План конспект ТЕМА. ПИСЬМОВИЙ ТВІР-РОЗДУМ НА МОРАЛЬНО-ЕТИЧНУ ТЕМУ У ПУБЛІЦИСТИЧНОМУ СТИЛІ
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 12-06-2013, 11:11

ТЕМА. ПИСЬМОВИЙ ТВІР-РОЗДУМ   НА МОРАЛЬНО-ЕТИЧНУ ТЕМУ У ПУБЛІЦИСТИЧНОМУ СТИЛІ

Мета: з'ясувати особливості побудови твору-роздуму, ознайомитися з вимогами до творів цього типу; повторити основні риси публіцистичного стилю; розвивати вміння підпорядковувати висловлювання темі та меті спілкування; добирати мовне оформлення,   відповідне стилю і типу мовлення; удосконалювати навички редагувати власний текст,   спираючись на правила правопису;    розвивати творчі вміння  письмово   створювати власні твори в публіцистичному стилі на морально-етичні   теми, виховувати почуття власної гідності, честі, чесності, поваги до інших людей, толерантності.

Обладнання: зразки творів-роздумів, пам’ятка.

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.


ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.

ІІ.ОЗНАЙОМЛЕННЯ УЧНІВ З  ТЕМОЮ,   МЕТОЮ І ЗАВДАННЯМИ УРОКУ.ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.

Слово вчителя

Кожна людина є унікальною, неповторною. Скільки людей – стільки й світів. І пізнати людину повністю майже неможливо, бо немає людей суто позитивних чи, навпаки, негативних. Від природи люди наділені величезним потенціалом, який одні реалізують, а інші ні. Одні намагаються вдосконалити себе, світ навколо, а інші пливуть за течією. Але що б не являла собою людина, вона залишається найбільшою цінністю в суспільстві.

Тому сьогодні на уроці, готуючись до написання твору, ми спробуємо з’ясувати, якою повинна бути справжня особистість, які риси характеру потрібно в собі виховувати, а яких слід позбутися.

Матеріалом для творів на морально-етичну тему здебільшого є саме життя. Кожна людина  повинна   навчитися   спостерігати   навколишній  світ,   аналізувати   думки  і вчинки   людей  та   на   підставі   прийнятих  у   суспільстві   морально-етичних   норм  і власного досвіду робити правильні висновки

ІV. ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.          Проблемне запитання уроку.

        «Що таке людина? Якою повинна бути справжня особистість?».

2.          Бесіда.

        Ви отримали завдання додому взяти інтерв'ю у батьків, друзів, учителів за
проблемними запитаннями. (Заслуховування відповідей. Обговорення результатів
інтерв'ю.)

        Складімо словесний портрет людини. (Колективне обговорення.)

Як бачите, у нашому колективному портреті тісно переплелися позитивні й

негативні риси людського характеру.

        А чому одні риси ми вважаємо позитивними, а інші — негативними.

3.      Словникова робота.

1)         З'ясуйте лексичне значення слів:

мораль, етика, особа, особистість, толерантність, гідність.

Мораль — система норм і принципів поведінки людей у ставленні один до одного та до суспільства.

Етика — норми поведінки, сукупність моральних правил якого-небудь класу, суспільної організації, професії тощо.

2)         Прочитайте подані прислів'я. Які моральні чесноти вони увиразнюють?
Добре ім'я — найкраще багатство.

Бережи честь змолоду.

Сумління — найкращий порадник. Добре довго пам'ятається, а лихе довше. Шануй сам себе, шануватимуть і люди тебе. Сміливого й куля не бере.

4.         Актуалізація знань учнів про послідовність роботи над твором-роздумом.

Роботу над твором на морально-етичну тему, як і над будь-яким учнівським твором, слід розпочинати з осмислення запропонованої вчителем (або самостійно вибраної) теми та визначення меж теми. Потрібно з'ясувати, що саме потрібно сказати або написати, щоб розкрити тему, що для розкриття теми є найголовнішим, що менш важливим, але все ж бажаним, від чого слід відмовитись через несуттєвість або неактуальність.

Після цього потрібно обміркувати головну думку майбутнього твору — висновок, який має випливати з усього сказаного чи написаного.

Наступний етап роботи над твором — це добір відповідного фактичного матеріалу та його систематизація. Джерелами фактів для розкриття теми може стати досвід автора майбутнього твору, інформація, одержана ним від учасників або свідків певних подій, статистичні дані з довідників, підручників, періодики або те, що у вигляді фольклорних творів зберігає народна пам'ять чи увиразнює твір мистецтва. Авторові не слід нехтувати також власною уявою.

Систематизувати ретельно дібраний фактичний матеріал найкраще у вигляді плану твору. Оскільки твір традиційно має такі структурні елементи, як вступ, основна частина (виклад) та кінцівка (стосовно до твору-роздуму — висновок), план має бути складним.

Склавши на чернетці план твору, можна перейти до наступного етапу роботи — створення тексту. Відступів від плану не слід уникати — навпаки, план цілком закономірно може змінюватися в процесі роботи над твором.

Основні вимоги до твору-роздуму такі: чітке формулювання тези, добір чітких і вичерпних аргументів на її підтвердження або спростування, логічність і послідовність викладу думок, точність висновків. Важливе завдання — добір виражальних засобів мови (слів, граматичних форм, синтаксичних конструкцій), що відповідають «вимахам вибраного стилю.

5.         Складання плану твору.

Схема   побудови    твору

I.      Вступ.

II.   Теза.

III.Аргументи: 1. 2. 3. ІV.     Приклади.

V.       Висновки.

6.         Робота з повторення.

Ознаки   публіцистичного   стилю:

точність;

послідовність;

логічні докази;

образність, виразність, емоційність.

7.         Ознайомтеся з особливостями творів-роздумів на морально-етичні теми

Особливості творів-роздумів на морально-етичні теми:

а)         в основі лежить з'ясування проблем моралі;

б) матеріалом для творів є саме життя — навколишній світ, вчинки і дії людей;

в)         композиційно такі роботи оформляють як звичайні твори-роздуми: вступ,
теза, докази, висновок.

8.         Підготовка до  роботи над твором.

— Поділіть сторінку зошита навпіл, запишіть якості людини — моральні і аморальні. Хто із знайомих вам людей, історичних осіб та літературних героїв є взірцем для вас? Чому?

9.         Робота з пам’яткою.

ПАМ'ЯТКА «Як складати твори на морально-етичну

тему в публіцистичному стилі»

1.  Продумати тему твору та його зміст.

2.  Опрацювати необхідну літературу.

3. Визначити основну думку твору.

4.  Продумати послідовність твору-роздуму, дотримуючись його композиційних особливостей (вступ, основна частина, висновок).

5.  Самостійно скласти план висловлювання.

6.  Вибрати стиль викладу.

7.  Під час написання твору необхідно дбати про розкриття його теми.

8.  Бути уважними до вживання мовних засобів у творі.

9.         Викладення матеріалу обов'язково потрібно ілюструвати прикладами.
10.Відтворити твір спочатку подумки, а потім — у писемній формі.

10.   Читання вчителем зразка твору.

11. Написання твору-роздуму на морально-етичну тему «Якою повинна бути справжня людина».

V. ПІДСУМКИ УРОКУ.

1.  Складання сенкану. Ключове слово — людина.

2.               Зачитування напам'ять поезії В. Симоненка «Ти знаєш, що ти — людина».

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Завершити письмовий твір у публіцистичному стилі на морально-етичну тему, розпочатий на уроці, переписати його у зошити.
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів