План конспект 6 клас Тема: Написання не з іменниками.
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 16-03-2013, 12:52

Тема: Написання не з іменниками.

Мета: пояснити праивла написання не з іменниками, формувати вміння виділяти в іменниках орфограму "Нез іменниками” та обгрунтовувати вибір написання відповідними орфографічними правилами; розвивати логічне мислення, память; формувати вміння систематизовувати здобуті знання, самостійно робити висновки; розвивати культуру усного й писемного мовлення.

Тип уроку:  урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, таблиця.

 

Хід уроку

 

І. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

 

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

 

Спостереження над  мовним явищем.

* Робота біля дошки. Записати слова. Виділені слова розібрати за будовою. Якою значущою частиною є в них не? Самостійно сформулювати правило про  написання слів із не.

 

Немовля, неділя, небіж, невід, ненависть, невдаха, невіглас, невістка, негідник, негода, недуга, нежить, нездара,незламність, нелюд, неміч, ненажера, неслух, нероба.

 

* До поданих слів дібрати синоніми. Виділені слова розібрати за будовою. Якою значущою частиною є в них НЕ? Сформулювати правило  про написання іменників з НЕ разом.

 

Небилиця, неволя, неправда, неприємність, нещастя, недруг, незалежність, незаможність, незгода, незрадливість, незрячість, нелад, немилість, неповага, несмак, нещирість.

 

* Робота біля дошки. Записати слова, виділити префікс. Сформулювати правило про написання слів з префіксом НЕДО.

 

Недооцінка, недовіра, недобір, недогарок, недопалок, недолік, недокрівя, недорід, недоук.

 

*Диктант із завданням. Самостійно завершити прислів’я. Сформулювати правило про написання іменників з не  за наявності в реченні протиставлення.

 

Це не казка, а … . Пише не перо, а … . Будь сильний не кожухом, а … . Найкраща показка – не кулак, а … . Горілка – не вода, а … .

Народна творчість.

Для довідок.  Билиця. Розум. Духом. Ласка. Народна біда.

 

Формулювання висновків щодо написання НЕ з іменниками.

* Робота з таблицею. До кожного з поданих у таблиці правил колективно дібрати приклади.

Написання НЕ з іменниками

 

НЕ з іменниками пишеться разом:

 

·                    Якщо без НЕ іменник не вживається:

·                    Якщо до іменника з НЕ можна дібрати синонім:

·                    Якщо іменник має префікс НЕДО:

 

НЕ з іменниками пишеться окремо:

 

Якщо в реченні є протиставлення:

 

 

 

ІІІ. Виконання вправ  на закріплення вивченого.

 

* Словниковий диктант.

 

Незабудка, недогляд, невільник, непокора, нечупара, неспокій, незнайомець, недогризок, невидимка, непосида, неуцтво.

 

* Попереджувальний диктант.

 

І. Хай забудеться недоля і неслава давніх літ, щастя рівне й рівна воля засіяють на весь світ! (М.Вороний.) Клянемося хлібом і водою, що всі мови нашої землі житимуть добром, не ворождою, в чесному сестринстві, а не злі. (Д.Павличко.) Не кидайте весла, гребіть що є сили, ми тую негоду минем… (Г.Романченко.) Для інших  і доля, і щастя хай буде, собі я бажаю не сну, а життя. (Леся Українка.) Лихе слово вуста опіка, як недопалок. (В.Кузьмич.) Ненависть пильна, і стріла безлика. (Л.Костенко.) Тиша ловить у невід хвилин переплин. (Б.Олійник.) Був день, коли ніхто не плаче, був ясний день, мов немовля. (Д.Павличко.)

ІІ. Великі душі мають силу волі, а слабодухи гинуть у неволі. Через незгоду тратять люди свободу. Краще на волі на вітці, ніж у неволі в золотій клітці. Догоджай не людям, а своїй совісті. Правду говорить не язик, а душа. Невігласу і гроші не допоможуть. Щастя із нещастям в однім дворі живуть. Дорогий не дарунок, а увага. Тобі забава, а мені неслава. Кров не вода, а серце не камінь.

Народна творчість.

*Диктант з коментуванням.

 

І. Будь не рабом, громадянином будь! (Д.Загул.) Намагайтеся власні недоліки пізнавати.(П.Могила.) Та не співцем віднині я по полю, а сіячем і воїном іду. (С.Голованівський.) Осіння негода за вікном глухо  шуміла вербами, дощ стікав по шибках. (О.Гончар.) По небу не хмари, а клоччя білої з сірим бавовни. (В.Ярошенко.) У лісі яличку зрубали, за нею заплакав дубок, не роси, а сльози упали на чисту траву із гілок. (Д.Павличко.)

ІІ. Його совість чиста, як поцілунок немовляти. Краще втонути, як за нелюбом бути. Не смерть страшна, а недуга. Дурість – причина нещастя. Не море топить, а калюжа. Учений іде, а неук слідом спотикається.  Чоловік – не горіх, його не розкусиш.  Не чоловік, а варивода. Люди – не раки, з горя не почервоніють. Не журися, милий, не журися. Як прийде неділя, приберися. Узяв козак невдашечку за білую ручку, привів її за невістку до матері в хатку. (Нар.творч.)

 

ІV. Підбиття підсумків уроку.

 

V. Домашнє завдання: п. 21, вправа 198.

 

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів