План конспект Урок № 6. Повторення вивченого в початкових класах. Числівник
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 14-09-2014, 10:13

Урок № 6. Повторення вивченого в початкових класах. Числівник

Мета:закріпити та систематизувати знання учнів про числівник,

удосконалити вміння відмінювати числівники та поєднувати їх з іменниками,

правильно вживати в усному та писемному мовленні,

сприяти розвитку логічного мислення, виховувати в учнів любов до рідної мови.

Обладнання:картки для групової роботи.

Тип уроку:Закріплення знань, умінь і навичок.

Хід уроку:

І. Організація класу до уроку.

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1. Відгадати загадку.

Я, відомо, дуже знатний,

Кількість можу означати,

І порядок при лічбі

Підкажу мерщій тобі.

Чи який, чи котрий, скільки –

Запитай мене лиш тільки.

Щоб не буть багатослівним,

Називаюсь я - ( Числівник)

2. Бесіда

-Скільки частин мов налічує українська мова?

-На які групи поділяються частини мови?

-Скільки самостійних частин мови і чому вони вважаються самостійними?

-Назвіть ці частини мови.

3. Цікава інформація (учень з групи Аудиалів)

Числівник – чи не найменша за кількістю слів частина мови, яка нараховує їх усього кілька десятків.

На шляхах історії числівники «загубили» категорії роду, числа і виокремились в особливий клас слів. У середині 18 століття Михайло Ломоносов у своїй граматиці вперше назвав числівники особовою частиною мови. Такими вони є і досі. За частотою вживання серед інших мов числівник займає у нашому мовленні восьме місце.

·Хто назвав числівники особливою частиною мови?

·У якому столітті?

·За частотою вживання серед інших слів яке місце займає числівник?

 

ІV. Виконання вправ на повторення вивченого

1. Прочитати спроектовані через проектор речення. Знайти в тексті слова, що вказують на предмети, їхні ознаки, кількість, не називаючи їх. Якими частинами мови є ці слова? Замість якого іменника вживається в реченнях кожен із займенників?

І. Душу, тіло ми положим за нашу свободу! (П.Чубинський.) Є щось святе в словах «мій рідний край». Його історія… В ній стільки гіркоти! (Л.Забашта.) Кожного чоловіка до свого краю тягне. Нашому роду нема переводу. (Нар.творч.)

ІІ. Я пам’ятаю кожне слово, дивлюсь, як ви заходите у клас. І дзвонить ранком дзвоник малиново, і вчителька стрічає знову нас. (М. Сингаївський) Кожен місяць, кожну пору на землі нове вбрання. Й ми самі не ті, що вчора, ми зростаємо щодня. (Н.Забіла.)

2. Записати речення частинами мови.

Наприклад:

Одна бджола мало меду носить.

Учні мають зробити такий запис : числ., ім., присл., ім., дієсл..

Завдання ( учитель повільно зачитує речення, а учні виконують завдання)

Буду я навчатись мови золотої …

( Андрій Малишко)

Відповідь: дієсл., займ., дієсл., ім., прикм..

3. Каліграфічна розминка

сім

·Утворіть від цього числівника похідні.

Сім- сімнадцять, сімдесят, сімсот.

·Складіть речення з числівникомсімдесят,щоб він у реченні був вжитий у родовому відмінку.

4. Колективна робота

а)Відшукування числівників в тексті

Чому білий ведмідь не мерзне

У білого ведмедя під шкірою відкладається значний шар жиру. Він зменшує питому вагу тіла тварини, тому ведмідь добре плаває. Завдяки жировому шару він легко переносить низьку температуру води і повітря, не голодує. Жиром змазана його шерсть, тому вона не намокає у воді і не вкривається льодом на морозі. Шерсть і підшерстя у ведмедя надзвичайно густі.

( Макогон О. Г. Цікаві відомості про тварин. К.:Радянська школа, 1968)

5. Кодовий диктант
Потрібно вставити в фразеологізми пропущені числа.
Сидіти в … стінах (4)
… колесо до воза (5)
… чоботи - пара (2)
В … дуги зігнувся (3)
… дорогою обійти (10)
… разів відмір, а … раз відріж (7 і 1)
Код: 4, 5, 2, 3, 10, 7 і 1

6. Вибірковий диктант
Із поданих числівників виписати кількісні.
П’ятий, вісім, дванадцятий, четвертий, дев’ять, двісті, чотири, двадцять перший.
Ключ: із третіх букв кількісних числівників складається слово світ.

7. Розгадати ребус

Пі 2 л -підвал
100 янка -стоянка
Мі 100 -місто
Г 1 а -година
Смор 1 а -смородина
Ві 3 на –вітрина
Під 3 мати –підтримати
Ак 3 са -актриса
8. Фізкультхвилинка-гра «Спіймай числівник» Учні стають у коло. Якщо звучить порядковий числівник – то стрибають один за одним, якщо – кількісний, то зупиняються, простягають руки всторону, або вгору, присідають

V. Закріплення і узагальнення знань

а )Диктант «Тиша»( на картках записані цифри, а учні мовчки у зошитах записують числівники словами).

5 14 18 30 50 60 16 11 19

б)Робота в парах( взаємоперевірка диктанту).

в) Поєднай кожен числівник з одним з поданих іменників та запиши їх.

1, 2, 5, 16, 70, 600, 34

Стіл, хлопець, книжка, місто, корабель, цвях, корова

г) Від числівників, які відповідають на питанняскільки?Утворіть числівники, які відповідають на питаннякотрий? який?

п’ять –

сорок вісім –

шістнадцять –

двадцять п’ять –

шістсот –

шістдесят один –

VІ. Підсумок уроку

Доберіть 5—6 прислів'їв або загадок, де б зустрічались числівники (II рівень).

 

 

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів