План конспект Урок №15. Робота над помилками. Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова, його форми й речення. Головне й залежне слово у словосполученні
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 24-09-2014, 13:50

Урок №15. Робота над помилками. Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова, його форми й речення. Головне й залежне слово у словосполученні

Мета:сформувати в учнів уявлення про словосполучення, його структуру, засоби зв’язку; навчити учнів виділяти словосполучення у реченні, визначати головне та залежне слово, встановлювати зв’язки між ними, формувати вміння відрізняти словосполучення від речення, розвивати усне та писемне мовлення, прищеплювати любов до рідного слова.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Робота над помилками, допущеними у контрольній роботі

2.Аналітична вправа.

Порівняйте три колонки: слово, словосполучення, речення. З’ясуйте, яка між ними відмінність щодо змісту, будови.

Україна

Рідною Україною

Я горджуся рідною Україною.

Вітчизна

Багатою Вітчизною

Буде моя Вітчизна багатою.

Батьківщина

Вибирати Батьківщину

Не можна вибирати Батьківщину.

Київ

Каштани Києва

Каштани Києва запалили свічки.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

IV. Сприймання та усвідомлення учнями навчального матеріалу

1.Робота з підручником

2.Проблемна ситуація.

Чи всі пари слів можна назвати словосполученням?

брат і сестра

рідний брат

невисокий, але кремезний

невисокий чоловік

жовтіє листя

жовте листя

у лісі

буду працювати

прогулянка у ліс

працювати над собою

3.Гра « Чарівна скринька »

! Розпізнайте справжніх мешканців Синтаксичної землі, тобто які із запропонованих поєднань слів є словосполучення і заповніть наступну таблицю

 

Словосполучення

Інші поєднання слів

 

 

 

 

Цікава зустріч, наше захоплення, зрозуміли завдання, дійшли істини, дуже цікаво, головне слово, залежні слова, прямуємо дорогою, вирушити в подорож, у будинку. На землі, ми прямуємо, морочити голову, у словосполученні, впійматися на гарячому.

4. Робота в парах.

Утворити словосполучення, визначити головне і залежне слово (за допомогою запитань).

Засніжений, поля; земля, Україна; їхати, виставка; збирати, урожай.

5. Буквений тест.

СС – словосполучення

ПС – поєднання слів

1.Калиновий кущ.

2.На землі.

3.Батьківська земля.

4.Міста і села.

5.Проти бурі.

6.Кучеряві верби.

7.Уважно стежити.

8.Гори й долини.

9.Ні вдень ні вночі.

10.Вересневий ранок.

11.Плавати в морі.

12.Мати з батьком.

Ключ:СС, ПС, СС, ПС, ПС, СС, СС, ПС, ПС, СС, СС, ПС.

6. Робота біля дошки.

Записати слова та словосполучення. У кожному словосполученні визначити слова головне й залежне. Встановити змістовий зв’язок між ними, поставивши запитання від головного слова до залежного. Пояснити, як здійснюється між словами у словосполученні граматичний зв’язок. Побудувати схеми.

урожай – багатий урожай

бібліотека – шкільна бібліотека

перший – перший у навчанні

працювали – працювали на фермі

збирають – збирають яблука

7. Самостійна робота

Розкриваючи дужки, утворіть словосполучення. Вказати якою частиною мови виступає головне слово у словосполученнях.

(Урок, світова література), (дякувати, батьки), (екзамен, математика), (сміятися вони), (службові, у, справи), (говорили, іноземна мова), (ходити школа), (кращий все).

V. Узагальнення вивченого на уроці

Бесіда.

· Що вивчає синтаксис?

· Для чого вживаються словосполучення?

· З яких частин (слів) складається словосполучення?

· Як залежне слово пов’язується із головним?

· Як встановлюється між ними змістовий зв’язок?

· Як здійснюється граматичний зв’язок?

· Чому не становлять словосполучень слова, що з’єднуються сполучниками і в реченні виступають у ролі однорідних членів?

· Чому не становлять словосполучення підмет і присудок?

· Чому не є словосполученнями поєднання іменників або займенників із прийменниками?

VI. Підсумок уроку

VII. Домашнє завдання

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів