План конспект СКЛАДНІ РЕЧЕННЯ ІЗ БЕЗСПОЛУЧНИКОВИМ І СПОЛУЧНИКОВИМ ЗВ'ЯЗКОМ. КОМА МІЖ ЧАСТИНАМИ СКЛАДНОГО РЕЧЕННЯ
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 19-01-2013, 17:52
СКЛАДНІ РЕЧЕННЯ ІЗ БЕЗСПОЛУЧНИКОВИМ І СПОЛУЧНИКОВИМ ЗВ'ЯЗКОМ. КОМА МІЖ ЧАСТИНАМИ СКЛАДНОГО РЕЧЕННЯ
Мета: ознайомити п'ятикласників із будовою складного речення, його інтонацією, навчити учнів відрізняти складне речення від простого, обґрунтовувати розділові знаки за допомогою вивчених правил; формувати організаційно-контрольні вміння оцінювати роль складних речень у тексті; удосконалити пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у складних реченнях; розвивати творчі вміння моделювати складні речення, реконструювати прості речення у складне, конструювати складні речення за опорними словами; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти вихованню шанобливого ставлення до народних традицій і оберегів українського народу.
Правопис: кома між частинами складного речення.
Внутрішньопредметні зв'язки:
Лексикологія: засвоєння нових слів, народних висловів, Орфоепія: правильна вимова й наголос у словах.
Орфографія: ненаголошені голосні в корені слова, велика літера у власних назвах.
Культура мовлення і стилістика: додержання правильної інтонації у складних реченнях.
Міжпредметні зв'язки: складні речення в художніх творах (література), у творах усної народної творчості (фольклор).
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності
Психологічна настанова й внутрішня мотивація щодо вивчення теми «Складніречення із безсполучниковим і сполучниковим зв'язком. Кома між частинами складного речення». Ознайомлення учнів із ходом навчальної діяльності.
III. Актуалізація опорних знань учнів
Робота з текстом (спостереження над мовними одиницями у зв'язному висловлюванні)
? Прочитати текст. З'ясувати тип і стиль мовлення. Дати текстові заголовок. Визначити тему й основну думку висловлювання.
На подвір'ї має бути колодязь або криниця. Часто криниця була одна на цілу вулицю або околицю. Сюди сходилися всі стежки, тут люди спілкувалися, отримували всю інформацію про життя села.
Слово криниця за давніх часів означало «джерело», колодязь означає сам зруб із дерев'яних колод.
Якщо господар мав на подвір'ї власну криницю, то у спеку господиня зберігала в ній молоко й масло, опустивши посудину на мотузці. Криниці присвячено безліч народних казок, повір'їв, легенд. Кринична вода, узята до схід сонця, мала лікувальні властивості: її брали на омивання породіллі, на коровай брали воду з семи криниць, дівчата вмивалися криничною водою на красу (За Г. Лозко).
? Виписати речення з однорідними членами. Пояснити розділові знаки між однорідними членами. Накреслити схеми речень.
? Виділити в реченнях граматичні основи. Пригадати з уроків української мови в початкових класах, як називаються речення, у яких дві і більше граматичні основи.
IV. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.
Оголошення епіграфа уроку
П'ятикласники ознайомлюються і записують у зошити тему та епіграф уроку.
Ой, у полі вербиченька, там стояла криниченька.
Народна пісня
V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
Робота з підручником
Учням пропонується самостійно опрацювати теоретичний матеріал] і знайти відповіді на подані нижче запитання:
1. Яке речення називається складним?
2. Яка особливість простих речень, що входять до складного?
3. Яка інтонація властива складному реченню?
4. За допомогою чого з'єднуються прості речення у складні?
Речення, в якому дві і більше граматичних основ, називаєшся складним. Частини складного речення пов'язані між собою за змістом, з'єднуються в одне ціле інтонаційно і сполучниками або лише, інтонацією.
До складного речення можуть входити частини поширені і непоширені, з одним головним членом і двома — підметом і присудком.
Частини складного реченя можуть бути незалежними одне від одного і залежними. Наприклад: 1) У давні часи біля криниць люди здійснювали ритуали поклоніння матері всього живого, а пізніше над зрубом вони ставили образки Богородиці. 2) Указках герой потрапляє в підземний світ, коли він стрибає в колодязь.
В усному мовленні між частинами складного речення на місці розділового знака робиться невелика пауза. У кінці кожної частини складного речення, крім останньої, голос підвищується, а в кінці складного речення голос знижується.
Частини складного речення можуть з'єднуватися за допомогою сполучників і, але, проте, однак, або, чи, що, щоб, бо, тому що, а також за до¬помогою сполучних слів — займенників хто, який, котрий, чий і прислівників коли, де, куди, як, звідки.
Мовний аналіз синтаксичних одиниць у зв'язному висловлюванні
? Прочитати мовчки текст. Списати, уставляючи потрібні за змістом сполучники. Підкреслити граматичні основи.
КРИНИЦЯ Криниці вважалися повсюдно найсвятішими місцями, ... віддавна вода обожнюваяась нашими предками. Біля криниці збиралася молодь на свята, звідси їхали запорозькі козаки боронити рідну Україну.
У давні часи криниці були громадськими, їх копали, кутком біля перехрестя доріг. Вони віками напували водою цілі села, ... побіля них традиційно висаджували калину. Журавель складався зі стовпа з «вилами», в ... кріпилася жердина. У підземку журавля лаштувався дерев'яний брусок чи камінь, ...до вершини кріпився «ключ» з ланцюгом для підвішування відра. Над колодязями зводили химерні дашки різних форм, .вода була чиста (За В. Скуратівським).
Довідка: щоб, або, який, і. у Лексична робота (Химерний — який викликає подив, не схожий 4на когось звичайного або щось звичайне; незвичний, чудернацький).
? Звернути увагу учнів на наголос у словах віддавна, козаки.
у Дослідити, чи завжди прості речення об'єднуються у складні за допомогою сполучників. Знайти складні речення, що відповідають схемам:
? Зобразити схематично паузи між частинами складних речень знаком (//). Прочитати виразно складні речення, дотримуючись правильної інтонації.
VI. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення передмовленнєвих і пунктуаційних умінь з теми Трансформація (реконструювання простих речень у складне) Із двох простих речень побудувати складні за допомогою сполучників що, який, бо. Намагайтеся уникнути невмотивованого повтору однакових слів. Виділити граматичні основи. Пояснити розстановку розділових знаків.
1) У найдавніших звичаях українців збереглося повір'я. Можна викликати дощ, виконавши магічні дії з криничною водою. 2) Особливою пошаною в народі користувалися люди-майстри. Ці люди вміли за допомогою вербової лози знаходити підземні джерела. 3) Для подорожнього завжди біля криниці стояв посуд. З цього посуду можна було напитися води. 4) Не плюй в криницю. З неї ще будеш пити водицю (Нар. Творчість).
Подумати, з яких простих речень можна побудувати складні за допомогою сполучників який і щоб. Записати варіанти речень. Чи відрізняються вони за змістом?
2.3 другого речення виписати всі можливі варіанти словосполучень. Зробити синтаксичний розбір двох словосполучень за вибором.
Творче конструювання складних речень за опорними словами
? За опорними словами, словосполученнями чи реченнями утворити складні речення. З'ясувати, сполучниковим чи безсполучниковим зв'язком з'єднані частини складного речення.
Вода — криниця. Свято Івана Купала — дівчата обмивали вінки. Звичай — збовтати воду у криниці.
? Пояснити правопис слів на вивчені правила. Підкреслити в них орфограми.
? За допомогою орфографічного словника з'ясувати наголос у слові збовтати.
Моделювання складних речень
? Дослідити, чи всі народні вислови сформульовані у вигляді складних речень. Підкреслити граматичні основи у простих реченнях.
VII. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок
Постановка проблемного запитання. Яку роль відіграють складні речення в нашому мовленні?
VIII.Підсумок уроку
Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.
IX. Домашнє завдання
1. Виписати по 2—3 складних речення з підручника математики, української літератури, історії. Підкреслити граматичні основи, пояснити розділові знаки.
2. Як ви розумієте слово оберіг: Знайти його значення в тлумачному словнику. Чи можна віднести криницю до оберегів? Чому? Які обереги ще вам відомі? Написати про один із них, використовуючи складні речення зі сполучниками та без них.
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів