План конспект Урок № 26. Головні та другорядні члени речення. Тренувальні вправи
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 19-10-2014, 21:45

Урок № 26. Головні та другорядні члени речення. Тренувальні вправи

Мета: вдосконалювати вміння учнів визначати в реченнях головні та другорядні члени речення; розвивати навички самостійної роботи, увагу, пам’ять, логічне мислення; виховувати любов до мови, природи.

Тип уроку: узагальнення знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Перевірка домашнього завдання

2. Бесіда:

·Що таке синтаксис

Синтаксис – це розділ науки про мову, який вивчає будову словосполучення і речення.

·Що таке словосполучення?

·Що таке речення?

Речення – це змістове і інтонаційне об’єднання слів, що є засобом вираження думки.

·Чим відрізняється словосполучення від речення?

·Які є речення за метою висловлювання?

·Що таке граматична основа речення?

Граматична основа речення – це головні члени речення (підмет і присудок)

·Що таке підмет?

Підмет – головний член речення, що означає предмет, про який говориться в реченні, і відповідає на питання хто? що?

·Що таке присудок?

Присудок – це головний член речення, який означає, що говориться про підмет, і відповідає на питання що робить підмет? що з ним робиться? хто він такий? що він таке?

·Які є другорядні члени речення?

·Охарактеризувати кожен другорядний член речення.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

IV. Виконання вправ на закріплення вивченого

1.Робота біля дошки

У словосполученнях позначити, якою частиною мови виражається головне слово та залежне:

Смачна груша, таємничий ліс,

сидіти під сонцем, батьків орден,

колискова пісня, бабусина усмішка,

працювати в бібліотеці, соковита ягода,

дуже красиво, читати книгу,

швидко бігти, сонячний день.

 

2.Самостійна робота

Запишіть спочатку НЕПОШИРЕНІ словосполучення, а потім ПОШИРЕНІ:

Мелодійна пісня, віночок українських пісень, вирушити до гаю, вірно дружити, мати кількох друзів, щира приязнь, дотримати даного слова.

3. Колективна робота

Подумати і сказати, що з наведених прикладів неє словосполученнями:

Сміливий хлопець, у поєдинку, понад річкою, голосна пісня, біля школи, настав вечір, хлопці і дівчата, весело співати, ми прийшли, брат і сестра, найбільш сміливий.

4.Перепишіть. Підкресліть усі члени речення.

Річка весело іскриться. Надворі почастішали дощі. Відчинилися навстіж вікна. Заснула тиха річечка. Зашумить українська тополя. Зорі висипали на небо.

5.Прослухати уривки пісень, вставити в речення пропущені другорядні члени, назвати вид:

1. Калинова, … (солов’їна),

Вишиванками рясна,

… (Наша) … (рідна) Україна

Розцвіте, немов весна!

2. Україно, Україно!

Після далечі … (доріг)

… (Вірне) серце твого … (сина)

Я кладу … (тобі) до … (ніг).

3. Ти до … (омріяних) зірок

Йшла крізь … (терна).

Ти в … (душах) сіяла … (добро),

наче зерна.

6.Творче завдання

Складіть речення про Україну за поданими схемами:

? ? ? ? ? ? ? ? ? ? .

? ? ? ? ? ? ? ? ? ? .

.

7. Прочитати речення, правильно їх інтонуючи. З'ясувати вид кожного речення за метою висловлювання. Вказати речення окличні та неокличні.

Як швидко літо проминуло! Прийшла осінняя пора. Немов на крилах полинуло кохане літечко з двора!.. (Олена Пчілка.) Що з того, що осіннім чарам прийде кінець? Але в цю мить баштан жовтіє понад яром. Курінь безверхий ніби спить… (М.Рильський.) Куди ти ділась, річенько? Воскресни! У берегів потріскались вуста. (Л.Костенко.)

V. Узагальнення вивченого на уроці

VI. Підсумок уроку

VII. Домашнє завдання

Скласти і записати запитання до теми «Словосполучення».

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів