План конспект ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ТЛУМАЧНИМ І ПЕРЕКЛАДНИМ СЛОВНИКАМИ
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 22-01-2013, 09:45
ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ТЛУМАЧНИМ І ПЕРЕКЛАДНИМ СЛОВНИКАМИ
Мета: ознайомити учнів із тлумачним і перекладним словниками, з особливостями їх побудови; формувати загально-пізнавальні вміння вправно користуватися тлумачними й перекладними словниками; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти підви¬щенню мовної культури п'ятикласників.
Внутрішньопредметні зв'язки:
Лексикологія: засвоєння нових слів.
Культура мовлення: правильна вимова голосних і приголосних звуків; уживання слів відповідно до їх значення; доречне вживання слів із переносним значенням, стилістично забарвлених слів.
Текст (риторичний аспект): розвиток умінь увиразнювати мовне оформлення висловлювання за допомогою лексико-фразеологічних засобів. Обладнання: короткі тлумачні словники, новий тлумачний словник української мови у 4 томах, російсько-українські словники. ; Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Установчо-мотиваційний момент
Психологічна настанова щодо вивчення теми. Ознайомлення учнів зі структурою уроку. Внутрішня мотивація навчально-розвивальної діяльності учнів.
III. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.
Оголошення епіграфа уроку
Не бійтесь заглядати у словник:
Це пишний яр, а не сумне провалля,
Збирайте, як розумний садівник,
Достиглий овоч у Грінченка й Даля.
Не майте гніву до моїх порад
І не лінуйтесь доглядать свій сад.
М. Рильський -
IV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
п'ятикласників
Творчий диктант
? Записати під диктовку текст. Продовжити висловлену думку власними міркуваннями.
Немає такої сфери людської діяльності, в якій не знадобилося б знання мови. Важливо при цьому навчитися говорити і писати не тільки грамотно, а й змістовно, правильно, влучно, яскраво, виразно і переконливо. .. (3 журналу).
V. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу
Ознайомлення зі структурою короткого тлумачного словника, нового тлумачного словника української мови (будова словника: вступна стаття; перелік скорочень прізвищ письменників, з творів яких подано ілюстративний матеріал; перелік умовних скорочень; умовні знаки в словнику; український алфавіт, перелік слів із тлумаченням у 4 томах).
Ознайомлення зі структурою перекладних словників.
VI. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми
Творча робота в парах
? Розтлумачити подані слова за допомогою словника, поставити в них наголоси. Увести їх у діалог на тему «Як я підвищую мовну культуру».
Барокамера, алібі, взаємини, взаємовідношення, гален, градація, дебати, ілюзія.
Навчальний переклад
? Перекласти текст. Записати, де треба, розставити розділові знаки. Перевірити правильність перекладу за російсько-українським словником.
Главное в нашей речи —- это слово. Чудеснее слова нельзя найти на Земле. Слово — самое общее и самое точное обозначение любой вещи, любого действия, любого качества предмета. Именно поэтому оно и только оно позволяет человеку думать — без него невозможна была бы мысль (А. Митяев).
? Перекласти українською мовою подані слова. Поставити правильний наголос, користуючись орфоепічним словником
Веретено, весёленький, отчим, коромысло, олень, петля, подруга, тополь, свысока, заражённый, грабельки, грибковий, отслонить, выпадения, строгать, вытеснение, выходить, опережения,
строчить.
? Зробити висновок щодо наголошення у словах російської та української мовах. Яку роль відіграє наголос?
VII. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок
Подумати і дати відповіді на питання: 1. Чому М. Рильський висловив таку думку, яка є епіграфом сьогоднішнього УРОКУ?
2. Що слід пам'ятати при роботі з тлумачним словником?
3. Що слід пам'ятати при роботі з орфографічним словником?
4. Яку корисну інформацію містять ці книги?
VIII. Підсумок уроку
IX. Домашнє завдання
І 1. Перекласти українською мовою, користуючись словником, невеликий уривок російськомовного тексту художнього стилю (50—70 слів), дібраний самостійно. 2. Розтлумачити слова щільний — тісний; шкірний — шкіряний; ситуа¬тивний — ситуаційний. Поставити в них наголос і ввести у прості ре¬чення. З'ясувати, чи є різниця у значеннях поданих слів-.
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів