План конспект Урок №8. ЗМ №2. Діалог, його розігрування відповідно до запропонованої ситуації спілкування
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 19-09-2014, 22:42

Урок №8. ЗМ №2. Діалог, його розігрування відповідно до запропонованої ситуації спілкування

МЕТА:навчити п’ятикласників оцінювати діалогічне мовлення щодо його змісту, мовного оформлення, відповідності ситуації спілкування; сприяти удосконаленню мовленнєво-комунікативних вмінь складати й розігрувати діалоги (орієнтовно 6-7 реплік для двох учнів) з урахуванням мети й адресата мовлення, використовувати репліки для стимулювання й підтримання діалогу; підвищувати мовну й мовленнєву культуру п’ятикласників.

ТИП УРОКУ: урок розвитку комунікативних умінь

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Бесіда-розминка

·Яку роль у житті кожного відіграє спілкування?

·Від чого воно залежить?

·Як називається розмова двох і більше осіб?

·Як називаються слова кожного учасника діалогу?

·Як вести діалог?

·У яких стилях мовлення найчастіше використовується діалог?

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

IV. Основний зміст уроку

1.Слово вчителя

ДІАЛОГ – вид мовлення (найчастіше усного), для якого характерні почергові висловлювання двох або кількох співрозмовників. У писемній формі діалогічне мовлення використовують у художніх творах як засіб відтворення мовлення та характеристики персонажів. Усне діалогічне мовлення здійснюється за умови безпосереднього контакту співрозмовників, кожен з яких почергово то слухає/сприймає, то говорить. Тому щоб навчитися діалогу, необхідно досконало оволодіти такими видами мовленнєвої діяльності, як аудіювання та говоріння. Важливими для діалогу є невербальні засоби спілкування: міміка, жести, інтонація. Діалогічне усне мовлення передбачає розуміння співрозмовниками реальної ситуації спілкування, зорове сприйняття співрозмовниками одне одного (міміки, жестів), сприйняття інтонаційного оформлення мовлення. Зорієнтувавшись у ситуації спілкування, кожен зі співрозмовників планує своє висловлювання (планування відбувається у внутрішньому мовленні). Діалогічне мовлення є ланцюгом реплік, які породжуються в процесі спілкування двох або декількох осіб. Розрізняють репліку-стимул, яка спонукає співрозмовника до відповіді або дії, та репліку-реакцію, що звучить у відповідь.

Зберігаючи у внутрішньому мовленні початок розмови (зміст попередніх реплік) кожен зі співрозмовників знову-таки у внутрішньому мовленні планує «смислові згустки» наступної репліки. Плануючи репліки, слід передовсім визначити мету (мотив) спілкування, його зміст (основну тезу) й логічно «просуватися» до досягнення цієї мети.

Репліки співрозмовників пов’язані за змістом (єдиною темою), більшість із них взаємозумовлені й пов’язані, тому вони утворюють діалогічні єдності (питання-відповідь). Характерними для діалогу є такі граматичні ознаки: граматична неповнота речень, використання простих синтаксичних конструкцій, різних речень за метою висловлювання, звертань і вставних слів, вигуків і часток тощо.

2.Робота з підручником

Робота в парах.Прочитайте діалог. З’ясуйте мету, ситуацію спілкування, назвіть учасників діалогу. Зверніть увагу на етикетні формули. З якою метою вони використовуються?
Дайте характеристику реплікам діалогу (за метою висловлювання, за повнотою, за будовою, за емоційно-експресивним забарвленням). Визначте репліки для стимулювання, підтримання діалогу

?Добрий день! Чи не могли б Ви покликати Ірину Василівну до телефону?

?Добрий день! Я Вас слухаю.

?Вибачте, я Вас одразу не впізнала. Вас турбує мама Іваненка Сашка.

?Так, Світлано Дмитрівно. Ви телефонуєте з приводу пропущених уроків?

?Справді, Сашко зараз перебуває в лікарні з метою медичного обстеження.

?Сподіваюсь, нічого серйозного?

?На щастя, ні. Військкомат дав направлення.

?То з наступного тижня він вже піде до школи?

?Думаю, так. Дякую за увагу.

?Будь ласка, передайте Сашкові моє вітання.

?Ще раз перепрошую за турботу. До побачення

?На все добре.
3. Розповідь про розділові знаки при діалозі (за схемою).
1.Слова автора: - репліка діалогу.
2. - Репліка діалогу , -слова автора.
3- Репліка діалогу! -слова автора.

3. - Репліка діалогу ? -слова автора.
4.Гра «Редактор».

Записати діалог, розставивши розділові знаки. Знайти помилки.

Добрий день. Здраствуйте, дівчата.
Доброго здоров’я.
Де ж ви так забарилися?
Здоров’я шукали.
І знайшли?
Здоров’я на дорозі не валяється.
Ми добре знаємо, що здоров’я найбільша людська цінність, яку на жаль багато людей починають цінувати та берегти, вже втративши значну частину цього скарбу, сказала Марія.
Так, я згодна. Мало народитися. Кожен повинен свідомо ставитися до здоров’я, берегти найдорожчий скарб у житті – своє власне здоров’я, - погодилася Ірина.
А Марія додала.
Ти маєш рацію. Недарма ж у народі кажуть, що здоров’я за гроші не купиш. За нього необхідно активно боротися.

5. Робота з пам’яткою «Як вести діалог».( компетентність саморозвитку й самоосвіти)
1) Дотримуйте теми й мети спілкування.
2) Під час спілкування не перебивайте співрозмовника.
3) Будуйте репліки так, щоб заохотити співрозмовника висловити власну думку.
4) Слухайте зацікавлено й доброзичливо.
5) Дбайте про те, щоб своїми висловлюваннями не образити співрозмовника.
6) Додержуйте етикетних норм і правил поведінки під час діалогу.

6.Ознайомлення з основними правилами спілкування.

Основні правила спілкування:

· Бути ввічливими, привітними й доброзичливими.

· Уважно, не перебиваючи, слухати співрозмовника.

· Заохочувати його до висловлення власної думки, уміти доброзичливо висловити незгоду з позицією співрозмовника.

· Не розмовляти без потреби голосно.

· Не використовувати грубих слів.

· Говорити про те, що цікаво адресатові мовлення тощо.

7.Складання діалогу

Користуючись пам’яткою, скласти і записати діалог (5-7 реплік) , дотримуючись правил спілкування.

Теми для діалогу: «Зустріч із першою вчителькою», «Зустріч з колишнім однокласником», «Подяка за допомогу», «У майстерні художника», «Прощання на пероні», «У магазині».
V. Узагальнення знань

VI. Домашнє завдання

Скласти монологічне висловлювання з теми «Чому треба берегти рідну мову?»

 

 

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів