План конспект Урок №36. Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення.
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 28-01-2014, 12:40
Урок №36.
Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення.
Мета: поглибити в учнів знання про безсполучникове складне речення; ознайомити з основними ознаками, смисловими відношеннями між частинами безсполучникових складних речень; розвити вміння знаходити ці синтаксичні конструкції у висловлюваннях, правильно інтонувати їх, аналізувати будову безсполучникових складних речень, смислові відношення в них; виховувати почуття поваги й любові до рідної землі.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Прослуховування діалогів, визначення найкращого.
2. Бесіда
– У чому різниця між простими і складними реченнями?
– Назвіть типи складних речень.
– Перечисліть типи складносуряних і складнопідрядних речень. Наведіть приклади.
– В чому особливості безсполучникових складних речень порівняно з сполучниковими?
III. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Робота з підручником.
2. Дослідження-спостереження на основі висловлювання
• Прочитати текст. Визначити його стильову належність. Що виражає заголовок — тему чи основну думку? Проаналізувати синтаксичну будову тексту. Дослідити, які складні речення переважають у ньому.
ЖАЙВОРОНКОВІ ПІСНІ Восени жайворонки зі своїми чудотворними піснями відліта¬ють до вирію. Сиротіють без них степи й небеса, сиротіють люд¬ські душі.
Зима, білі сніги, метуть хурделиці, січе пороша, від морозу лунко тріскається лід на річці. Де забарилася весна, чому не ква¬питься в рідні краї?
Та ось повернулась із вирію весна, а з нею повернулися додо¬му й жайворонки. Прилетіли не самі, а разом із своїми піснями. Бо пісні жайворонкові на чужині скучали за нашими степами, за привіллям. Ось вони злетіли в піднебесся і зазвучали — одна, друга, третя! Безліч пісень зазвучало над рідною землею, їхні зву¬ки, напоєні сонцем, пронизані радістю, посіялися додолу...
Ось тут жайворонки посіяли рясну пшеницю, тут із їхніх пі¬сень проросло жито... Запахло чебрецем, засивіло полином. Сіють¬ся над землею жайворонкові пісні, віщуючи врожай і достаток.
Така, здається, непримітна сіра пташка, а здатна оновити світ своїми піснями! Співай, щасливий жайворонку, над степами в піднебессі (Є. Гуцало).
? Виписати з тексту безсполучникові складні речення. Накрес¬лити схеми.
3. Практичне завдання. Записати речення, визначити вид, смислові зв’язки, накреслити схему.
За все, що в цьому світі звідав, скажу спасибі мамі і землі. (Б.Мозолевський)
Неможливо завжди бути героєм, але завжди можна залишатись людиною (Й.-В.Гете).
Найщасливіша та людина, яка дає щастя найбільшій кількості людей (Д.Дідро).
У кого мозолів на руках не було, той не підніме з долівки шматок хліба (В.Кучер).

4. Самостійна робота. Визначте складне безсполучникове речення.
1. Небо осіннє, мов квітка, марніє, сохне стерня, затихають лани (П.Филипович).
2. Саду нашого не можна впізнати: густим роєм білого цвіту обліпило кожну гілочку, наче снігом, тільки де-не-де помітні темні листочки дерев (М.Івченко).
3. Вже сонце скотилось до заходу, вже степова трава лисніла червоним одлиском (І.Нечуй-Левицький).
4. Ми знали велике озеро, де щороку гуси восени спинялися й жили тижнів зо два, а то й більше (Остап Вишня).
5. Робота з картками. Перебудуйте речення так, щоб вийшли безсполучникові складні конструкції.
1. Він зрозумів, що життя дається лише один раз і двічі молодим не бути. 2. Золотіє вечірня тополя, Й дивним світлом горять небеса, Покотилась зоря, мов сльоза, У долоні пшеничного поля. 3. Доброта — це наче руки мами, на яких тримається життя (3 тв. М. Луківа). 4. Якщо раніше встанеш, то більше діла зробиш. 5. Наука вчить багато, а життя — ще більше. 6. Найшла коса на камінь, бо коса не втне, а камінь не подасться! (Народна творчість)
6. Графічний диктант. Слухаючи інтонацію безсполучникових складних речень, накреслити схеми.
1. Над водами хиляться лози, лелека пливе в висоті.
2. У полі чути тихий стогін: вітер тужить.
3. Прийде весна – всі ліси гудуть піснями.
4. Заголубіли травневі далі – настала в лісі пора конвалій.
5. Зійде сонце – ліс усміхнеться.
6. Жайворонок мріє над полями,
7. Сіють пух тополі навесні.
V. Узагальнення вивченого на уроці
Бесіда:
– З якою інтонацією читаються БСР?
– Яке речення називаємо безсполучниковим складним?
– Які смислові зв’язки виділяємо у ньому?
- Чим вони відрізняються від складносурядних і складнопідрядних?
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання
Вивчити правила. Виписати 5-6 народних висловів у формі безсполучникових складних речень. Визначити смислові відношення, накрес¬лити схеми.
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів