План конспект Урок №65. Вимова приголосних звуків. Уподібнення приголосних звуків.
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 2-02-2015, 00:38

Урок №65. Вимова приголосних звуків. Уподібнення приголосних звуків.

Мета: закріпити знання про приголосні звуки, їх вимову і написання; познайомити учнів з явищем уподібнення приголосних звуків;

розвивати усне і писемне мовлення, фонетичний слух, логічне мислення учнів;

виховувати загальнолюдські цінності: поваги, доброти, допомоги.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент

  2. Актуалізація опорних знань

  1. Перевірка домашнього завдання

    Бесіда

? Як поділяються приголосні звуки?

? Які знаки письма використовують для позначення м’яких і твердих приголосних?

? Як у фонетичній транскрипції позначають напівпом’якшення приголосних?

? За допомогою якого знака передають довготу звука?

? Чим відрізняється позначення одного звука, що передається двома літерами, від позначення двох окремих звуків, які пере­даються цими ж літерами?

III. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів 

IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

  1. Робота з підручником

  2. Творчий діалог

? Прочитайте текст за ролями, дотримуючи правил вимови звуків. Уявіть учасників цієї ситуації, опишіть їх.

ПРОСТО БАБУСЯ

Вулицею йшли хлопчик і дівчинка. А попереду йшла бабуся. Було дуже слизько. Бабуся посковзнулася і впала.

   Потримай мої книжки! — крикнув хлопчик, віддав дівчинці свій портфель і кинувся допомагати бабусі підвестися.

Коли за декілька хвилин хлопчик повернувся, дівчинка запи­тала його:

     — Це твоя бабуся?

     Ні,— відповів хлопчик.

     Мама? — здивувалася подружка.

     Ні!

      Хто ж, тітка? Чи знайома?

    — Та ні ж бо, ні! — усміхаючись сказав хлопчик.— Це просто бабуся (За В. Осєєвою).

? Як би ви поводилися в схожій ситуації? Як можна пояснити дів­чинці вчинок хлопчика?

? Виділені слова запишіть фонетичною транскрипцією. Чи відбу­вається в них уподібнення приголосних?

V. Виконання вправ на закріплення вивченого

1. Самостійна робота.

Правильно запишіть слова, обравши з дужок відповідну букву. Доберіть перевірочне слово. З двома-трьома словами складіть речення.

Про(с,з)ьба, боро(т,д)ьба, допомо(г,х)ти, бері(з,с)ка, ді(ж,ш)ка, во(г,х)кий, ко(с,з)ьба, дьо(г,х)тю, сте(ж,ш)ка, рі(д,т)кий.

2. Колективна робота.

Прочитайте, чітко вимовляючи виділені слова. Назвіть слова з уподібненням приголосних.

Легко нам працюється, так, немов танцюється. (В. Бичко) Праця — не ганьба, хоч і молотьба. (Нар. творч.) Не рубай берізки — в неї бризнуть слізки. (В. Бичко) Гримить експрес на перегоні, мигтять пунктирами вагони. (П. Перебийніс) У книжцікохайся — розуму набирайся. (Нар. творч.) Хто трудиться, той менше журиться. (Нар. творч.) Своя земля й під нігтями славна, аби гарно родила. (Нар. творч.)

  1. Робота біля дошки й у зошитах.

Виконайте звукопис поданих слів.

Сорочці, бджілочці, ложці, чашці, мережці, сміється, повернешся.

  1. Робота з картками

    Перепишіть речення, вставляючи пропущені букви, поясніть правопис. Підкресліть орфограму «Літера, яка позначає приголосний звук, що уподібнюється».

    Класичні вишивки настилом на мере..ці зберігаються в музеях Сумщини. (Із довідника) Неспалимий дух пр..роди в кожній гіло..ці живе. (П. Перебийніс) Віт..р прозорий мене во..ким торкає кр..лом. (М. Рильський) А десь на гор..зонті дви..тять громи. (П. Перебийніс) І раптом бачить диво: сад зацвів буйним квітом, а джмелик з бджілкою укупо..ці на квіто..ці сидять. (Із газети)

  2. Робота в зошитах

    Запишіть слова і дослідіть, які саме глухі стають дзвінкими.

    Боротьба [бород/ба] — боротися;

    молотьба [молод/ба] — молотити;

    просьба [проз/ба ] — просити;

    лічба [л/іджба] — лічити;

    повсякденний [пофс/аґден:ий] — всякий день;

    Великдень [велиґден] — Великий день.

    Правопис цих слів можна перевірити.

    — Які ж це глухі приголосні? ([т], [ч], [с], [к] — тече сік) Запам’ятаймо!

    Осьде — [оз/де];

    аякже — [айаґже]

    якби — [йаґби];

    вокзал — [воґзал];

    анекдот — [анеиґдот];

    рюкзак — [р/уґзак];

    айсберг — [айзберг];

    футбол — [фудбол],

    мерехтіти — [меиреихт/іти].

    Складіть з цими словами речення.

VI. Узагальнення та систематизація

Опитування учнів:

- Що таке уподібнення приголосних звуків?

- Коли воно відбувається? Поясніть на прикладах.

- Як перевірити правопис слів із приголосними , які уподібнюються?

- Навіщо нам знати ці правила орфоепії та орфографії?

VII. Підсумок уроку

VIII. Домашнє завдання

Вивчити правила. Виконати вправу зпідручника.

 

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів