План конспект 7 клас Тематичне тестування (тема: Частка. Правопис часток)
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 15-03-2013, 11:13

Тематичне тестування (тема: Частка. Правопис часток)

Мета: з’ясувати рівень засвоєння знань і сформованості вмінь і навичок стосовно теми "Частка, правопис часток; закріплювати вміння застосовувати здобуті теоретичні знання на практиці, навички самостійної роботи, розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять.

Тип уроку: урок перевірки й обліку здобутих знань, умінь і навичок.

 

Хід уроку

 

І. Повідомлення мети перевірки та способів її проведення.

 

ІІ. Усна перевірка знань.

 

*Бесіда.

·                   Яка частина мови називається часткою?  Навести приклади.

·                   Чому частка -службовачастинамови? 

·                   Чим відрізняється частка від інших службових  частин  мови?

·                   На які  групи поділяються частки  за роллю в мові? 

·                   Які частки належать до формотворчих?

·                   Які граматичні форми творяться за їхньою допомогою?

·                   Яка роль модальних часток у реченнях?

·                   Які особливості написання часток  -бо, -но, -то, -от, -таки? 

·                   Як  пишуться з різними частинами мови  заперечні частки?

 

* Робота біля дошки.  Записати речення, назвати в них всі частини мови – самостійні й службові. За схемою, поданою на с. 172 підручника, вказану вчителем частку розібрати як частину мови (усно).

 

  Не поклонися легкості недобрій! Хай краще мука, ніж бездумний лет. Зерно зерніє, пахне зелень рути, і довга  дума мріється мені: "Як паном бути в дальній чужині, то  краще  вдома хоч і прахом бути!”

А.Малишко.

ІІІ. Проведення тестування.

 

*Інструктаж  щодо проведення  тестування.

 

*Виконання учнями тестових завдань.

 

*Відповіді учителя на запитання учнів (після того, як роботи здано).

 

ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ ТЕМАТИЧНОГО КОНТРОЛЮ (зразки)

 

1. Частка – це службова частина мови, яка

а) надає  реченню або окремим його членам певних відтінків значення або служить для утворення окремих граматичних форм;

б) виражає залежність іменника, числівника, займенника від інших слів у словосполученні й у реченні;

в) вживається для зв’язку однорідних членів та частин складного речення і виражає смислові зв’язки між ними.

У подане речення ввести частку (напр.: Легко в очереті дудки робити. (Нар.творч.) В очереті тільки  дудки робити легко.  Тільки в очереті дудки легко робити.)

2. За значенням і вживанням частки поділяються на

а) похідні  й непохідні;

б) сурядні й підрядні;

в) модальні, заперечні, формотворчі.

Скласти (пригадати) й записати речення з часткою (напр.: А я ж матір не забуду. (П.Тичина.) За вікнами лиш вітер шепотів. (П.Перебийніс.) Вже  давно на нього собаки часник товчуть. (Нар.творч.)

3.Форми умовного способу дієслова утворюються за допомогою частки

а) нехай;

б) навіть;

в) би (б).

Від поданого дієслова утворити форму умовного способу (напр.: читати – читав би; читала б) або скласти (пригадати) й записати речення з присудком, вираженим дієсловом умовного способу (напр.: Полинув би, вітре, з тобою на білі зими береги. (П.Усенко.) Була б голова ціла, а шапок багато. Якби пес робив, то в чоботях би  ходив. (Нар.творч.)

4. За допомогою часток  хай,  нехай утворюються форми

а) дійсного способу дієслова;

б) умовного способу дієслова;

в) наказового способу.

Частку хай (нехай)  увести в речення (напр.: Нехай минуле буде все позаду, нехай майбутнє буде при мені. (А.Малишко.) Нехай палить дрова той,  хто їх пристарався.  Взяв біс  коня,  хай бере  й  вуздечку. (Нар.творч.)

5. Через дефіс пишуться зі словами частки:

а) най, як-, що-;

б) бо, но, то, от, таки;

в) би (б), хай (нехай), же (ж).

Слово, що пишеться з часткою через дефіс, увести до речення (напр.: Не всіх-бо лежебоками взивати я охочий. (П.Тичина.) Я того, що кликало роками, так-таки  побачити й не зміг. (М.Руденко.) Зумій-но надароване віддати. (Б.Олійник.)

6. Окремо із словом частка не пишеться в такому реченні:

а) У неряхи та непряхи нема доброї рубахи.(Нар.творч.);

б)  Годує не піч, а піт. (Нар.творч.);

в) Незв’язаний сніп – солома. (Нар.творч.)

Дібрати й записати дієслово, що без не  не вживається (напр.:  нехтувати, невгавати) або ввести таке дієслово в речення (напр.:  Хоч не маю собі  долі, маю вдачу. Хто зачепить, незчується, як віддячу! (М.Вороний.) Сьогодні і небу, і  сонцю  млостилося, нездужалось. (М.Стельмах.)

 

ІV. Підвбиття підсумків уроку.

 

V. Домашнє завдання. Повторити п.17-19, вправа 489.

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів