План конспект Лексичне значення слова. Однозначні й багатозначні слова
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 29-03-2015, 22:29

 

Лексичне значення слова. Однозначні й багатозначні слова

Мета : сформувати в учнів уявлення про лексичне значення слова, його

              однозначність і багатозначність; розвивати вміння школярів знаходити

              однозначні й багатозначні слова в реченнях, збагачувати їх словниковий

              запас; виховувати любов до рідної мови, культуру мовлення.

 Тип уроку : урок засвоєння нових знань.

Обладнання : тлумачний словник, таблиці.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Бесіда:

    —?Що таке лексика та лексикологія?

    —?Лексичне значення слова — це…

    —?Що вам відомо про тлумачний словник?

    ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

  1. Слово вчителя

    Сьогодні на уроці ми будемо з вами говорити про слова та їх граматичне значення ; однозначні та багатозначні, а також познайомимось з вживанням слів у прямому та переносному значенні. Метою нашого уроку буде засвоїти вищезгадані поняття, навчитись визначати лексичне і граматичне значення слів, користуватись різними прийомами тлумачення лексичного значення, а також навчитись працювати з тлумачним словником української мови.

    IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

  1. Слово вчителя

    Більшість слів мають лексичне і граматичне значення. Лексичним значенням називають те, що слово означає (предмет, ознаку, дію). Граматичне значення вказує на належність слова до певної частини мови, її рід, число, відмінок, час, особу тощо.

    Схематично це можна зобразити так :

    Л.З.                Предмет

    Стіл

                Г.З.            Іменник, однини, чоловічого роду, називного відмінку.

    Слова, які мають одне лексичне значення, називаються однозначними. Наприклад, небо. А слова, які мають два або більше лексичних значень, називаються багатозначними. Наприклад, голова (голова людини, голова колгоспу і т.д.). Слова можуть вживатись в прямому і в переносному значенні, наприклад, золотий перстень (пряме значення), золота осінь (переносне значення).

  2. Робота з підручником.

  3. Вибірковий диктант. Виписати з пропонованого тексту слова вжиті в переносному значенні

    Безсмертне

    Упало світло ліхтарів

    На день конаючий і тихий,

    Та перед смертю він зустрів

    Посмертні свічі дивним сміхом

    І, мабуть, кожен з нас відчув

    Той сміх, як переможну силу

    Як перенесену свічу

    За межі схилу.

    І це тому я, мов у сні,

    Пішла серединою вулиць

    І очі зустрічні, ясні

    Не глянули, а розчахнулись !

    Та я минала всі вогні,

    Мов світло не своєї брами,

    Бо чула : ждане довгі дні

    Вже йде з безсмертними дарами

    (О.Теліга)

4. З`ясувати, чи однакове значення мають слова в наведених парах словосполучень.

Лящить у вухах, вуха шапки. Довгий ніс, ніс корабля. Кутні зуби, зуби пилки .Добре серце, залізне серце. Вдарив коліно. На коліні річки. Човкання підошов, біля підошви гори.

5.Виконання вправи з підручника

V. Узагальнення знань

Бесіда:

  • Що на сьогоднішньому уроці вам запам’яталось?

  • Які слова називають однозначними, багатозначними?

  • Наведіть приклади вживання слів у переносному значенні. Якими способами можна тлумачити лексичне значення слова?

  • Що вивчає лексикологія?

  •  Яку роль виконують слова в мові?

  •  Чи всі слова мають лексичне значення?

  • Крім лексичного, яке ще є значення у слова?

  • На які групи поділяються слова за кількість лексичних значень?

    VI. Підсумок уроку

    VII. Домашнє завдання

    Вивчити правила. Виконати вправу з підручника.

     

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів