План конспект Урок №21. ЗМ№6. Типи мовлення (різновид текстів): розповідь, опис, роздум. Особливості побудови розповіді на основі власного досвіду. Навчальний твір-розповідь
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 12-10-2014, 22:27

Урок №21. ЗМ№6. Типи мовлення (різновид текстів): розповідь, опис, роздум. Особливості побудови розповіді на основі власного досвіду. Навчальний твір-розповідь

Мета: повторити з учнями типи мовлення, навчати учнів розрізняти тексти різних типів, складати висловлювання різних типів, розвивати мовленнєву культуру, виховувати чуйне ставлення до
людей.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. «Розминка». Дайте відповіді на запитання.

Запитання до гри «Відкритий мікрофон»

1. Що таке текст?
2. Що таке тема тексту?
3. Що таке основна думка тексту?
4. Що відбивається в назві тексту – заголовку?
5. У чому відмінність між набором речень і текстом?
6. Чому підпорядкована послідовність речень у тексті?
7. За допомогою яких засобів речення зв’язуються одне з одним?
8. Що таке мікротема?
9. Що таке абзац?
10. Для чого складають план тексту?
11. Які існують типи мовлення?
12. Яке з трьох питань можна поставити до кожного типу мовлення (Чому?, Який? Що відбулося?)
Підведення підсумків

2. «Асоціативний кущ». Асоціації з якими словами викликає слово «текст». Запишіть ці слова.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

ІV. Робота з теоретичним матеріалом

1. Мовне спостереження. Робота з таблицею «Типи мовлення та їх ознаки»

2. Робота з текстами

·Прочитайте тексти. Запишіть їх тип і підберіть запитання, на які вони відповідають.
Текст 1.

Колись напали на українське село вороги. Красуня дівчина, яку схопили бусурмани, вирвалася й почала тікати. Раптом розірвалося її червоне намисто, і розсипалися по землі яскраві намистинки. Через деякий час з них проростали пагони. З пагонів виросли калинові кущі.
Текст 2.

Ягоди калини – невеликі, овальної форми, яскраво-червоного кольору. Вони мають своєрідний гіркувато-солодкий смак. Ягоди зібрані кетягами і особливо помітні пізньої осені, коли на кущі вже немає листя.
Текст 3.

Калина люба й мила серцю українця, тому що вона є уособленням краси рідної землі, пам’яті про рідну матір, її турботу й пестливі руки. Про калину створено чимало народних пісень, казок, прислів’їв, бо саме ця рослина є символом дівочої вроди, вірності, кохання.
Текст 4.

Їхали увечері лісом. Раптом ми зупинилися. На дорозі лежала темна кулька. Вона була обліплена опалим листям. Це їжачок злякався світла і завмер на дорозі. Потім звірок засопів, ворухнувся і покотився далі. Він ніс на голках свою зимову постіль.
Текст 5.

Їжачок – невеличка дика тваринка. Все тільце його вкрите сірою колючою шубкою. Маленький носик схожий на п’ятачок. Оченята, мов кругленькі намистинки. У їжачка маленькі ніжки. У хвилини небезпеки він згортається у клубочок.

V. Організація пізнавальної діяльності
1. Прочитайте зачин тексту. Визначте за ним тип тексту: опис, роздум, розповідь.
Найцікавіший урок для мене – це урок української мови. Чому саме цей урок став цікавим і необхідним? Яка таємниця криється в цьому?...
2. Прочитайте кінцівку тексту. Визначте за нею його тип: розповідь, опис, роздум
… Тому мова потрібна нам, як вода, як повітря, як найцінніший скарб. Пам’ятаймо: ті, хто цурається рідної мови, - це безбатченки.
3. Прочитай, визнач, чи відповідає основна частина типу мовлення -опису. Чому?
… Синичка – весела зимова пташка. У неї чорна голівка і білі щічки. Грудки в синички жовті, а спинка зеленувата. Живе синичка в лісах і садках…
4. Складіть і запишіть текст за схемою. Почніть свій текст так:
У мене є маленьке кошеня…

Схема:
Опис яке?
Розповідь що сталося?
Роздум чому це трапилось

VІ. Узагальнення і систематизація знань

- Зробіть висновок про відмінність типів мовлення.
- Назвіть основну ознаку, за якою виділяють різні типи мовлення?

VІІ. Підсумок уроку
VІІІ. Домашнє завдання

1. Написати твір – мініатюру з використанням одного з типів мовлення.
2. Написати твір – мініатюру «Навіщо нам знати три типи мовлення»

 

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів