План конспект ТЕМА. ТЕМАТИЧНІ ВИПИСКИ ЯК СПОСІБ ЗАСВОЄННЯ ПОЧУТОГО І ПРОЧИТАНОГО
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 11-06-2013, 14:27

ТЕМА. ТЕМАТИЧНІ ВИПИСКИ ЯК СПОСІБ ЗАСВОЄННЯ ПОЧУТОГО І ПРОЧИТАНОГО

Мета: познайомити учнів з поняттям «тематичні виписки» і зразками оформлення виписок;   формувати такі комунікативні вміння, як уміння читати, слухати сприймати й робити         виписки з почутого й прочитаного; розвивати культуру писемного мовлення, увагу, пам'ять,   удосконалювати вміння вибирати головне, опускаючи другорядне й менш істотне; збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів.

Обладнання: зразки тематичних виписок, пам’ятка «Як працювати над виписками». Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.

ХІД УРОКУ

I.         ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.

II.        МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.

III.      ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1.    Слово вчителя.

Читання є одним із видів мовленнєвої діяльності, який пов'язаний зі сприйняттям і розумінням писемного мовлення. Читання — це своєрідний творчий процес.

Для чого люди читають? Очевидно, можна виділити три причини, що спонукають людей до читання. По-перше, вони читають, щоб оволодіти якоюсь спеціальністю, по-друге,— щоб задовольнити свої художні запити, із любові до прекрасного. Нарешті, ми читаємо, щоб одержати інформацію про навколишній світ.

Отже, підвищення загальної культури людей, їхня освіта, поглиблення і розширення знань — все це пов'язане з книгою.

Звичайно, читання може приносити велику користь, проте може і не залишити помітного сліду в розумі і серці людини. Вся справа в умінні читати.

Щоб правильно користуватися книгою, потрібно читати уважно, вдумливо виділяти основну думку, робити спостереження і висновок з прочитаного, не залишати поза увагою незрозумілі слова, вирази, користуватися словниками. Корисно вести зошити з написом «Облік прочитаних книг», в яких зафіксовувати тези, уривки конспективного характеру, виписки, власні думки з приводу прочитаного.

Намагайтеся співвідносити прочитаний матеріал з уже відомим, визначаючи при цьому, чим збагатило вас читання, якою інформацією ви б хотіли поділитися зі своїми близькими, друзями, знайомими.

Під час роботи з книгою, щоб краще запам'ятати і засвоїти почуте і прочитане, складають план, роблять тематичні виписки, занотовують тези, пишуть конспект.

Тематичні виписки — це особливий спосіб запису змісту почутого або прочитаного. Працюючи над джерелами інформації, корисно виписувати цікаві і важливі думки, окремі факти, цифри, схеми, влучні вислови тощо. Цей матеріал можна використати для підготовки наукового повідомлення, доповіді, замітки в стінгазету, виступу під час диспуту та ін.

Найважливіші місця з прочитаних книжок можна записати дослівно, а іноді і
своїми словами, якщо не потрібне точне посилання на статтю, посібник, брошуру.
Найчастіше
                                                                                                                                      виписки

оформляються у вигляді цитат — дослівного наведення чиїхось слів. Виписування цитат сприяє запам'ятовуванню окремих фактів, надає викладу матеріалу документальної точності, збагачує культуру мовлення.

Зверніть увагу! Виписки роблять одночасно з читанням твору.

2.    Робота з підручником.

Опрацювання матеріалу   вправи 502. ТЕМАТИЧНІ ВИПИСКИ

Щоб повно й змістовно запам'ятати і переказати текст, його слід виразно прочитати. Правильне читання вимагає уважного, вдумливого виділення основних положень, формулювання висновків із прочитаного, роботи над незрозумілими словами, висловами, записування власних думок з приводу прочитаного.

Для кращого запам'ятовування і засвоєння почутого і прочитаного доцільно складати план, тези, робити тематичні виписки, конспектувати.

Одним із способів запису змісту почутого чи прочитаного матеріалу є т е м а т и ч н і в и п и с к и .Опрацьовуючи будь-які джерела інформації, корисно виписувати цікаві думки, важливі факти, вислови, щоб можна було скористатися ними під час підготовки наукового повідомлення, виступу, доповіді, захисту реферату тощо.

Тематичні виписки можуть мати різні форми: а) дослівний запис найважливіших думок; б) передача прочитаного чи почутого своїми словами; в) повний чи скорочений запис цитати.

Оформлення запису змісту почутого чи прочитаного у вигляді цитати (дослівного наведення чиїхось слів) — найуживаніший спосіб, оскільки він надає викладу матеріалу точності, достовірності, виразності і сприяє кращому запам'ятовуванню фактів.

3. Тренувальні вправи.

1) Опрацювання пам’ятки «Як працювати над виписками».

Пам'ятка

Як працювати над виписками

1.    Виберіть з тексту потрібний матеріал і випишіть його на картки як цитати в такій послідовності: цитата, прізвище та ініціали автора твору, назва твору, видавництво, рік і місце видання, розділ книги чи том, сторінка.

2.  Чужі слова потрібно наводити з абсолютною точністю, не відриваючи від змісту тексту, з якого вони взяті.

3.   Цитати    у   вигляді    самостійного    речення   оформляються    за    правилами

"пунктуації при прямій мові.

4. Якщо    цитата    є   складовою    частиною    думки   того,    хто    пише,   то    вона

береться в лапки і починається з малої букви.

Зразок.

«Рівність українського слова серед світових мов виборювали видатні культурні діячі, письменники, які добре розуміли, що без мови немає народу».

Культура української мови. Довідник /За ред. В. Русанівського.—К.: Либідь, 1990.- С. 21.

2) Зробити в процесі читання (з підручника «Українська література» біографія будь-якого письменника) виписки для виступу на літературознавчому гуртку.

4. Прослуховування й обговорення виписок, зроблених двома-трьома учнями.

IV.       ПІДСУМОК УРОКУ.

   Що ви дізналися про виписки? -- Для чого і коли їх можна використовувати?

V.         ЗАВДАННЯ ДОДОМУ.

Знайдіть у домашній або шкільній бібліотеці книгу чи статтю про мову. Випишіть 2-3 цитати про українську мову (її багатство, чистоту, милозвучність) і оформіть їх у вигляді виписок.
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів