План конспект СУФІКС ЯК ЗНАЧУЩА ЧАСТИНА СЛОВА
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 28-01-2013, 11:37
СУФІКС ЯК ЗНАЧУЩА ЧАСТИНА СЛОВА
Мета: повторити й поглибити знання учнів про суфікс, сприяти зміцненню навичок його виділення; формувати загально-пізнавальні вміння знаходити суфікси, визначати їх роль у словах; розвивати творчі вміння використання суфіксів для створення нових слів; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до природи, сприяти розумінню потреби використовувати корисні й лікарські рослини людиною.
Внутрішньопредмегні зв'язки:
Лексикологія і фразеологія: засвоєння нових слів (у тому числі й власне українських), прислів'їв, крилатих висловів.
Культура мовлення і стилістика: засвоєння складних випадків слововживання.
Тип уроку: урок повторення з елементами поглиблення.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми й мети уроку, усвідомлення її учнями. Мотивація навчальної діяльності
III. Генералізація знань учнів (відтворення теоретичних відомостей, застосування яких буде потрібним на уроці) Спостереження над мовним матеріалом
? Прочитати текст. Визначити тип і стиль мовлення. Дібрати заголо вок. Пояснити свій вибір. Яке значення квітів у вашому житті? З давніх-давен урочисті події відзначалися за участю квітів. НІ їх честь організовували свята. У стародавній Греції найбільше шану вали гіацинти і лілії, в Англії — незабудки, віоли, у Франції, Болгарі та Ірані — троянди, у Нідерландах — тюльпани, в Японії — хризантеми. Квіти як подарунок є виявом добрих почуттів і побажань, гарного ставлення. Вони пробуджують у нас людяність, щирість, сердечність. Недаремно народ оспівав їх у піснях, казках, легендах... (За Н. Остапенко, Н. Голуб).
? Від виділених іменників за допомогою суфіксів утворити нові слова.
Якого значення вони надають словам?
Коментар учителя. Суфікс — значуща частина слова, що стоїть після кореня і служить для утворення нових слів (верх — вершина, верховий, вершечок, вершитель).
IV. Виконання практичних завдань творчого характеру Конструювання нових слів
? Утворити якомога більше нових слів за допомогою суфіксів. Ромашка, квіти, весна, верба, красивий, пень, кульбаба, яструб, аромат, природа, гарний, бузок, зозуля, трава, галявина, луг, троянда.
? Скласти твір-мініатюру на тему «Весна-красна», використовуючи слова із вправи (подані та утворені).
Розподільний диктант
? Розподілити слова у три стовпчики: а) «корінь + закінчення»; б) «корінь + суфікс + закінчення»; в) «префікс + корінь + суфікс + закінчення».
Холодний, красота, приказка, приносити, гарненький, щирість, зерно, визнаний, здоровісінький, беззоряний, плетиво, пагорб, синочок.
? До виділених слів дібрати синоніми.
? Пояснити лексичне значення слова плетиво. Скласти з ним речення.
Розвиток зв'язного мовлення
? Прочитати текст. Визначити основну думку його. Переказати. Які квіти найбільше подобаються вашій родині? Чому?
МАЛЬВИ
Палахкотять біля вікон животрепетним вогнем розвихрені мальви, шугають червоними язиками багаття під самісіньку стріху, того й гляди, від їхнього полум'я загориться хата...
До пишного розмаїття мальв усі давно звикли, і стали вони невід'ємною частиною родини. Щороку ранньою весною з-під землі з'являлося зелене пагіння, за кілька ночей воно виростало вище призьби. Привітно заглядало у вікна. На високих стеблах в'язалися десятки бутонів, які в кінці весни зацвітали червоними, світлорожевими і темно-пурпуровими квітками.
Здавалося, то й не ті квіти, а якийсь чарівник розвішав на пружних високих пагіннях малинові, оранжеві, сріблясті дзвоники (/. Цюпа).
? Виділені слова розібрати за будовою.
Коментар учителя. На основі алгоритму, що пропонується учням у вигляді схеми (або у вигляді роздавального матеріалу на парту) розглядається порядок розбору слова за будовою. (Див. додаток)
Вибіркове письмо з творчим завданням
? Виписати слова із суфіксами, що надають слову зменшувально-пестливого значення.
Гарненький, солодкий, мамочка, татусь, братик, квіточка, сонце.
? Продовжити ряд виписаних слів. Із словами гарненький, квіточка скласти речення.
Навчальне аудіювашія
? Прослухати текст. Яка мета висловлювання? Визначити стиль і тип
мовлення. Які почуття викликає у вас заголовок? Яку корисну інформацію ви почерпнули з цього тексту?
ЛЮБЦЯ, ЛЮБЧИКУ, ЛЮБЕЦЬ
Якої поезії і водночас надії сповнені ці пестливі звертання закоханих до любистка - його ж бо вважали приворотним зіллям, оспівували в піснях про нещасливе кохання, сподівалися з його допомогою причарувати, привернути до себе обранця чи обраницю. Тим часом любис-ток-трава успішно слугував і цілком земним, буденним справам: у ньому купали немовлят, молоді дівчата мили ним волосся, щоб було гарне і блискуче. Лікували ним нервові, шлункові хвороби, серце, водянку, незагойні рани, висипи на шкірі, випадіння волосся і шкіру на голові — усього й не перелічиш. А заразом і хату прикрашали — надто вже він духмяний. Не знайдете у селі подвір'я, де б не вивищувалося дудчасте стебло, увінчане о літній порі зонтиками з дрібних золотавих квіточок (3 журналу).
? Переказати докладно текст.
? Виписати виділені іменники. Від них утворити нові слова за допомогою суфіксів.
? Розібрати за будовою іменники, вжиті в заголовку.
V. Систематизація й узагальнення знань
1. Що таке суфікс? Яке місце він займає у слові?
2. Чи може слово існувати без суфікса? Навести приклади.
3. Скільки може бути у слові суфіксів?
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання
1. Дібрати по три слова, до складу яких входить:
а) тільки корінь;
б) корінь і закінчення;
в) корінь, префікс і закінчення;
г) корінь, префікс, суфікс і закінчення.
2. Скласти з ними речення. Розібрати за будовою.
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів