План конспект Однорідні і неоднорідні означення
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 25-01-2013, 20:53
8 клас
Однорідні і неоднорідні означення
Мета: Ознайомити учнів з поняттям про однорідні й неоднорідні означення, виробляти вміння розрізняти ці означення, складати з ними речення, правильно інтонувати. Розвивати мислення, мовлення школярів. Виховувати любов до природи.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
Хід уроку
І. Організаційний момент
II. Перевірка домашнього завдання
III. Актуалізація опорних знань
1. Доповніть речення однорідними членами:
Дерева від вітру шумлять… Мокрий сніг обліпив паркани… Жаль спостерігати за нещасними горобцями, …, …, які марно шукають якоїсь поживи. А сиве небо тихо, …, …, закутує скуту морозом землю в снігову ковдру.
2. Продовжіть опис, використовуючи однорідні члени речення з кількома рядами (3-4 речення).
3. Завдання на спостереження мовного явища
Прочитати речення, визначити граматичну основу. Знайти означення, визначити, що між ними є спільного, що – відмінного.
1. Гасне зірка найясніша, ангел ангела втіша… то – жіноча, найніжніша, найчарівніша душа… 2. Сонце вдарило з-за лісу червоним потужним промінням на київські гори.(Учні з’ясовують, що означення в реченнях характеризують різні або однакові ознаки предмета).
Коментар учителя. Між неоднорідними означеннями не вживаються сполучники, їх не можна умовно підставити в реченні. Порівняйте: докладна, змістовна відповідь (докладна і змістовна) — однорідні означення; докладна учнівська відповідь; його докладна відповідь (поєднати сполучником і не можна) — неоднорідні означення. Однорідні означення характеризують предмет за однією певною ознакою (кольору, розміру, зовнішності тощо).
IV. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
1. Робота з підручником
Опрацювати теоретичний матеріал на ст. 170. Чим відрізняються однорідні й неоднорідні означення? (Дати відповідь, скористатися теоретичним матеріалом підручника.). Виконати вправу № 270(усно).
2. Пояснювальний диктант. Підкреслити в реченнях однорідні члени. Пояснити вживання розділових знаків при них. Чи є, на вашу думку, однорідними виділені означення?
Берези рідні, скромні, милі, так тепло люблені людьми! (М.Рильський.) Під сухою, скрюченою вишнею проростають паростки нові. (П.Перебийніс.) Великий строкатий дятел ударив дзьобом по стовбуру вільхи, сипнувши чергою сухих, приглушених звуків. (Є.Гуцало.)
3. Робота біля дошки.
Записати речення, вказати які означення в них використано? Підкреслити означення. Довести правильність виконання завдання.
Шалений холодний вітер люто висвистував і завивав, біснуючись над степом (І. Ле). 3. Червоні язики виривалися з горна, лизали сіру потріскану глину печі (Ю. Мушкетик). 4. Весь час чарівний барвистий світ мінився і прозорився, як плесо озера (І. Вільде). 5. Твердий синявий сніг грав на сонці самоцвітами (М. Коцюбинський). 6. Другого дна Муся оббігала всі знайомі місця в саду, побувала на лузі, біля річки (О. Десняк). 7. Темний осінній вечір стоїть за вікнами… (В. Козаченко).
4. Дослідження-аналіз
Прочитати іменники та групи означень, що їх характеризують. Визначити, чи всі вони вказують на однакові ознаки? Які з них можна віднести до однорідних, а які - до неоднорідних?
1. Листя — червоне, пожовкле, гарне, осіннє, багряне, опале, сумне. 2. Хлопчик — симпатичний, сильний, мужній, натренований, добрий. 3. Ліс — кленовий, сосновий, густий, березовий, темний, осінній. 4. Дерева — високі, стрункі, придорожні, пересаджені, підбілені. 5. Квіти — чудові, різнокольорові, пахучі, весняні, південні, рідкісні.
5. Робота з картками
Списати речення, розставляючи розділові знаки, у такій послідовності: а) з однорідними означеннями; б) з неоднорідними означеннями.
1. Холодне молоде срібло сонця пізньої осені розлите по землі (О. Гончар). 2. Серце б’ється як згадаю теплі ночі тихі зорі (А. Малишко). 3. Широкі безкраї простори. Легке і м’яке повітря все пройняте й облите сонячним промінням (Б. Грінченко). 4. Була темна задушлива ніч на початку місяця червня (С. Скляренко). 5. Дві сестри тоненькі та сухенькі осінь ловлять в пелени над ставом (І. Драч). 6. Легкий пухкий попілець ляже вернувшись у рідну землю вкупі з водою там зростить вербицю - стане початком тоді мій кінець (Леся Українка). 7. Хороша-хороша голубоока дівчина впіймала хижака (О.Вишня). 8. Зима якось видалася снігова та холодна (Панас Мирний).
6.Самостійна робота
Скласти і записати по 1–2 речення: а) з однорідними означеннями; б) з неоднорідними означеннями.
7. Серед поданих рядів означень знайдіть зайве - неоднорідне. Поясніть свій вибір і складіть 1 речення.
а) Ніжна, ласкава, русява, добра.
б) Струнка, білява, синьоока, працьовита.
V. Підсумок уроку
1. Фронтальне опитування учнів з наступних питань:
- Які означення є однорідними?
- Які означення є неоднорідними?
VI. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 23. Виписати з художньої літератури по п’ять речень з однорідними і неоднорідними означеннями.




Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів