План конспект СТИЛІ МОВЛЕННЯ. СТИЛІСТИЧНА ПОМИЛКА
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 18-01-2013, 09:51
СТИЛІ МОВЛЕННЯ. СТИЛІСТИЧНА ПОМИЛКА
Мета: поглибити знання п'ятикласників про стилі мовлення; навчити розрізняти тексти розмовного, наукового, художнього, офіційно-ділового та публіцистичного стилів; визначати стильові ознаки кожного стилю; сформувати поняття про стилістичну помилку; розвивати творчі вміння працювати над текстами різних стилів, знаходити стильові І та мовні особливості текстів; формувати вміння складати І тексти різних стилів у діалогічній та монологічній, усній і писемній формах; знаходити й виправляти стилістичні недоліки; за допомогою мовленнєво-комунікативного і дидактичного матеріалу виховувати шанобливе ставлення І до свого здоров'я, увічливість до однокласників.
Влутрішньопредметні зв'язки:
Лексикологія: засвоєння нових слів.
Культура мовлення: засвоєння складних випадків слововживання.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок на основ набутих знань.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
II. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
III. Генералізація знань п'ятикласників (відтворення теоретичних відомостей, застосування яких буде потрібним на уроці) Творче спостереження над мовним матеріалом
? Прочитати виразно Текст. Визначити стиль мовлення. Які типи мовлення в ньому поєднані? Для підтвердження зачитати рядки з тексту. Обличчя в нього сіре й плямисте, як торішнє листя. Губи тонкі і так стулені, мов у роті вода. Очі без вій, круглі і нерухомі, як у півня. Через оті очі здавалося, ніби дід навіки чимось здивований. Та це тільки здавалося. Мабуть, не було уже у світі нічого, що могло б здивувати діда Вараву. Вісімдесят третій йому пішов.
— Кінчайте, шминдики, і йдіть учити вроки, екзамент на носі. Ми скривилися. Ми це знали. Але нам не хотілося думати про це. І хто вигадав оті екзамени! Та ще навесні, коли повітря пахне футболом і цурками — палками, коли пташки галасують, як баби на базарі, і коли так сонячно й тепло, що ми з Явою вже тричі купалися... (В. Нестайко).
? Які недоліки ви помітили в тексті? Виправити їх. Поміркувати, з якою метою автор використав такі речення?
? Позмагайтеся. Хто більше синонімів добере до виділених слів.
? IV. Усвідомлення здобутих знань
у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми Моделювання зв'язного висловлювання
? Прочитати початок розповіді. В якому стилі його написано? Довести, чому ви так уважаєте. Поміркувати над тим, чому так сталося.
Записати свої міркування.
ПАПЕРОВИЙ ЗГОРТОК
— Ой, хлопці, зараз бабахне! Тікаймо! — крикнув Сергій, кинувши вбік якийсь паперовий згорток.
Хлопці присіли за широким деревом. Але вибуху не було...
—Е... — розчаровано вигукнув Сергій,— піду й подивлюся, що сталося.
Він кинувся до згортка, взяв його в руки, і... гучний вибух приголомшив хлопців, які вже бігли до Сергія. Раптом вони побачили, що на місці кісті правої руки Сергія — криваве клоччя. Спочатку ні Сергій, ні його друзі не розуміли, що сталося...
? Подумати, чого вчить цей текст?
? Які типи мовлення поєднані в поданому тексті?
Творче завдання на основі деформованого тексту
? Прочитати. Самостійно відновити пропущені фрагменти й записати текст повністю. Дібрати власний заголовок.
НАСТАВКУ
На краю села є невеликий, але досить глибокий ставок. У гарячу пору літа це справжній рай і для дітей, і для дорослих.
У селі всі знали, що в одному місці ставу купатись небезпечно, бо там на дні є якісь металеві труби. їх уже пробували витягти, але де там...
Того літа приїхав до бабусі в гості п'ятикласник Сашко.
Життя хлопчика вдалося врятувати. Але, хто знає, чи зможе він ко¬лись з розгону скакати у воду...
? Визначити стильові ознаки відновленого тексту.
? Які мовні засоби зв'язку речень у тексті використано. Яку функцію виконують займенники?
Дослідження-зіставлення
? Прочитати тексти. Визначити стиль мовлення й тему кожного. Довести своє твердження, вказуючи на мовленнєву ситуацію, мету мовлення, характер висловлювання (офіційний, невимушений, конкретний, емоційний, пояснювальний, впливовий).
Текст 1
Тривале перебування в холодній воді призводить до поступового зниження температури тіла. У результаті переохолодження уповільнюється і поступово вгасає робота серця.
При температурі води нижче за 20° С температура тіла знижується до 20-30° С, що може призвести до втрати свідомості. При температурі 4-6° С у потопаючого виникає біль в м'язах, суглобах, судоми, розвивається задубіння (3 журналу).
Текст 2
Барвінок цвів і зеленів, Слався, розстилався; Та недосвіт перед світом В садочок укрався. Потоптав веселі квіти, Побив.. .Поморозив... Шкода того барвіночка ,Й недосвіта шкода!
(Ті. Шевченко)
? Назвати мовні засоби зв'язку речень у текстах.
Навчальне редагування
? Прочитати речення. З'ясувати, чи доречно вжито в них виділені слова. Замінити їх іншими словами, що найбільше підходять за змістом. Записати відредаговані речення.
1) Поснідавши, я дивлюся телебачення.
2) Він вдарився об стіл і розпанахав собі ногу.
3) У маминих оченятах не було ні фальші, ні лукавості.
4) Моя люба тварина — це мій кіт Кєша.
5) Якось восени дядя Сергій знайшов маленьке зайченя, яке сиділо під кущем смородини.
6) Чорногузи бігають на мілкому і ловлять жаб.
Коментар учителя. Зверніть увагу! Одним зі способів опанування рідної мови є попередження й усунення різноманітних помилок, які трапляються як в усному, так і писемному мовленні. До помилок, пов'язаних із порушенням мовлення, належать стилістичні помилки, які полягають і недоречному вживанні слів і висловів іншого стилю, невдалому використанні емоційно забарвлених, експресивних або просторічних слів. Такі помилки умовно позначаються великою літерою С Наприклад, Реченні Усім було весело під час візиту до лісу недоречно вжито слово офіційно-ділового стилю візит, замість якого необхідно використати слово поїздка. (Усім було весело під час поїздки до лісу.)
V. Системно-узагальнювзльний етап (стилістичний аналіз тексту як узагальнення набутих знань і сформованих умінь з теми)
Стилістичний аналіз тексту (робота за варіантами)
Прочитати текст. Проаналізувати його за схемою: (
• до якого стилю належить аналізований текст;
• яке завдання поданого висловлювання;
• де може бути використаним цей текст;
• описати уявну мовленнєву ситуацію;
• назвати мовні особливості тексту;
• які стильові ознаки цього тексту.
Текст 1
За літо я оздоровилася по повній програмі. На цілий рік вистачить До речі, на морі, де ми відпочивали, мої батьки познайомилися з однієк сім'єю. Вони виявилися лікарями. Скільки всього цікавого розповіли Особливо мені сподобалася тема про загартування. Я раніше думала що загартування пов'язане тільки з обливанням крижаною водою абс купанням в ополонці. Насправді загартовуватися можна і водою, і Грунтом, і сонцем, і повітрям... (Наталка С).
Текст 2
— Привіт, Євгене!
— Вітаю, Володю! Що це тебе так довго не було видно?
— Та я ж напружено готувався до змагань з карате.
— Ну, вони вже відбулися?
— Так, я ж посів III місце у відкритому турнірі.
— Молодчага! Це тобі носа там набили?
— У мене ще нічого, а хлопці втрачали свідомість...
— Вони ж, мабуть, не готувалися серйозно!
— Та як сказати... Вони теж сильні суперники.
— Ну, давай, так тримати!
— Буду намагатися. Бувай!
— На все добре. Пока! (Віктор Л.).
VI. Підсумок уроку
Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час повторення теми; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності
VII. Домашнє завдання
Скласти зв'язне висловлювання на одну з тем «Стилі мовлення», «Стиль, що найчастіше використовується в житті людини», «Мовні особливості стилів мовлення», «Тексти різних стилів», «Найпростіший для мене стиль».
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів