План конспект ПОХОДЖЕННЯ (ЕТИМОЛОГІЯ) СЛОВА. ЕТИМОЛОГІЧНИЙ СЛОВНИК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 28-01-2013, 10:58
ПОХОДЖЕННЯ (ЕТИМОЛОГІЯ) СЛОВА. ЕТИМОЛОГІЧНИЙ СЛОВНИК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
Мета: ознайомити учнів з групами слів за походженням, з етимологічним словником; формувати загальнопізнавальні вміння аналізувати походження слів, працювати з етимологічним словником; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти загальному мовному розвиткові особистості школярів, спонукати учнів до глибшого пізнання мови.
Внутрішньопредметні зв'язки:
Культура мовлення і стилістика: уживання слів відповідно до їх значення; засвоєння складних випадків слововживання.
Текст (риторичний аспект): розвиток умінь увиразнювати мовне оформлення висловлювання за допомогою лексико-фразеологіч-них засобів.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Установчо-мотиваційний етап
1. Психологічна настанова щодо вивчення теми «Походження (етимологія) слова. Етимологічний словник української мови».
2. Уведення учнів у спроектоване понятійно-термінологічне поле (знайомство з основними поняттями й термінами теми): учитель акцентує увагу п'ятикласників на визначенні такого поняття, як етимологія (учення про походження слів).
3. Внутрішня мотивація навчально-розвивальної діяльності учнів з теми.
III. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
Оголошення епіграфа уроку
Любіть Україну у сні й наяву
Вишневу свою Україну,
Красу її, вічно живу і нову,
І мову її солов'їну.
В. Сосюра
IV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів
Бесіда за питаннями:
1. Яка відмінність лексичного і граматичного значень слова?
2. Що є основою лексичного значення?
3. Що виражає граматичне значення слова?
4. Чи може виражатися одне лексичне значення не лише одним словом, а виразом? Наведіть приклади.
V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
Основні ознаки слів іншомовного походження
1. Початок слова на А, Е, І.
2. Наявний збіг голосних і приголосних.
3. Наявність звука [ф] (крім слів Фастів, форкати, фе).
4. Відсутнє чергування -о, -є з -/ та немає випадних -о, -є.
5. Рідко можна виділити префікси й суфікси, а корінь може мати три і більше складів.
6. Частина слів з кінцевим голосним не відмінюється.
VI. Усвідомлення здобутих знань у процесі
практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних
і творчих умінь з теми
Лексико-етимологічна вікторина
? З'ясувати, що означають подані слова і чому так називаються. Бергамот — сорт груші, а також цитрусове дерево, плоди, квіти і листя якого використовують для отримання ефірної олії, ароматизації різних напоїв і страв. Місто Бергамо знаходиться в Італії, тому вважають, що назва утворилася від назви міста.
Бефстроганоф — страва з невеликих шматків вирізки, приправлених особливим соусом. Перша частина назви Беф- походить від французького «яловичина». Друга частина нагадує про історію походження страви. Граф Олександр Строганов (1795-1891рр.) влаштовував в Одесі «відкриті столи», для яких кухарі вигадали страву і назвали її на честь мецената.
Гамбургер — котлета з подрібненої яловичини. В англійській мові назва первісно мала вигляд словосполучення, що означало «гамбурзький біфштекс». Офіційна дата народження гамбургера — 1904 рік. Винахід цієї страви належить американцям, які жили в місцевості, де було багато переселенців з німецького міста Гамбурга.
Творче редагування
? Відредагувати подані сполучення слів, увести їх у речення з прямою
мовою.
Прийняти до відома; ведучий інженер; особиста справа школяра; прийняти участь; оцінка по українській мові;
Лексико-орфоепічна робота
1. З'ясувати за допомогою етимологічного і тлумачного словників значення і походження слів. Увести їх у зв'язне висловлювання з теми «Наша мова — диво калинове».
Ласун, рокфор, наполеон, сандвіч, чулий, муніципальний, баляндраси.
2. Виписати із орфографічного словника у дві колонки запозичені й незапозичені слова. Аргументувати свій вибір.
VII. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок
Подумати і дати відповіді на питання:
1. Що вивчає етимологія?
2. Який принцип побудови етимологічного словника?
3. Які ознаки слів іншомовного походження?
4. Які групи слів за походженням ви знаєте?
VIII. Підсумок уроку
IX. Домашнє завдання
1. Підготувати виступ на основі теоретичного матеріалу уроку.
2. З'ясувати походження двох власних назв (на вибір).
3. Із художньої літератури (легенди, переказу, пісні) виписати старослов'янізми та власне українські слова, з'ясувати їхнє значення і походження.
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів
Популярні матеріали