План конспект Урок №64. Підсумковий урок. Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 1-02-2015, 18:31


Урок № 64. Підсумковий урок. Фонетика. Графіка. Орфографія. Орфоепія           


Мета:   повторити й узагальнити знання про звуки мови та мовлення; розвивати вміння передавати слова звукописом, правильно їх вимовляти і писати,  


розвивати слухову та зорову память, кмітливість, розвивати словниковий запас, увагу, культуру мовлення; виховувати любов до рідного краю.   


Тип уроку:  урок повторення й узагальнення знань.


Вид уроку:  урок – гра.


Обладнання: плакат з намальованим сонечком, на якому написано м, о, л, о, д, ц, і, хмарки із завданнями, крапельки з літерами, кросворд, підручники.


 


Хід року


  1. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

  2. Створення ігрової ситуації.  

       Діти, ми всі з вами любимо сонечко, коли воно лагідно усміхається нам, дає  радість, усмішку, гарний настрій, любимо бавитись на вулиці в сонячну погоду. Але сьогодні налетів вітер, нагнав безліч хмар, закрив від нас сонце, і покрапав на землю дощ. Давайте ж зупинимо дощик, розженемо хмарки, звільнимо сонечко, подаруємо собі гарний настрій.

    ( На дошці намальоване сонечко, зверху прикрите  хмарками. Із хмар падають на землю краплі дощу з літерами ).

                3. Робота за темою.

                3.1. Хмарка 1

                 Гра «Закінчи правило»

                (Випереджальне завдання)


  1. фонетика – це розділ науки  про мову, який вивчає…(звуки мови)

  2. Звук – це найменша …(неподільна одиниця мовлення)

  3. Звук позначається в.. ( квадратних дужках)

  4. Звуки поділяються на…( голосні і приголосні)

  5. Голосні звуки творяться з…(голосу)

  6. Голосних звуків…(6)

  7. Приголосні звуки творяться з …(голосу і шуму)

  8. Приголосних звуків…(32)

  9. Приголосні звуки поділяються на …(дзвінкі і глухі)

  10. Літера – це …(графічний знак)

  11. Алфавіт – це …( розташовані у певному порядку літери)

  12. Всього в українській мові …(33)літери.

    Після виконання завдання, знімемо  хмарку.

                3.2. Хмарка 2

        Знайомство з графікою, орфографією, орфоепією.

        Наша мова – звукова, і слова в ній передаються за допомогою звуків. Тому фонетика, як наука про звуковий склад мови, пов’язана з усіма галузями мовознавства. Однак особливо тісно пов’язані три розділи науки про мову, які встановлюють і вивчають правила передачі звуків, звукового складу слів в усному і писемному мовленні.

        Ваше завдання: розв’язати кросворд і визначити, які ж розділи науки про мову дуже тісно пов’язані з фонетикою.

    1. Розділ мовознавства , що  встановлює і вивчає загальноприйняті правила передачі слів на письмі (орфографія).

    2. Розділ мовознавства, що вивчає нормативну літературну вимову, виробляє вимовні рекомендації (орфоепія).

    3. Наука про знаки письма, співвідношення між буквами і звуками (графіка).

    Після виконання завдання знімаємо з хмарки промінь і прикріплюємо на дошці.

    3.3. Хмарка 3  

    Побудова слів

    Діти, тепер давайте  зупинимо дощик.

    З кожної хмарки падають крапельки дощу з літерами.

    Звуки-фонеми створюють слова так само, як і з окремих крапельок утворюється калюжа. Окремо вжиті звуки нічого не називають, однак, поєднавшись, утворюють слова.

    Зберіть краплинки з кожної хмарки у калюжу.

    (Для кожної групи краплинок викликаю до дошки учня).


  1.            Літо – тіло.

  2.            Городи – дороги.

  3.            Ручка – курча.

  4.            Рамка – марка.

  5.            Салат – атлас.

    Скласти 2 речення, використавши слова, які утворилися з краплинок.

    (Учні зачитують речення)

    Після виконання завдання знімаємо  хмарку.

                3.4. Хмарка 4

                   Загадки - жарти

                (Кожен учень представляє свою загадку - жарт)

                1   Тече собі, хвилюється,

                     Навколишнім милується,

                     А [ р]   на [ п ] змінити -

                     Почне пекти і варити.

                                               ( Річка-пічка)

                2.   З о мене не помічаєте,

                     Хоч щодня переступаєте,

                    З  [ и]  помітять враз хлоп’ята,   

                     Та буваю лиш на свято.

                                                  (Поріг – пиріг)

     

         3.   Літнім людям я в пригоді,

                Помічниця у поході.

                З    [о]   ти можеш, не перечу,

                Поскладать на мене речі.

                                       (Палиця –полиця)

     

    4.  Мене ти здавна звик любити,

                І завжди ситий ти за це.

                А тільки  [ у ]  на [ і ]  змінити  -

                Стрибну я вмить на  деревце.

                                                     (Булка – білка)

     

     

           5.   З  [ і]   -  лежу  я на дивані,  

                 З  [и]  - пливу я в океані.

                                                      (Кіт- кит)

          

        (Виконавши  завдання, знімаємо хмаринку.)

     

                    3.5. Хмарка 5.  

                    Робота в парах.

                   «Фонетична скринька»

                 (Учні дістають з конверта картку із звуком, характеризують його.)

                  Фізкультхвилинка.

                Щось не хочеться сидіти,

                Треба трохи відпочити.

     В різні боки нахиліться,

                І до сонця потягніться,

                Веретеном покрутіться.

                Руки вгору,  руки вниз,

                На сусіда подивись.

                Раз присядьте, два присядьте

                І за парти тихо сядьте.

                            Зробити фонетичний запис слів.       

                  (Робота біля дошки)                                                                                                

                     Батьківщина, ялинка, тінь, їжак, щука, юнак.

                   Скласти гронування за асоціаціями до слова фонетика.

     

                            звук                      голосний               приголосний

                   шиплячий                                                        губний 

                   дзвінкий                     фонетика                    наука

                    глухий

                  сонорний                                                          наголошений

                                                               твердий              мякий

                                   ненаголошений              пом’якшений   

     

                  (Учень виконує завдання біля дошки).

                               Знімаємо хмарку.

     

     

     

     

     


  1. Хмарка 6.

    Словниковий розподільний диктант з ключем.

    Завдання:  розподілити у дві колонки слова з відкритим та закритим складам.

    Підкресливши другу літеру від початку, можна буде прочитати слово-ключ.

    Перш ніж почати виконувати це завдання треба пригадати, що ж таке склад. 

    (Учень дає повну відповідь)

                     Відкритий склад                              Закритий склад

                     сопілка                                                   агроном

                     просо                                           аркуш

                     афіша                                                     барвінок

                     морозиво                                                афоризм

                                                                                     ліхтар

                                                                                      ряст.

    Слово – ключ: орфографія.  

      Знімаємо хмарку.

  2.  Хмарка 7.

    Гра «Я схожий на …»

    Учні отримують картки зі словами, які треба поділити на склади  та поставити наголос. Порівняти себе із явищем, яке зображене на малюнку, починаючи свою відповідь словами « я схожий на…».

     (На картках зображено: калина, сонце, ромашка, джерело, човен, море).

    Знімаємо хмарку.

    Підсумок уроку.

    -Діти, яка була тема нашого уроку?

    - Що ми повторили на уроці?

    - Що найбільше сподобалося?

                (Відповідаючи, учні тримають в руках іграшковий мікрофон)   

     

    Погляньте, ми з вами виконали всі завдання і тепер сонечко посміхається нам і шле привіт на своїх променях. Хто зможе сказати, що вам  говорить сонечко? Правильно, ви – МОЛОДЦІ( з букв скласти слово МОЛОДЦІ).

    Мені сподобалось, як ви відповідали.


  1. Оцінювання

  2. Домашнє завдання

    Вправа 248. Коментар виконання вправи.

     

     

                                                                                                                          

     

     

     

                                                                                                                                                       

     

     


Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів