План конспект 8 клас Тема: Вступ. Мова – найважливіший засіб пізнання, спілкування і впливу.
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 3-09-2013, 11:29

 

8 клас

Тема: Вступ. Мова – найважливіший засіб пізнання, спілкування і впливу.

Мета: пояснити основні функції мови, основну увагу зосередивши на таких, як  гносеологічна,  комунікативна, волюнтативна; виховувати любов і повагу до рідної мови; розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять, комунікативні вміння, емоційну й  естетичну сфери, збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів.

Тип уроку:  урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: таблиця, підручник[1].

 

Зміст уроку

 

І. Організаційно-психологічний момент.

 

Знайомство з новим підручником.

·        Читання передмови..

·        Ознайомлення з використаними в підручнику умовними позначеннями (знаками-символами).

 

ІІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу.

 

* Прочитати спроектовані на дошку речення. Назвати функції, які виконує мова.

 

  Мова - це засіб переносити ідеї з мого до твого мозку, не вдаючись  до хірургії. (М.Амідон) Мова – це засіб не так виражати вже готову істину, як відкривати досі невідому (О.Потебня.) Українська мова — це мова не тільки українців, спілкуватися нею мають право мешканці України  всіх національностей з потреби гуртуватися, з необхідності доходити порозуміння й ладу в спільному домі.  (В. Радчук.) Надзвичайно важлива роль мови – об’єднавча. У державотворчому процесі мові належить чільна роль (Л.Масенко.) Кожна мова – то унікальне знаряддя пізнання світу. (В. Радчук.)

 

* Робота з підручником. Усне виконання вправи 1.

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

 

* Робота з підручником.  Опрацювання теоретичного матеріалу (с.10-11)

* Опрацювання таблиці.

 

ФУНКЦІЇ МОВИ

КОМУНІКАТИВНА

 

за допомогою мови люди обмінюються думками й почуттями;

ПІЗНАВАЛЬНА

передовсім через мову людина пізнає світ, здобуває знання про нього;

ВОЛЮНТАТИВНА (ВПЛИВУ)

засобом мови люди впливають одне на одного: переконують, спонукають, застерігають, надихають.

МИСЛЕОФОРМЛЮВАЛЬНА:

 

 

думки формуються й виражаються тільки за допомогою мови;

НОМІНАТИВНА (НАЗИВАННЯ)

за допомогою мови всі предмети, особи, явища тощо одержують свою назву;

ВИРАЖАЛЬНА

через мову людина розкриває свій інтелект і реалізує свої здібності;

ЕМОЦІЙНА

за допомогою мови людина виражає свої почуття й пережи вання;

ЕСТЕТИЧНА

через мову людина увиразнює свої смаки й уподобання; мова – основа мистецтва;

ОБ’ЄДНАВЧА

мова об’єднує людей, робить їх причетними до однієї спільноти.

 

* Робота з підручником.  Усне виконання вправи 2.

 

V. Виконання  вправ на закріплення вивченого.

 

* Пояснювальний диктант. Назвати функцію мови,  про яку йдеться в кожному з речень.

 

І. Українська мова є державною мовою українського народу, визначальною ознакою нашої держави, засобом міжособистісного і міжнаціонального спілкування, єднання гро­мадян України в суспільно-історичну спільноту. (З Концепції мовної освіти в Україні.) Словом можна вбити, можна врятувати, словом можна військо мужнє згуртувати. (В.Шефнер.) Абсолютно ніщо не є таким само важливим для культури нації, як її мова. (Вільгельм фон Гумбольдт) Мова – своєрідний енергопровід від одного до іншого, від одного до багатьох. (П.Мовчан.) Ту нев’янучу слухали мову, що лунала, як ангельський спів. (Л.Вишеславський.)

ІІ. У слова свої закони вічно мінливого руху, слово – клітина мислі, артерія сили духу. (П.Воронько.)  Є слово – наче мед, як хміль і як потік, а є слова такі, що ломлять скелю дику. (А.Малишко.) Що є для мене на кожен день святом, що я люблю із дитинства? Щира і ніжна, вічна, крилата мова моя материнська! (Г.Шмицький.) Слова були для нього мов  великодній дзвін і оживляюча роса для зів’ялої квітки. (І.Франко.) Рідна мова - мати єдності, батько громадянства і сторож держави. (М. Даукша) Мова народу є тим стрижнем, на якому формується культурна самобутність народу. (Н. Гаджиахмедов) Усвідомлення народної єдності в сенсі спільності думки (мислення), що визначається єдністю мови, є глибоко давнім явищем.(О.Потебня).

 

* Робота з підручником. Виконання вправи 3 (письмове), вправи 4 (усне).

 

* Диктант із коментуванням. Яку мову, на вашу думку, слід  вважати рідною?  Яка роль рідної мови в житті людини? У вашому житті?

 

    Власне, що таке рідна мова? Мовознавець В. Русанівський доводив, що це мова батьків, „з якою людина входить у світ”, рідна мова також „єднає, консолідує народ у часі і просторі”. Літературознавець А.Погрібний стверджував, що це мова роду, а не материнська. Слушна думка, коли уточнити, що коріння живить рід з різних глибин давнини.

    Н. Дзюбишина-Мельник стверджує: рідна мова є не в кожного навіть за обставин одномовного довкілля, бо це мова культури, яка виховує, а не мова спілкування, до якого спонукає вселенський інстинкт. (З журналу.)

 

* Робота з підручником. Виконання вправи 3 (письмове), вправи 4 (усне).

 

* Вільний диктант. Про які функції мови йдеться в  тексті?

 

       Для  більшості населення нашої держави українська мова є рід­ною, тобто мовою предків. У мові акумулювано багатющий життєвий досвід, невичерпні  скарби народної пісні і думи, неповторного українського гумору, національні й загальнолюдські ідеали, незнищенний оптимізм.

      Саме з допомогою рідної мови діти нашої держави мають пізнавати навколишній світ, прилучатися до національної й світової культури, щоб потім, вийшовши зі стін школи, продовжувати розвивати її далі, передавати естафету рідної мови дітям і внукам.

З Концепції мовної освіти в Україні

 

Словник. Акумулювати –  нагоромаджувати, збирати. Ідеал - найвища досконалість, взірець; найвища мета, до якої прагнуть люди. Оптимізм – світосприймання, пройняте життєрадісністю,  бадьорістю, вірою в краще майбутнє.

 

*Робота з підручником. Письмове виконання вправи 5.

 

VІ.  Підбиття підсумків уроку.

 

*Робота з підручником. Усне виконання вправи 6.

 

* Прийом «мікрофон». Продовжити речення:

Зазвичай у переплетенні функцій мови вирізняють найвагоміші: комунікативну…

 

VІІ. Домашнє завдання. Вправа 7.

 

 

АФОРИЗМИ ПРО МОВУ

Кордони моєї мови означають кордони мого світу. (Людвіг Вітгенштайн)

Якщо ви розмовляєте з людиною мовою, яку вона розуміє, - слова досягають її мозку. Якщо ви розмовляєте з людиною її мовою, то слова досягають серця. (Нельсон Мандела)

Мова – найважливіший національний ідентифікатор, завдяки якому кожна нація вирізняється з-поміж інших, усвідомлюючи себе самодостатнім та самочинним суб'єктом історії. (Ольга Федик)

 



[1] Глазова О.П., Кузнецов Ю.Б. Рідна мова: Підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл./ О.П.Глазова, Ю.Б.Кузнецов; наук. Ред.. І.Вихованець. - К.: Зодіак-ЕКО, 2008.

 
скачати plan-konspekt-z-movi-pershy-uroki.doc [361,5 Kb] 
 

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів