План конспект Урок № 58. Вимова ненаголошених і наголошених голосних. Ненаголошені [е], [и], [о] в коренях слів. Правопис. Орфограма (практично)
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 17-12-2014, 22:09

Урок № 58. Вимова ненаголошених і наголошених голосних. Ненаголошені [е], [и], [о] в коренях слів. Правопис. Орфограма (практично)

Мета: систематизувати й узагальнити знання учнів про напи­сання ненаголошених голосних [е], [и], [о] в коренях слів; формувати орфографічні вимоги ненаголошених голосних [е], [и], [о] в коренях слів; розвивати вміння визначати орфографічні помилки в словах, логічне мислення, творчу уяву, мовленнєві навички; виховувати особливе ставлення до природи, бажати при­множувати її красу.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

I.  Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

1.   Перевірка домашнього завдання

2.   Бесіда

·       Що таке фонетика?

·       Скільки звуків є в українській мові?

·       Скільки голосних звуків є в українській мові?

·       Скільки приголосних?

·       Скільки букв служить для передачі голосних звуків?

·       У яких випадках я, ю, є, ї, щ позначають два звуки?

·       Що таке орфографія?

III. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

  1. Лінгвістична гра.

    Знайдіть помилки та відредагуйте написане п’ятикласником у зошиті. Запишіть виправлений варіант.

    На шерокому шляху, що вів у виличезний ліс, богатир зустрівся з чудовиськом, яке периміг одним ударом мича.

    2.   Проблемні питання.

    —?Чому хлопчик припустився стількох помилок? Які правила він не вивчив?

IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

1)   Орфографія – розділ мовознавства, який вивчає правила написання сів.

Орфограма – правильне написання слів за відповідним правилом.

Орфоепія (від грец. правильний; мова, мовлення) — це розділ мовознавчої науки, що вивчає сукупність правил про літературну вимову. Орфоепія буквально означає «правильна вимова».

2) Вимови голосних звуків і позначення їх на письмі.

Голосні [а], [і], [у] в наголошених і ненаголошених складах вимовляємо чітко.

Голосний [о] в більшості ненаголошених складів звучить виразно й лише перед наголошеним складом з [у] або [і] у вимові наближається до [у].

Голосний [е] в ненаголошеному складі наближається у вимові до [и]. Голосний [и] в ненаголошеному складі наближається у вимові до [е]. Сумнівний голосний у коренях слів можна перевірити наголосом, тобто так змінити слово, щоб [е], [и] звучали чітко (змінити форму слова або дібрати спільнокореневе слово).

 Словникові слова. Як працювати з орфографічним словником.

Написання слів можна перевірити, якщо звернутись до орфографічного словника.

Словник — це зібрання слів, розміщених в алфавітному порядку, з поясненням, тлумаченням тощо.

Щоб не припускатися прикрих помилок, треба дотримуватись орфоепічних та орфографічних норм. Існує декілька способів перевірки ненаголошених голосних.

  1. Робота з таблицею

 Як перевірити написання слів із ненаголошеними [еи], [ие], [0у].

Правило

Приклади

1

Змінити форму слова

 весло — весла, листи — лист

2

Дібрати спільнокореневе слово

Розумний — розум, гречаний — гречка, зупинити — зупинка

3

Літера е в сполученні

-ере-, -еле-

Череда, зеленіти, береговий

4

Літера и в сполученні

-ри-, -ли-

Крижаний, кривавий, блищати

5

Випадний [е]

Травень (травня), човен (човна)

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Колективна робота

Позначте, за яким правилом із таблиці можна перевірити напи­сання ненаголошених голосних.

Весни, зелений, травень, січень, дрижати, ожеледь, криниця.

2.Робота з текстом

  • Прочитайте текст мовчки. Підберіть до тексту заголовок, визнач­те тип мовлення, стиль.

Віт..р січе в обличчя. Нам..ло снігу — січневого снігу. Важкувато стало пташкам, що з..мують у нас. Але вони не дуже сумують. Ось, вес..ло цвірінькаючи, хв..лясто прол..тіла зграйка жвавих щигли­ків, ч..жів і коноплянок. Помчали десь по лопухах чи б..різках по­снідати насіннячком.

А яке гарне д..р..вце горобини! Червоногруді снігурі обсипали його і ягідками ласують. Це наші зимові гості. Вони прил..тіли з да­лекої півночі, щоб тут п..р..бути зиму (За О. Копиленком).

  • Зробити фонетичний розбір слова прилетіли.

  1. Робота біля дошки

  • Зробити звуковий запис поданих слів (обов’язково вказавши місце наголосу). Вказати голосні звуки, що вимовляються нечітко. Пояснити причину нечіткої вимови.

      Голубити, село, повернутися, зимовий, зозуля.

  1. Робота з картками

  • Позначити в словах орфограму «сумнівний ненаголошений голосний».

    І. Раніше почало вставати сонце, щиріше доглядати землю. Поринули весняні води, задзюрчали струмочки, заклекотали в ярах, розіллялись широкою повіддю. З-під снігу зазеленіла травиця й звеселила жайворонка. Звився жайворонок високо під чисте небо і заспівав про те, що мертва земля ожила знов, що сонце зраділо щастю землі і стало ласкавим. (За М. Коцюбинським; 48 сл.).

    5. Робота у парах

1 пара

Правопис ненаголошених е, и

 

  1. Записати слова правильно.

  2. Дібрати перевірні.

  3. Дібрати 2-3 спільнокореневі слова.

  4. Скласти речення з одним словом на вибір.

     

С…ло

гр….би

м…довий

св…стати

к…слота

т…мнота

гр….чаний

нам…ло

 

гр…чаний

в…шневий

т…мніє

с…ніє

ш…рокий

т…пленько

бл…щати

заст….ляє

 

2 пара

Правопис ненаголошених е, и

 

  1. Записати слова правильно.

  2. Дібрати перевірні.

  3. Дібрати 2-3 спільнокореневі слова.

  4. Скласти речення з одним словом на вибір.

     

В…сняний

ст….пи

гр….би

з…рно

оз…ро

шв…денький

в…чоріє

ст….жки

з…лений

кл…новий

зам…рзає

в…селий

з…мля

кр…кливий

д…мовий

б…р…гти

 

VI. Узагальнення знань

Бесіда

Що треба знати про написання ненаголошених голосних у ко­рені?

 Які правила допоможуть правильно писати слова з ненаголошеними голосними?

Що таке орфограма?

У яких випадках е наближається до и, о до у.

VII. Підсумок уроку

VIII. Домашнє завдання

      Складіть твір-мініатюру про природу, вживаючи слова з вивче­ною орфограмою.

      Виконайте вправу за підручником.

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів