План конспект 8 клас Правильна побудова речень з дієприкметниковим зворотом
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 24-03-2013, 23:45

8 клас

Правильна побудова речень з дієприкметниковим зворотом

Мета: поглибити знання учнів про відокремлені означення, ознайомити з основними способами морфологічного вираження відокремлених означень, їх місцем у реченні відповідно до означуваного слова; сформувати вміння знаходити в тексті відокремлені і невідокремлені означення; правильно будувати речення з дієприкметниковим зворотом;  виховувати любов до рідної природи.

 Тип уроку: урок формування практичних умінь та навичок.

Хід уроку

І. Організація класу до роботи

ІІ. Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Актуалізація опорних знань й чуттєвого досвіду учнів.

1.                 Фронтальна бесіда.

 Що таке означення?

Які означення називаються узгодженими?

Метод незакінчених речень.

2.                  Закінчити речення, дібрати власні приклади, які відображали б зміст ілюстрації(на слайді).

Дієприкметниковий зворот – це…

 Дієприкметниковий зворот виділяється комами, якщо…

Дієприкметниковий зворот не виділяється комами, якщо…

На письмі дієприкметниковий зворот відокремлюють комами, а у вимові…

ІV. Оголошення теми і мети уроку.

Епіграф уроку.

Люби природу не для себе.

Люби для неї.

Вона – це мати.

Будь же сином.

(М. Рильський)

V. Мотивація навчальної діяльності.

1. Привіт, проблемо!

Розв’язання проблемного завдання.

Згоден? – Не згоден? – Обґрунтуй.

 Один з дідусів «мій», а один «не мій».

1. Дідусь, у смушевій шапці, в підшитих шкірою валянцях, сидить під хатою на призьбі.

2. Дідусь у смушевій шапці і в підшитих шкірою валянцях сидить під хатою на призьбі

 - Чи можете ви сказати, який з дідусів «мій». Чому ви так думаєте?

- Щоб правильно розв’язати це завдання, треба знати умови відокремлення означень.

 - Якою темою можна об’єднати складені вами речення до ілюстрацій(темою любові до природи).

2. Робота за епіграфом.

 Люби природу не для себе.

Люби для неї.

Вона – це мати.

 Будь же сином.

(М. Рильський)

V. Пояснення нового матеріалу

1. Робота з текстом. Пояснити орфограми, вставити пропущені букви, виписати речення з дієприкметниковими зворотами.

     В..лика в..р..снева тиша стоїть над з..млею. С..ло, зачароване зоряним небом, хороше синіє ро..киданими хатками, біля яких пильно дивлят..ся на схід пот..мнілі соняшники. Зрідка спросоння заскр..пить журавель або гупне рясне яблуко, прол..ється шипучим соком на траву. Небо, обсипане ніби рожами, тихо гасне.

2. ТВОРЧА РОБОТА

 Скласти речення з дієприкметниковим зворотом за ілюстраціями.

 До якого стилю належать складені вами речення?

 Усно перебудуйте їх таким чином, щоб дієприкметникові звороти не виділялися комами

 У яких випадках дієприкметниковий зворот не виділяється комами?

VІ. Застосування здобутих знань на практиці

1. СЛОВНИКОВА РОБОТА

 Розкрити значення слова плесо. У разі потреби можна скористатися тлумачним словником.

 Відносно широка, зі спокійною течією ділянка річки між двома перекатами, закрутами; гладінь, поверхня, площина, площа, дзеркало. // Вільна від заростей, відносно глибока спокійна ділянка якої-небудь водойми.

·                  Виконати синтаксичний розбір речення.  (сплячі високі гори, закутані білою ковдрою)

·                  Розібрати слово тихенька за будовою.

2. Лінгвістична гра «Хто швидше» (2 команди)

   Об’єднатися в групи відповідно до рівня складності завдань. Від виділеного дієслова утворити дієприкметник. Речення перебудувати таким чином, щоб дієприкметниковий зворот не відокремлювався комою. Пояснити розділові знаки.

 1-ша група (високий рівень)

Листя стало схоже на гору хрумкого печива, яке посипали цукровою пудрою.

 2-га група (достатній рівень)

Біля входу в парк, який поріс високою травою, панувала тиша.

3-тя група (середній рівень)

Із пари речень утворити одне, в якому використовувався дієприкметниковий зворот. Підкреслити граматичну основу. Виділене слово розібрати за будовою.

Безмежний степ спав. Його укрив сніг.

 4-та група (початковий рівень)

 Списати речення, розставити розділові знаки.

 Усі побігли по греблі обсадженій знизу вербами. Небо обсипане ніби рожами тихо гасло.

3. Творче моделювання. Із поданих пар речень змоделювати речення, ускладнене відокремленими означеннями.

 - Чарувала думку поета краса придунайських просторів із скіфськими могилами, гаями.

 - Ці могили, гаї були вкриті пізньою осінньою позолотою.

4. Коментоване письмо(робота біля дошки).

 - На кашкетах соняхів, поцілених на призахідне сонце, дзвенять притомлені звуки поодиноких бджілок.

 - Силою вирваний з природного середовища, живий організм почне висихати перероджуватися на перекотиполе.

 - І от, повний спогадів, я наближався до того місця.

5. Я експериментую .Творча робота

Перепишіть, замість крапок вставляючи пропущені групи означення і, якщо треба, виділяючи їх з обох боків комами. Означувані іменники, до яких відносяться ці групи означення, виділено.

1.                 Небо … тихо гасло. 2. Теплом дихала … земля. 3. Степ .. дихав пахощами росяних трав. 4. Димок від … вогнищ прозорими струмками здіймався до блакитного неба. 5 Нова хата … привітно виглядала з-за … груш. 6. … перед нами розкрився зовсім інший світ. 7. Віз м’яко котився … дорогою.

Для вставок: обголених лихою осінньою негодою; біла, чепурна; оповитий тишею; обсипане ніби рожами; розкладених на землі; настояна на травах та квітах; ще не в’їждженою;осяяний сонцем.

VII. Узагальнення вивченого на уроці

Зараз ми побачимо, як ви зрозуміли сьогоднішній матеріал.

Метод «незакінчене речення».

-        Я на сьогоднішньому уроці навчився…

VІІІ. Підсумок уроку.

ІХ. Домашнє завдання

 Скласти 6-7 речень про красу рідного краю, у складі яких використати дієприкметниковий зворот.

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів