План конспект ТЕМА. ТВІР-РОЗДУМ У ПІБЛІЦИСТИЧНОМУ СТИЛІ НА СУСПІЛЬНУ
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 12-06-2013, 11:09

ТЕМА. ТВІР-РОЗДУМ У ПІБЛІЦИСТИЧНОМУ СТИЛІ НА СУСПІЛЬНУ

ТЕМУ Мета: з'ясувати особливості побудови твору-роздуму, ознайомитися з вимогами до творів цього типу; повторити основні риси публіцистичного стилю; розвивати вміння     підпорядковувати висловлювання темі та меті спілкування; добирати мовне оформлення, відповідне стилю і типу мовлення; удосконалювати навички редагувати власний текст, спираючись на правила правопису;     розвивати творчі вміння формулювати проблеми, що   хвилюють сучасну молодь, критично оцінювати факти навколишньої дійсності; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний аналіз тексту публіцистичного стилю на суспільну тему, сприймати і розуміти його, письмово   створювати власні твори в публіцистичному стилі на суспільні теми, виховувати   бережливе ставлення до природи.

Обладнання:        репродукції        картин,        малюнки,        тексти,        пам'ятка        «Твір        на публіцистичну тему», зразки творів-роздумів.

Тип уроку:     урок розвитку комунікативних умінь.


ХІД УРОКУ

I.         ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.

II.        МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.
Слово вчителя

— Живучи в суспільстві, ми не можемо не реагувати на події, що відбуваються в країні. Багато новин дізнаємося з газет, телебачення, так чи інакше виражаємо своє ставлення до них.

При цьому користуємося суспільною лексикою, відповідним стилем. Наші роздуми про події суспільного життя частіше всього набувають рис публіцистичного стилю.

IV. ПОСТАНОВКА  ПРОБЛЕМНИХ ЗАПИТАНЬ ЗАДЛЯ АКТИВІЗАЦІЇ

МОВЛЕННЄВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

Бесіда

1.  Поміркувати і висловити власні припущення щодо сенсу життя. У чому полягає смисл життя для вас?

2.  Які питання, на вашу думку, турбують сучасне суспільство?

3.  Чого хочеться сучасній молоді від суспільства?

4.  Що треба робити кожному для того, щоб комфортно почуватися і жити?

5.  Яке місце в суспільстві посідають школярі сьогодні?

V.СПРИЙНЯТТЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ. 1.   Пояснення вчителя.

З'ясування моральних понять, розв'язання етичних проблем, уточнення моральних норм і принципів, осмислення мотивів і наслідків людських вчинків завжди привертали увагу. Дослідженням рівня моральності як суспільства в цілому, так і окремої особистості займаються різні галузі суспільних наук. У художній формі питання моралі й етики досліджує мистецтво. З'ясуванню деяких суспільних і моральних питань може бути присвячений і учнівський твір.

Здебільшого такий твір вибудовується у формі роздуму (міркування). План твору-роздуму відповідає такій схемі:

І. Вступ (підведення до проблеми: чому я над цим замисливсястав учасником чи свідком якоїсь події, щось почув чи прочитав тощо). II. Теза твору.

доказ на підтвердження або спростування тези;

доказ (або приклад) ............................................................  ;

доказ (або приклад) ............................................................  ;

доказ (або приклад) і под. III. Висновки.

Твір-роздум на суспільну або морально-етичну тему здебільшого складається у
публіцистичному стилі, основною сферою застосування якого є суспільно-
політичне життя. Загальними ознаками стилю є інформативність, логічність,
фактографічність, точність (це притаманне і науковому стилю), образність,
піднесеність, емоційність, експресивність (цими ознаками публіцистичний стиль
подібний до художнього). Серед мовних ознак публіцистичного стилю —
використання
          суспільно-політичної        лексики,             емоційно         забарвлених        слів,

риторичних запитань, тверджень та звертань, окличних речень. Ознакою, властивою саме публіцистичному стилеві, є відверта підкреслена оцінність, що виявляється у вживанні оцінних слів.

У публіцистичному стилі виділяються такі підстилі: власне публіцистичний, політико-агітаційний (застосовується на політичних мітингах, у текстах прокламацій), газетно-публіцистичний, ораторський (використовується у публічних виступах).

Роботу над твором на суспільну тему, як і над будь-яким учнівським твором, слід розпочинати з осмислення запропонованої вчителем (або самостійно вибраної) теми та визначення меж теми. Потрібно з'ясувати, що саме потрібно сказати або написати, щоб розкрити тему, що для розкриття теми є найголовнішим, що менш важливим, але все ж бажаним, від чого слід відмовитись через несуттєвість або неактуальність.

Після цього потрібно обміркувати головну думку майбутнього твору — висновок, який має випливати з усього сказаного чи написаного.

Наступний етап роботи над твором — це добір відповідного фактичного матеріалу та його систематизація. Джерелами фактів для розкриття теми може стати досвід автора майбутнього твору, інформація, одержана ним від учасників або свідків певних подій, статистичні дані з довідників, підручників, періодики або те, що у вигляді фольклорних творів зберігає народна пам'ять чи увиразнює твір мистецтва. Авторові не слід нехтувати також власною уявою.

Систематизувати   ретельно   дібраний  фактичний   матеріал   найкраще  у   вигляді плану   твору.  Оскільки   твір   традиційно  має   такі   структурні  елементи,   як   вступ, основна   частина  (виклад)   та   кінцівка  (стосовно   до   твору-роздуму    висновок), план має бути складним.

Склавши на чернетці план твору, можна перейти до наступного етапу роботи — створення тексту. Відступів від плану не слід уникати — навпаки, план цілком закономірно може змінюватися в процесі роботи над твором.

Основні вимоги до твору-роздуму такі: чітке формулювання тези, добір чітких і вичерпних аргументів на її підтвердження або спростування, логічність і послідовність викладу думок, точність висновків. Важливе завдання — добір виражальних засобів мови (слів, граматичних форм, синтаксичних конструкцій), що відповідають «вимахам вибраного стилю.

2. Читання й обговорення ознак твору.

«Особливості твору на суспільно-політичну тему»

1.  Робота над твором-роздумом на суспільно-політичну тему передбачає з'ясування проблем, що стосуються життя і політики нашої держави.

2.  Композиція тексту-роздуму має такі обов'язкові компоненти, як теза (основна думка), докази (прямі, коли теза обґрунтовується безпосередньо, і непрямі, коли тезу обґрунтовують шляхом спростування інших думок, протилежних тій, що до-водиться), висновки. Теза, як правило, міститься на початку висловлювання, проте іноді перед нею ще буває невеликий вступ.

3.  Характерним для творів-роздумів є вживання вставних слів (на мою думку, по-моєму, наприклад, скажімо) і речень (Я вважаю; Можна навести приклад; Я міркую так), що служать засобами зв'язку між реченнями та абзацами. Крім того, для творів-роздумів на суспільно-політичні теми характерне активне вживання суспільної лексики.

4.  Змістовність і переконливість складеного твору-роздуму залежить від уміння дібрати, осмислити найцікавішу інформацію з газет, журналів, радіо- і телепередач й інтерпретувати її відповідно до обраної теми твору.

3. Робота з пам’яткою

Прочитати пам’ятку й запам’ятати послідовність складання твору в публіцистичному стилі на суспільну тему.

ПАМ'ЯТКА

«Як складати твори на суспільну тему в публіцистичному стилі»

1.  Продумати тему твору та його зміст.

2.  Опрацювати необхідну літературу.

3.  Визначити основну думку твору.

4.  Продумати послідовність твору-роздуму, дотримуючись його композиційних особливостей (вступ, основна частина, висновок).

5.  Самостійно скласти план висловлювання.

6.  Вибрати стиль викладу.

7.  Під час написання твору необхідно дбати про розкриття його теми.

8.  Бути уважними до вживання мовних засобів у творі.

9.         Викладення матеріалу обов'язково потрібно ілюструвати прикладами.
10.Відтворити твір спочатку подумки, а потім — у писемній формі.

VI.   ЧИТАННЯ ВЧИТЕЛЕМ ЗРАЗКА ТВОРУ НА СУСПІЛЬНУ ТЕМУ.

VII.     САМОСТІЙНА РОБОТА (Складання твору-роздуму   в публіцистичному
стилі на   суспільну тему).

Користуючись пам'яткою, скласти твір-роздум у публіцистичному стилі на тему «Суспільство, у якому я хочу жити» або «Борімося за чистоту нашого села», критично оцінюючи факти і явища навколишньої дійсності. Продемонструвати свою позицію щодо цього питання.

VIII.    УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗРОБЛЕНОГО НА УРОЦІ.

IX.       ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Завершити письмовий твір у публіцистичному стилі на суспільну тему, розпочатий на уроці.

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів