План конспект Урок №16. ЗМ №4Усна й письмова форми тексту (висловлювання). Простий план готового тексту. Ознайомлення з вимогами до мовлення. Помилки в змісті й побудові висловлювання. Усний переказ розповідного тексту
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 27-09-2014, 22:28

Урок №16. ЗМ №4Усна й письмова форми тексту (висловлювання). Простий план готового тексту. Ознайомлення з вимогами до мовлення. Помилки в змісті й побудові висловлювання. Усний переказ розповідного тексту

Мета: - навчальна: поглибити знання та вміння працювати з усною та письмовою формами тексту, з планом та переказом;

- розвиваюча: розвивати культуру мовлення учнів;

- виховна: виховувати естетичні смаки.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

? Виразно прочитайте текст. До чого закликає нас автор? До якого стилю належить цей текст?

Як парость виноградної лози. Плекайте мову... ...Чистіше від сльози Вона хай буде.

М. Рильський

IV. Виконання вправ на закріплення вивченого

1. Тренувальні та творчі вправи

Вправа 1

? Прочитайте текст за особами. На що слід звертати увагу в усному мовленні?

ВІНОК ДЛЯ ЛЕСІ

Хіба що на Поліссі де стрінеш таку ідилію: в конюшині на стеж ці мале дівча. Серед рожевого цвіту, медоносного запаху плете вінок не боїться бджіл, які так і зумрять коло нього, літають роями.

Кучеряве, синьооке, усміхнене, полишене само на себе.

— Ти чия?

— Мамина.

— А де ж мама?

— На фермі.

— А тато?

— На тракторі.

— А що тут робиш?

— Вінок плету.

— Кому?

— Для Лесі.

— А хто це?

— Леся? Та, що вірші складає... Вчителька нам сказала, що вона польові квіти найбільше любила (А. Камінчук).

Вправа 2

? Послухайте текст (у виконанні вчителя, учня чи в запису). У якій формі ви його сприйняли? Складіть план і запишіть його. У якій формі ви це зробили?

ЗАЙМАЄТЬСЯ ЗОРЯ

Забарвлення неба змінює сонце. Це і зветься зірницею, світовою зорею, світанком. Ми говоримо: вечірня зоря згасає — і в нашій уяві постають цілі картини: безкраї поля, засіяні пшеницею, пахощі колосків, дзвінка пісня на полі, темна діброва...

Коли обрій починає світлішати, кажуть: займається зоря. А подивіться зараз на зірки: здається, ніби тоненькі промені, як золотисті ниточки, висотуються на землю, іскряться. Це мерехтіння. Зорі мерехтять.

Як тонко підмітив народ красу природи, якими виразними, яскравими, соковитими, запашними словами назвав її явища! Скільки є слів, які означають лиш те, що відбувається з вогнем: горить, палає, блищить, жевріє, полум'яніє... І кожне слово має свій відтінок (За В. Сухомлинським).

V. Робота з текстом для сприймання та усного відтворення

Минув день. Буря потроху вгамувалася, і козаки знову напнули вітрила. На третій день чайки дісталися до південного узбережжя Чорного моря - Анатолії. Турецька сторожа не помітила запорожців, бо ж їхні чайки лише на півтора метра виступали над водою. Зате високі й великі турецькі галери, що стояли у гавані, було добре видно здалека. Побачивши їх, козаки зараз же спустили на чайках вітрила, щоб вороги не виявили їх завчасно.
Відпливши трохи від гавані, стали чекати вечора. Опівночі, коли темрява оповила море, чайки попливли до галер. Частина козаків із рушницями і запалами до фальконетів була напоготові. Решта тихо гребла веслами, намагаючись не плюскотіти. Підпливши ближче, Сагайдачний дав сигнал до штурму.
Нічну тишу розколола пальба гармат. Ядра полетіли на турецькі галери. У спалахах вибухів Сагайдачний побачив, що там зчинилася паніка.
Розпочалася кривава січа. Попереду із шаблею в руці і пістолетом за поясом. Направо і наліво рубався сам кошовий отаман, прокладаючи дорогу своїм козакам. Турків швидко винищили. Позабиравши з галер гармати і багату здобич, козаки спалили весь турецький флот. Зруйнували дотла і Синоп. Вони наробили туркам такої біди, що їхній султан оскаженів і пригрозив Польщі піти на неї війною, як не приборкає свавільних козаків.
Сміливість і блискавичність, з якими запорожці взяли Синоп, вразили сучасників, а Сагайдачний зажив такої слави серед козацького війська, якої доти не мав жодний отаман.
Ніколи перед тим запорожці не мали такої сили, як за гетьмана Петра Кошевича-Сагайдачного (За В. Богаєвським).

Аналіз структури тексту

1.Визначити тему й основну думку тексту.

2.Довести, що текст належить до розповіді.

3.Назвати, з яких структурних частин складається висловлювання розповідного характеру.

4.Чи містить текст висновок?

5.Скласти й записати простий план.

6.Докладно переказати почуте.

VI. Підбиття підсумків уроку

VII. Домашнє завдання

Виконати вправу 501 на с.224.

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів