План конспект ПОЗНАЧЕННЯ ЗВУКІВ МОВЛЕННЯ НА ПИСЬМІ. АЛФАВІТ
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 20-01-2013, 11:26
ПОЗНАЧЕННЯ ЗВУКІВ МОВЛЕННЯ НА ПИСЬМІ. АЛФАВІТ
Мета: поглибити знання учнів про український алфавіт, щодо позначення звуків мовлення на письмі, навчити відрізняти звуки від букв; формувати загальнопізнавальні вміння звуко-буквеного аналізу, порівнювати одні букви, звуки з іншими та робити висновки, розвивати вимовну та слухову культуру, дикцію; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в учнів відчуття поваги до видатних українців.
Внутрішньопредмєтні зв'язки:
Лексикологія: засвоєння нових слів.
Правопис: правопис власних назв, коми між однорідними членами речення, двокрапка при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами.
Культура мовлення: правильна вимова букв і звуків.
Міжпредметні зв'язки: зв'язок з історією.
Тип уроку: урок осмислення нових знань, формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань.
Обладнання опорні схеми «Знаки письма», «Український алфавіт».
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Перевірка домашнього завдання
Гра «Хто швидше»?
? Записати слова з літерою Ґ, що відповідали б поданим значенням.
1. У Стародавньому Римі раб або бранець, що мусив битися на смерть із собі подібним або з дикими звірами на потіху глядачам (гладіатор).
2. Мідна литавра, звуковий інструмент, ударом по якому секундометрист сповіщає про початок і кінець раунда в боксі (ґонґ).
3. Напівдорогоцінний камінь червоного або бурого кольору, самоцвіт {ґранат).
4. Підземний дух західноєвропейських переказів, вірувань, міфів: карлик, ліліпут, мацюпуля {гном).
Коментоване письмо
? Схарактеризувати приголосні звуки у виділених словах.
З іменем Сергія Павловича Корольова пов'язані всі наші досягнення у завоюванні космосу: перший штучний супутник, ракета, що понесла вимпел на Місяць, автоматична станція, пілотовані космічні кораблі. Корольов проводжав у політ кожного космонавта і давав поради під час польоту {3 журналу).
III. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
IV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок п'ятикласників
Творча робота з продовженням
? Прослухати початок лінгвістичної казки. З'ясувати основну думку
висловленого. Закінчити народний твір.
Було це дуже давно. Жили собі в незвичайному царстві звуки. Усе було б добре, коли б у їхньому царстві панував закон-порядок. Незадоволені ставали звуки від того, що вимовляли їх, як кому заманеться, а букв тоді ще не було. Під час виборів царя голосні і приголосні посва¬рилися. Вирішили тоді голосні покинути царство.
А в той час у поселенні приголосних стався страшний переполох: замість слів виходили якісь дивні звукосполучення. Зрозуміли приголосні, що без голосних їм не обійтись, почали розшук. Порозвішували по всіх містах намальовані на папері слова: «Ш...н...вн... Е..л...сн...! Пр...с...м... В...6...Ч..НН... . П...в...рт...йт...с... . Ч...К м... .» (З журналу).
? Питання за матеріалом таблиці:
1) Яка різниця між звуком і буквою? 2) Що ми називаємо алфавітом?
3) Зі скількох літер складається азбука? 4) Яка мовознавча наука вивчає систему-умовних знаків для передачі звуків на письмі? 5) Що нового ви дізналися про знаки письма?
V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
Дослідницько-пошукова робота
? За допомогою словників (тлумачного, синонімів, етимологічного) з'ясувати походження і значення слів графіка, орфоепія, орфографія. Записати визначення в зошити.
Робота з теоретичним матеріалом задля зіставлення нових знань із базовими
? Графіка (від грецького — пишу, малюю) — галузь мовознавства, яка досліджує співвідношення між літерами й звуками. Розділ учення про різні системи письмових або друкованих знаків, літер.
Орфоепія ( від грецького — правильність мови) — розділ мовознавства, що вивчає правильність вимови слів. Система загальноприйнятих правил літературної вимови якої-небудь мови.
Орфографія (від грецького — правильність написання) — система загальноприйнятих правил написання слів якої-небудь мови.
VI. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загально пізнавальних і творчих умінь з теми
Пошуково-вибіркова робота
? Прочитати текст. Дібрати заголовок. Виписати з нього власні назви, розставляючи їх в алфавітному порядку.
Часи змінюють державні кордони і назви країн, але традиції літописів людської слави продовжуються.
Сьогодні літопис лицарів, кавалерів, офіцерів орденів Святого Георгія пише Міжнародна академія рейтингових технологій і соціології «Золота Фортуна».
Представництва міжнародної структури діють у трьох країнах Європи. До Президії Рейтингу ввійшли науковці з 17-ти країн світу, а очолює її вже третій рік президент Національної академії наук України — Борис Патон. Декілька співвітчизників Бориса Євгеновича очолюють керівні структури Рейтингу. Серед них — перший президент незалежної України Леонід Кравчук, відомий український політик Степан Гавриш, академік, хірург зі світовим ім'ям Олександр Шалімов, доктор філософії в галузі соціології Дмитро Акімов.
Особливо приємно те, що володарями Срібної статуї є і наші співвітчизники — академіки Б. Є. Патон, М. М. Амосов, О. О. Шалімов й інші (З журналу-енциклопедії «Золота Фортуна»).
Вправи творчого характеру
? Пригадати й записати в алфавітному порядку вулиці вашого міста, названі на честь видатних людей.
? Продовжити відповідь Петрика, записуючи однорідні члени в алфавітному порядку. У виділених словах назвати букви і звуки.

1) Найбільше з прочитаних творів мені подобаються...
2) На уроці з історії вчитель розповідала про таких героїв Великої Вітчизняної війни: ...
3) .... сприяли розвиткові науки та техніки.
VII. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок
Подумати і дати відповіді:
1. З якими новими поняттями ви познайомилися на уроці?
2. Для чого слід знати порядок розташування літер в алфавіті?
VIII. Підсумок уроку
IX. Домашнє завдання
Вивчити напам'ять алфавіт.
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів
Популярні матеріали