План конспект Урок №35. Складні речення із безсполучниковим і сполучниковим зв'язком. Кома між частинами складного речення, з'єднаних безсполучниковим і сполучниковим зв'язком. Правильне інто­нування складних речень
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 9-11-2014, 01:45

Урок №35. Складні речення із безсполучниковим і сполучниковим зв'язком. Кома між частинами складного речення, з'єднаних безсполучниковим і сполучниковим зв'язком. Правильне інто­нування складних речень

Мета. Поглибити знання про складне речення, учити визначати граматичні основи в ньому, засоби зв’язку; правильно інтонувати складні речення; удосконалювати практичні навички конструювати та аналізувати складні речення; розвивати логічне та критичне мислення, мовлення, увагу, пам’ять; виховувати почуття любові до природи.

Обладнання: таблиця «Просте і складне речення», картки з текстами.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь.

1. Перевірка домашнього завдання.

2. Мозковий штурм.

- Що вивчає синтаксис?

- Що вивчає пунктуація?

- Що становить граматичну основу речення?

- На які питання відповідає підмет?

- На які питання відповідає присудок?

- Чим може ускладнюватися просте речення?

- Які члени речення є однорідними?Навести приклад речення.

- Що таке звертання?Які розділові знаки вживаються при звертанні?

- Які слова є вставними?Що вони означають?

3. Робота зі звязним текстом.

- Переписати текст, підкреслити граматичні основи.

Грому і блискавки Левко боїться, а веселку хлопчик любить. Вона йому ввижається дівчиною, і вбрала ця дівчина свій вінок різнобарвними стрічками. І весна йому теж здається дівчиною, але коли веселка живе на хмарі, то весна ходить по землі, її можна побачити на лузі, коли там верби розпускаються. Ще весну можна побачити в полі біля кринички, коли вона воду набирає.

(За М.Стельмахом.)

- Прочитати речення, назвати граматичні основи, скільки їх в кожному реченні? Якщо в реченні граматичних основ більше, ніж одна, то як вони називаються?

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

IV. Засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок. 1.Опрацювання таблиці «Просте і складне речення».

2. Опрацювання теоретичного матеріалу підручника.

3. Самостійна робота

Установити зв'язок між частинами складного речення,перебудувати на сполучниковий зв'язок.

Сонце заходить,гори чорніють,

Пташечка тихне,поле німіє…

4.Робота в парах

Першій парі виписати прості речення, другій парі - складні речення.

1 текст.

Вечоріло. Після двотижневої спеки нарешті пролилася зливою грозова хмара. Правда, вона захопила село тільки крилом, але й півгодинний рясний дощ освіжив зелень і повітря. Північний край неба вже виблискував прозорою блакиттю, а на заході вже чорніла темна хмара. З неї проглядало вечірнє сонце. Його проміння золотило свіжу зелень кленів і райдужними іскрами грало в дощових краплинах, що повисли на листі. (За М. Старицьким.)

2 текст.

Осінь танула, як тане воскова свічка, вона ставала все прозорішою й легшою. Жадна земля випила за літо сонце, і воно стало бліде. Почалися дощі і вітри. Природа довго боролась, шуміла, протестувала й не хотіла коритись, але мусила. Лице неба стало суворим, а його уста дихнули холодом. Потім труснуло сніжком, і земля здавалась аркушем паперу, на якім дитина пробувала зелені, руді і сірі фарби.

5. Стратегія «Мікрофон».

- Кожному члену пари зачитати речення й довести, чому вони прості чи складні.

6. Творча робота.

- Доповнити речення із довідки, підкреслити граматичні основи, розставити розділові знаки.

Та по горах сніги лежать по долинах маки цвітуть… (Нар. творч.). Пишається калинонька явір молодіє… (Т. Шевченко). Кожна гілка колихнулась кожна пташка вже співа… (Б. Грінченко).

Довідка: 1. …а кругом їх верболози й лози зеленіють. 2. …а козаки у Крим ідуть. 3. …а згори все дужче й дужче сонце світ свій розлива.

7. Взаємоперевірка роботи.

8. Робота з підручником.

- Знайдіть на сторінці 117-118 послідовність розбору складного речення. За поданою схемою зробіть усний синтаксичний розбір поданого речення.

Літує літо у липневім цвіті, гречки медами пахнуть звіддаля, вже зажовтіли ниви і поля, десь перепілка фітькає у житі (В. Грінчак).

9.Креслення схемки розібраного речення.

V. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.

«Незакінчене речення»: «Я на уроці дізнався….», «Я на уроці навчився…».

VI. Домашнє завдання.

Вивчити правила. Виконати вправу з підручника.

 

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів