План конспект Однорідні члени речення із сполучниковим, безсполучниковим і змішаним зв’язком
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 14-01-2013, 18:19
Хід уроку
І. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Робота з текстом
Прочитати текст. Дібрати заголовок у вигляді словосполучення. Визначити основну думку і тип мовлення. Аргументувати свою відповідь. Поміркувати, що мав на меті автор, змальовуючи цю картину. Усно доповнити власними реченнями про красу осінньої природи
Під осінніми високими зорями затихають оселі, і тепер стає чутнішою мова роси, напівроздягнених дерев, вчорнілих задуманих соняшників, що вже не тягнуться ні до зірок, ні до сонця.
Мене все життя ваблять і хвилюють зорі – їхня довершена і завжди нова краса, таємнича мінливість і дивовижні розповіді про них. Та й перші спогади мого дитинства починаються з зірок.
І тепер, проживши піввіку, я згадую далеке вечірнє стависько, потемнілі в жалобі трави, що завтра стануть снігом, велетенські шоломи копиць, останній срібний дзвін коси і перший скрип деркача, і соняшник вогнища під косарським таганком, і пофоркування невидимих коней, що зайшли в туман, і тонкий посвист дрібних чирят, що струшують зі своїх крилець росу, і дитячий схлип річки, у яку на все літо повходила м’ята, павині вічка, дикі півники, що не журяться, а цвітуть собі (За М. Стельмахом).
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів
III.Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу
1. Робота з підручником
Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 158-159), дати відповіді на питання:
- Що називається однорідними членами речення?
- Які члени речення можуть бути однорідними?
- Які ознаки мають однорідні члени?
- Що таке сполучниковий, безсполучниковий і змішаний зв'язок?
- Які однорідні члени речення називаються поширеними, які непоширеними?
Виконати вправу № 250.(усно)
ІV. Виконання вправ на закріплення вивченого

1. Робота біля дошки.
Написати речення, указати однорідні члени. Визначити від якого слова залежить, на яке питання відповідає, яким є членом речення.
1. Підріс мій син, у школу йде. 2. Наш обов’язок – сумлінно вчитися і допомагати батькам. 3. Знову потекли теплі, лагідні, задумливі дні. 4. У темряві густій, тяжкій і рівній прокинувсь я. 5. Наша дума, наша пісня не вмре, не загине. 6. В своїй хаті своя й правда, і сила, і воля.
2. Попереджувальний диктант. Однорідні члени речення підкреслити, вказати серед них непоширені й поширені. Записані речення прочитати, правильно їх інтонуючи.
І. Чумацький Шлях, Стріла, Стожари летять в розгойдані світи. (М.Стельмах.) Крізь хмару зірка із срібла то вирине, мигне, послуха, то заховається... (П.Тичина.) Ніч була хоч і зоряна, та темна. (Панас Мирний.) На Дніпрі, Ятрані і Дунаю білі роси вишила гроза. (А.Малишко.) Річка свічадо своє розгорнула і красувалась, цвіла, усміхалась, дівчина наче, цвіла, червоніла і не могла одірватись од сонця! (Олександр Олесь.) Мені потрібні зорі, шум борів, полин і м’ята, подих матіоли. (Р.Лубківський.) Я зріднився, мій краю, і серцем, словом з тобою. (М.Сингаївський.)

3. Конструктивне завдання на трансформацію синтаксичних одиниць (реконструювання двох простих речень на одне з однорідними членами)
Перебудувати подані прості речення на речення з однорідними членами,використовуючи потрібні за змістом сполучники, уникаючи повторів однакових слів. Підкреслити граматичні основи.намалювати схеми.
1. На верболозах біля річок з’являються пухнасті котики. Вони з’являються і біля ставків. На узліссях також з'являються пухнасті котики. 2. Таке буває в лютому. Інколи таке буває навіть у січні. 3. Навесні вербові котики тішать нас надією. Вони звеселяють наше серце. 4. Верби укріплюють береги. Вони стримують наше серце. У посушливих місцях верби зупиняють піщані заноси.
4. Скласти речення з однорідними: підметами, присудками, додатками, означеннями, обставинами. Намалювати схему до одного з них.
5. Визначте, як з’єднані один з одним члени речення (сполучниковим, безсполучниковим зв’язком. Завдання надруковані на карточках заздалегідь).
1. Тут на Бухарест, на Прагу шумливі пролітають літаки вдень і вночі. 2. Неволю Праги і Варшави хоробрі воїни змели. 3. І всі ждали амфібій та вертольотів. 4. Пісня булла дзвінка й урочиста, легка й спокійна. Вона говоила про красу й щастя, про відвагу й радість, вона йшла од серця й щирого почуття.
6. Уявити себе журналістом: ви берете інтерв’ю у відомої постаті нашої держави про її відпочинок у вільний час. Запитати, у яку пору року найбільше подобається відпочивати, чому саме, яке значення має для цієї людини оточуюча природа під час відпочинку тощо. У висловлюванні використати поширені й непоширені однорідні члени речення, поєднані між собою різними видами зв’язку. Визначити їх синтаксичну роль.
V. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок
Подумати і дати відповіді на запитання:
1. Які члени речення називаються однорідними?
2. Яку синтаксичну функцію в реченні можуть виконувати однорідні члени?
3. З якою інтонацією вимовляються однорідні члени речення?
4. Навести приклади речень з поширеними однорідними членами.
5. Навести приклади речень з непоширеними однорідними членами.
6. Розказати про зв’язки між однорідними членами речення.
7. Які смислові відношення встановлюються між однорідними членами речення, якщо вони поєднуються сполучниками сурядності? Навести приклади.
VІ. Підсумок уроку
VIІ. Домашнє завдання
Вивчити правила на с. 158-159. Виконати вправу 254.
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів
Популярні матеріали