План конспект Урок №13. ЗМ№ 3. Текст як продукт мовленнєвої діяльності. Змістова й композиційна єдність, зв’язність тексту. Структура тексту. Навчальне читання мовчки
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 21-09-2014, 21:47

Урок №13. ЗМ№ 3. Текст як продукт мовленнєвої діяльності. Змістова й композиційна єдність, звязність тексту. Структура тексту. Навчальне читання мовчки

Мета:поглиблення мовленнєвознавчих знань та засвоєння нових, формування практичних умінь і навичок; розвивати вміння мовленнєвої діяльності; виховувати культуру мовленнєвої поведінки.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

IV. Вивчення нового матеріалу

1.Робота з підручником.

2.Слово вчителя

Результатом мовлення є текст, який буває усним і писемним.

Текст – висловлювання, яке складається з одного чи кількох речень, що пов’язані змістом і мовними засобами. У кожному новому реченні використана попередня інформація, змістовий зв’язок; у кожному реченні використовуються синоніми, сполучники, займенники. Зазвичай текст створюється заради передачі якоїсь інформації, тобто має тему – те, про що в ньому говориться.

Тема – ознака будь-якого тексту. Крім того, у кожному тексті є головна думка, те, заради чого твориться текст.

Кожен текст має певну структурну організацію. Починається він, як правило, вступною частиною, яка готує до сприйняття подальшої інформації. Долі йде основна частина, а потім – закінчення, яке містить основну думку тексту.

3.Колективна робота з текстами

Прочитайте, який із цих записів є текстом, а який не можна так назвати? Чому? Текст перепишіть, визначте тему.

Текст №1.

Мисливці з лісу принесли маленьке лисенятко. Перегукуючись, ішли діти лісом, щедро залитим сонячним промінням. Я люблю виконувати творчі завдання.

Текст №2.

Мисливці принесли з лісу маленьке лисенятко. Поселилось воно в старенькій собачій будці.

Перші дні сиділо тихенько, навіть носа не показувало. Але незабаром звірок посмілішав і почав вилізати з будки.

V. Робота над текстами різних стилів

- прочитайте вказані тексти. Визначте характерні ознаки текстів, тему. Основну думку, задум і мікротему висловлювання, мету спілкування; належність тексту до певного стилю

Текст №1.

Скільки мов на землі? Вчені називають кількість: від трьох до п’яти тисяч. За даними лінгвістів, з усіх мов вивчені лише п’ятсот; одна тисяча чотириста мов перебувають на межі вимирання; дві третини мов не мають писемності.

Якою ж мовою розмовляє найбільше людей? Учені підрахували: першість належить діалекту китайської мови. 748 мільйонів чоловік користуються ним. Що становить 68% населення Китаю. Друге місце займає англійська мова. Рідною її вважають 330 мільйонів людей, а тих, для кого вона є другою і третьою мовою, удвічі більше. Російською мовою розмовляє 240 мільйонів людей. Українська мова посідає чотирнадцяте місце, бо кількість її носіїв становить близько 50 мільйонів осіб: майже 30 мільйонів українців мешкають в Україні, понад 7 мільйонів українців у східній діаспорі (на території Росії, Казахстану, Білорусії, Прибалтики, Молдови) і понад 4 мільйони наших співвітчизників нараховує західна діаспора (у Польщі, Румунії, Словаччині, Канаді, США, Бразилії, Аргентині, Австралії).

Текст №2.

Цікавий факт: книжка, написана російською мовою, має обсяг більший, ніж та сама книжка українською (наприклад, 525 сторінок російською мовою і 500 сторінок - українською). Це означає, що ту ж інформацію українською мовою можна передати меншою кількістю мовних знаків.

Текст №3.

Рідна мова… Вона така неповторна, мелодійна і співуча. Бо ввібрала в себе гомін дібров і луків, полів і лісів, духмяний, п’янкий запах рідної землі. У народу немає більшого скарбу, ніж його мова. Бо саме мова – це характер народу, його пам’ять, історія і духовна могутність. У ній відбиваються звичаї, традиції, побут народу. Його розум і досвід, краса і сила душі, вона його, народую, цвіт і зав’язь. Ще в дитинстві рідна мова допомагає нам пізнати світ, відкривати для себе великий і чарівний світ життя. Без мови не може існувати й розвиватися суспільство, бо вона допомагає людям обмінюватися думками, висловлювати свої почуття, досягати взаєморозуміння, створювати духовні цінності.

VI. Підбиття підсумків уроку

VII. Домашнє завдання

Повторити частини мови. Підготувати ся до контрольної роботи.

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів