План конспект ПОВТОРЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО З РОЗДІЛУ «ЛЕКСИКОЛОГІЯ. ФРАЗЕОЛОГІЯ»
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 28-01-2013, 11:43
ПОВТОРЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО З РОЗДІЛУ «ЛЕКСИКОЛОГІЯ. ФРАЗЕОЛОГІЯ»
Мета: повторити, поглибити, узагальнити й систематизувати засвоєні в 5 класі знання учнів про основні відомості з лексикології, фразеології; удосконалити знання, уміння й навички п'ятикласників щодо практичного використання знань із лексикології та фразеології в усному й писемному мовленні; поглибити вміння користуватися різними видами словників для збагачення, увиразнення мовлення; розвивати культуру усного й писемного мовлення, логічне, конкретне й абстрактне мислення; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти відродженню українських звичаїв і традицій.
Внутрішньопредметні зв'язки:
Культура мовлення і стилістика: уживання слів відповідно до їх значення; доречне використання слів із переносним значенням, стилістично забарвлених слів, лексичних повторів і синонімів як засобу зв'язку речень у тексті, а також для уникнення невиправданих повторів слів.
Текст (риторичний аспект): розвиток умінь увиразнювати мовне оформлення висловлювання з допомогою лексико-фразеологічних засобів.
Тип уроку: урок повторення з елементами узагальнення і систематизації.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Установчо-мотиваційний етап
1. Психологічна настанова щодо повторення матеріалу з розділу «Лексикологія. Фразеологія». Ознайомлення учнів зі структурою уроку.
2. Ознайомлення з пам'яткою бізнесмена-початківця.
3. Вступне слово вчителя:
Доброго дня, вельмишановні панни та панове! Рада вітати вас, молоде покоління українських бізнесменів, на засіданні бізнес-клубу, яке оголошую відкритим. Прошу всіх приготувати робочі блокноти, щоб робити в них необхідні записи.
Спочатку дозвольте ознайомити вас із «Пам'яткою бізнесмена-початківця» (вивішується плакат або проектується пам'ятка на екран через кодоскоп).
Пам'ятка бізнесмена-початківця
1. Насамперед досконало й різнобічно вивчіть справу.
2. Виховуйте в собі найкращі людські якості.
3. Особливу увагу зверніть на виховання вольових якостей характеру.
4. Розширюйте ж бо власний світогляд.
5. Учіться, по-перше, грамотно спілкуватися, по-друге, працювати енергійно, творчо.
6. Завжди дотримуйтесь активної життєвої позиції.
Звичайно, якщо якому-небудь бізнесменові не вдається виконати той чи інший пункт, він однаково зможе досягнути успіху в бізнесі.
Та жоден підприємець не здатний плідно працювати, не знаючи рідної
мови. Без знання рідної мови неможливо підтримувати контакти, вести облік виконуваної роботи, оформляти документи.
III. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
Тож давайте повсякчас поглиблювати й удосконалювати знання рідної мови. І сьогоднішнє засідання бізнес-клубу присвятимо лексикології та фразеології.
Мета нашого засідання — розвивати словниковий запас, виробляти вміння і навички пояснювати значення фразеологізмів і правильно використовувати їх у мовленні, розширювати знання з економіки, розвивати монологічне й діалогічне мовлення.
Суть ділової гри полягає в тому, щоб здобути якомога більше балів, які є умовними грошима, за відповіді на питання. Зароблені кошти будуть зберігатися у вас, а після закриття засідання ми визначимо найкращих підприємців.
На мою думку, бізнесмен повинен мати великий словниковий запас, а найголовніше — досконало знати економічну лексику. Допоможуть нам краще оволодіти мовою п'ять турів бізнес-гри.
IV. Узагальнення і систематизація здобутих знань
у процесі практичної роботи
Лексична п'ятихвилинка (робота в парах)
1. Записати по три фразеологізми, до складу яких входять назви птахів та імена.
2. Відредагувати записані словосполучення та сполучення слів. Аргументувати свій вибір.
1) Попередити хворобу. 2) Заключати договір. 3) Лід зрушився. 4) Кидатися в очі. 5) Від нічого робити.
Довідка: запобігти хворобі; укладати договір; крига скресла; впасти в око (очі, вічі); знічев'я.
3. Записати потри фразеологізми біблійного, професійно-виробничого походження та з'ясувати їхнє значення.
4. З'ясувати групу поданих слів (омоніми, омографи, омоформи, пароніми).
Віз (дієслово) — віз (іменник); мука — мука; провід — провід; поганий — гидкий; талан — талант.
Аукціон ерудитів
1. Розтлумачити подані слова. Чи можна їх уважати багатозначними. Відповідь аргументувати. Скласти синонімічний ряд до кожного слова.
Оберемок (кількість чого-небудь), що можна охопити руками, по¬містити в ряднину) — рядно, наруччя. Розпещувати (псувати когось надмірною увагою) — розбещувати, розніжувати, зніжувати, балувати, панькати. Пролісок (весняна квітка з блакитними, синіми чи білими квітками) — проліска, проліс, скоро лісок, підсніжка, первоцвіт.
2. Дати відповіді на подані питання так, щоб утворилися фразеологічні звороти. Пояснити, що вони означають.
Який може бути апетит; яким може бути горобець; якою може бути голова; якою може бути послуга; яким може бути птах; якою може бути пам'ять.
Довідка: вовчий; стріляний; капустяна; ведмежа; перелітний; куряча.
Диктант-твір
? Написати під диктовку текст. Пояснити розстановку розділових знаків. Продовжити сюжетну лінію тексту, використовуючи образні слова.
Кажуть, майже у всіх народів є улюблені рослини-символи. Для українців рослинними символами є не тільки верба і калина, а й багато інших. Деревій, наприклад, символізує непокірність. Символом життя вважається барвінок.
V. Підбиття підсумків ділової гри. Оцінка роботи п'ятикласників
VI. Домашнє завдання
Скласти інтерв'ю з однокласником-журналістом за питанням: Покровителем яких наук чи мистецтв бажаєте бути?
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів
Популярні матеріали