План конспект Урок № 41. Тире в складному безсполучниковому реченні
Додав: maria
Коментарів: 0
Додано: 6-02-2014, 17:46
Урок № 41.
Тире в складному безсполучниковому реченні
Мета: пояснити правила вживання тире між частинами складного безсполучникового речення; формувати вміння визначати відповідну пунктограму ; вдосконалювати практичні навички конструювати й аналізувати речення цього типу, а також пунктуаційні навички ; виховувати в учнів почуття любові до рідної мови.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка письмового домашнього завдання
2. «Незакінчене речення»
1.Складне речення - це…
2.Складні речення поділяються на…
3.Безсполучниковим складним реченням називається…
4.Види безсполучникового речення…
5.Основний засіб зв’язку між частинами безсполучникового речення – це…
6.У складному безсполучниковому складному реченні ставимо такі розділові знаки:
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
ІV. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу
1. Робота з підручником
2. Опрацювання таблиці
Правило Приклади

Тире ставиться, якщо зміст частин речення протиставляється.

Тире ставиться, якщо друга частина виражає наслідок або висновок з того, про що йдеться в першій частині речення.


Тире ставиться, якщо друга частина речення виражає різку зміну подій. Не вмер поет-його втомило горе (Б.Лепкий).

Посієш вчинок- виросте звичка (Нар. творч.).
Забудеш рідний край- тобі твій корінь всохне. Вселюдське замовчиш- обчухраним зростеш (П. Тичина).
Відчинила двері- вітер як дмухне, аж засвистів (Марко Вовчок).

V. Закріплення вивченого
1. Робота в групах
І група
1.Вилучити з-поміж наведених речень «зайве». Обґрунтувати вибір, підкреслити граматичні основи, розставити розділові знаки, побудувати схему речення, яке відповідає темі уроку.
1.Калинова співуча дзвонкова о мово будь не замовкай у світі в твоєму сонцесяйному зеніті душа народу ластівка жива.
2.Треба сподіватися що історія не повториться і вже ні за яких історичних обставин ніхто й ніколи не відбере повнокровного життя в української мови.
3.Грати словом долею грати.
4.Нації вмирають не від інфаркту спочатку в них відбирають мову.
ІІ група
1. Визначити з-поміж наведених речень те, що відповідає схемі [умова]-[ ]
1. Хочеш жити в Україні-вивчи її мову.
2. Мова –то серце народу; гине мова- гине народ.
3. Любо в гаю соловейко виспівує, слухаю ніжне лящання; чистую, щирую річ українськую чую я в тім щебетанні.
4. Я чую мову рідних сіл: я чую звуки коломийки.
2. Пояснювальний диктант
( Працюють учні достатнього рівня навчальних досягнень)
- Записати речення. Пояснити розділові знаки в безсполучниковому складному реченні.
наслідок
Минула нічка – день зробився. ( Б. Лепкий )
різка зміна події
А вітер хмари позганяв – ось-ось шугне на землю злива.
( Т. Угрин )
протиставлення
У тебе вечір – в мене ніч і даль. (А. Малишко)
3. Робота біля дошки Дерево міцне корінням – людина трудовим умінням.
Найшла коса на камінь: коса не втне, камінь не подасться.
При згоді й малі справи міцніють, при незгоді – великі занепадають.
Говорить – шовком шиє.
Стеле м`якенько – лиш твердо спати.
Діла добрих оновлюються, діла злих – гинуть.
Землі кланяйтесь низько – до хліба будеш близько.
Щастя в повітрі не в`ється: воно в боротьбі дістається
4. Творче конструювання. Завдання на картках
Завдання: перебудувати речення в безсполучникові, пояснити розділові знаки в них.
І
Якщо трапиться слово зрадливе, то ти геть його, сину, жени.
Мов крицю, Леся гартувала слово й його вогонь над світом підняла.
ІІ
Високо над нами підняв Шевченко поетичне слово своє, і стало видно його по всій Україні.
Мова кожного народу неповторна і своя, тому що в ній гримлять громи в негоду і в тиші-трелі солов’я.
VI. Узагальнення вивченого
Рефлексія
Чи цікавим був для вас урок?
Я навчився…
Я повинна попрацювати ще…
На скільки балів зрозумів тему уроку?
VII. Підсумок уроку
VIII. Домашнє завдання
І група написати твір-роздум «Звучи, рідне слово».
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів