виписати прикметники зі словами, від яких вони залежать)

Пробудження старого лісу

Росиста стежка, мов гадючка, повзе травою в яр і потім чорним дротиком під гору пропихається.

Наверху застиг стіною старезний синій ліс. Ноги у нього чорні, оголені, пояс із легкої, прозорої тканини, а на голові старого лісу грає раннє сонечко з білими хмарками.

7. Творче завдання

* Підібрати до іменників якомога більше прикметників (Вірш записаний на дошці або на комп’ютері)

Це чудова частина мови,

Без неї нам не обійтись.

Ти вслухайсь в слово пречудове,

Йому, як другові, всміхнись.

Земля - .... (ласкава, люба, рідна),

А сонце – ... (щире, золоте),

А небо – ... (лагідне, погідне),

Життя – ... (прекрасне, молоде).

А очі в мами – ... (добрі, ніжні),

А голос – ... (чистий і дзвінкий),

А руки – ... (теплі і надійні),

А погляд – ... (сонячний, ясний).

8. Творче завдання

Завдання. Провідміняти словосполучення

Велике місто, яскрава осінь , синє море

9. Самостійна робота

Подумайте, й чи і напишете в закінченнях при­кметників, обґрунтуйте свій вибір. Складіть речен­ня про народну пісню, використовуючи подані слово­сполучення.

Співуч...й людині, чітк...й мелодії, красив...й і сильн...й голос, багатющ...ми мелодіями, безмежн...й широті, найтонш... почуття, в людськ...й душі, в ук-раїнськ... пісні.

V. Підсумки уроку, мотивація оцінювання.

— Що означає прикметник?

— Назвіть його граматичні ознаки.

— Розкажіть про роль прикметника у мовленні.

VI. Домашнє завдання

Виконати вправу з підручника.

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів