План конспект Мотив гармонійного єднання людини з природою у вірші Лесі Українки «Давня весна»
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 13-01-2013, 19:57
 Мета: продовжити знайомити школярів з поетичною творчістю Лесі Українки, зосереджуючи увагу на вірші «Давня весна»; з'ясувати його ідейно-художню цінність; розвивати культуру зв'язного мовлення, логічного мислення, вміння виразно читати художні твори, аналізувати їх зміст, формувати естетичні смаки; на прикладі життя і творчості Лесі Українки виховувати в учнів працелюбність, відчуття краси художнього слова.
Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.
Обладнання: портрет Лесі Українки, її програмовий текст, учнівські малюнки до поезії «Давня весна».
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1) бесіда
-Із творчістю Лесі Українки Ви вже зустрічаєтесь у друге. Дома Ви вже почали знайомитись з її особистістю, готувались до зустрічі з письменницею. Давайте спробуємо познайомитись ближче: наблизимося до письменниці, часу, її оточення. Давайте спробуємо підійти до неї ближче та створити власну уяву.
Перший крок
Що нам дає першу уяву про особистість (зовнішність)
-Портрет (на дошку кріпиться фото письменниці)
-Починаємо працювати. Перше, що ми бачимо в людині — це її зовнішність. (на дошку приклеюється портрет письменниці)
Вчитель зачитує спогади сучасників про зовнішність поетеси (після кожної цитати робиться підсумок уроку):
• Аріадна Трущ
«Лесю уявляють мужеською, але вона відзначалася великою жіночністю. Леся любила одягатися. Одягалася гарно, але скромно, спеціально любила гарні блузки. На лівій руці носила чорну рукавичку. Ходила Леся рівно, але з паличкою...»
• Касіян Гранат, молодий чиновник, який служив з батьком в одній установі, залишив такі спогади: «Невисока білява молода жінка, бліда, тендітна, ніби стомлена, але енергійна, весела. Ось вона сміється і з її звужених повік випромінюється тепло, густа синява, біля очей лягають тоненькими павутинками зморшки. Ось вона перестає сміятись, і враз павутиннячко зникає, зникає і синява очей. Вони стають світлими, блакитними, допитливими, ніби вона чогось жде від співбесідника. Ось вона піднімає невеличку руку, білу-білу, із синіми прожилками, і поправляє сплетені вузлом коси. Між брів, не зачіпаючи високого сяючого чола, стримить тоненька риска».
- Учні роблять узагальнення опису зовнішності. Зовнішність людини може нам розповісти про життєві обставини, характер, вдачу, моральні якості, тобто внутрішній світ.
Другий крок
Ми знаємо, що оточення людини має великий вплив на формування особистості. Отже, скажіть будь ласка у якому оточенні формується людина. (сім’я)
Оточення (ставиться перша стрілка)
- Олена Пчілка- мати (кріпиться фото)
Мати вплинула на формування світогляду, сформувала патріотичні погляди. Вплинула на вибір життєвого шляху. Прилучала з дитинства до перекладацької праці (зокрема, творів Гоголя, навіть Гомера). Заохочувала до вивчення фольклору, етнографії. Завдяки матері Леся «змалечку пише добірною українською мовою». Мати підбирала домашніх вчителів, не віддала до гімназії, бо це була казенна наука, всуціль зрусифікована. Вона ж вибрала доньці вельми красномовний псевдонім. Підсумок: Отже, мати вплинула на формування світогляду, на розвиток обдарувань, на рівень освіченості.
- Петро Косач - батько (кріпиться фото)
Він врятував життя Лесі, коли вона була ще немовлям. Оскільки мати не могла годувати груддю доньку, бо захворіла на тяжку анемію, то батько, боячись, що дитина загине, взяв відпустку і за лікарськими приписами, які старанно виконував, налагодив штучне годування і виходив Лесю сам. Може, тому вони: донька і батько, були найщирішими і найніжнішими приятелями. Та й Леся була подібна до нього і вродою, і вдачею. Для своєї улюблениці Петро Косач побудував «білий домик», де Леся писала свої твори, був одним з перших читачів. Підтримуючи обдарування і захоплення, все ж найбільше турбувався про здоров’я, тривожився, коли у «білому домику» до пізньої ночі горіло світло.
Підсумок: Найбільше, що дав дочці, — безкорисливу справжню батьківську любов, матеріально забезпечив здобутгя освіти, сприяв розвитку обдарувань, захоплень, вплинув на формування характеру і вдачі.
Третій крок
- Як ми вже дізналися, батьки Лесі дали їй усе можливе. Вони подарували їй найцінніший подарунок. Який? (освіта)
Освіта
-Знайдіть будь ласка у статті відомості про те, яку освіту отримала Леся Україна. (учні зачитують цитати)
Висновок. Леся Українка — високоосвічена ерудована людина. Знання свої здобула завдяки батькам, великій силі волі, витримці, бажанню. Отже, короткий підсумок — semрег tіго (завжди учень). Не зайве буде й нам скористатися таким девізом .
Четвертий крок
Характер
-Батьки, оточення, освіта формують в людини характер.
-Як Ви вважаєте, яким був характер в Лесі Українки?
-Професор Б. Степанишин у своїй книзі про Лесю Українку сформулював 14 характерних рис великої українки. Серед них скромність, самокритичність, прямота, делікатність.
Висновок. Леся мала сильний характер, залізну волю, була терплячою, бо інакше вона не змогла б перебороти хворобу і життя в таких суспільних умовах.
-Підсумок схеми
- Отож, наша робота була плідною. Чи можемо ми тепер сказати якою була Леся? Ви можете користатися для відповідей своїми схемами, які сподіваюсь, будуть вам корисними.(відповідь учнів)
-Висновок.
Леся Українка — високоосвічена обдарована особистість з багатим духовним світом, з високими моральними принципами, шляхетна і благородна натура. Завдяки силі волі, витримці, залізному характеру витримала випробовування долі і могла підвести підсумок:
«Зрештою, життя моє не було убогим, і сором було б мені плакатись на нього». (висновок робиться вчителем)
2. Питання для міні-дискусії

• Дослідіть, яким шляхом намагалася боротися Леся Українка з невиліковною хворобою?

• Про що свідчить всебічна обдарованість поетеси?

• Вмотивуйте, чому слово в поезіях Лесі Українки — це зброя.
III. Повідомлення теми, мети і завдань
Сьогодні ми з Вами продовжуємо знайомитись з особистістю та творчістю Лесі Українки.
...Як нам потрібно сьогодні учитися у Лесі Українки вірному сприйняттю багатогранного життя...
П. Тичина
Прийом незавершених речень:
-Я цілком погоджуюсь із Павлом Тичиною…
-Цими рядками Павло Тичина…

Запишіть до зошитів тему «Леся Українка як особистість», зазначте дати: 1871-1913 та епіграф уроку:

IV. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу
1. Вступне слово вчителя про весняну пору року.

Весна — найжаданіша пора у житті людини, її завжди зустрічали радісно й урочисто. Після довгої зимової холоднечі та негоди всім кортить поспілкуватися з живою природою — власними очима побачити, як прокльовуються з-під землі ніжні списики зела, як прилітають птахи і лунають їх дружні співи.

Весна для Лесі Українки — це час, коли їй не так болить, це відчуття приливу сил, енергії, прагнення насолоджуватися, радіти від тих змін, які відбуваються в природі.

Дана поезія написана під час хвороби поетеси. Як же сприймає прихід весни поетеса? Це ми дізнаємося, ознайомившись із змістом її поезії «Давня весна».
2. Ідейно-художній аналіз поезії Лесі Українки «Давня весна»
- Чи любите ви весну? Чому?
- Сьогодні ми з Вами познайомимося із віршем «Давня весна». Про що говорить назва вірша? Яким він може бути?
2.1. Виразне читання вірша «Давня весна» (вчитель)
- Відкрийте підручники на сторінці 137. Подивиться на вірш. Візьміть олівці та розставляйте наголоси протягом мого читання вірша. Спробуйте, слухаючи ці рядки, уявити собі картину, яку нам описує Леся Українка.
- Обмін враженнями («мікрофон»)
- Закінчить будь ласка речення (на дошці)
• Мене найбільше вразило….
• Я відчув…
• Я побачив…
2.2. Тема: Відтворення впливу приходу весни на хворобливий стан поетеси.
2.3. Ідея: Возвеличення краси весняної природи, за сприянням якої людина забуває про свою хворобу, самотність.
2.4. Основна думка: Моя душа ніколи не забуде Того дарунку, що весна дала.
2.5. Жанр: Пейзажна лірика.
2.6. Композиція.
Експозиція: «була весна...».
Зав'язка: Хворобливість і самотність поетеси під час буяння весни. Кульмінація: Радість ліричної героїні з приводу того, що її «не забула» весна.
Розв'язка: Вдячність поетеси весні за її дарунок.
2.7. Обговорення ідейно-художнього змісту твору. Бесіда за питаннями:
• Як у вашій свідомості асоціюється прихід весни?
• Що відбувається в природі навесні?
• Чи правильно ми зрозуміли образ давньої весни?
• А яку весну згадує поетеса, прочитайте рядки, як їх зрозуміти (або про що вони свідчать)
• А який настрій у ліричної героїні вірша?
• Що вона відчуває?
• Чому? Які факти з життя Лесі пояснюють такий стан ліричної героїні?
• Чому такий контраст?
• Прочитайте рядки, що свідчать, що маленька героїня знаходиться під захистом, оберегом навколишнього чарівного світу, що свідчать при їх нерозривний зв’язок.
• Яким чином лірична героїня твору ставиться до приходу весни?
• Посилаючись на текст твору, опишіть красуню-весну. («Була весна весела, щедра, мила, Промінням грала, сипала квітки») Чи можна зо допомогою цього опису визначення ставлення поетеси до весни?
• Які зміни відбуваються в природі навесні? (Все ожило, усе загомоніло — Зелений шум, веселая луна! Співало все, сміялось і бумніло, А я лежала хвора й самотна)
• Дослідіть, яким чином самотність і хворобливість ліричної героїні поезії контрастує з яскравістю і шумом весняної пори?
• Чому поетеса висловлює обурення весні? (Для мене тільки дару не придбала, Мене забула радісна весна) Чим вони виправдані?
• У зв'язку з чим лірична героїня змінила своє ставлення до красу-ні-весни?
• За допомогою яких художніх засобів Леся Українка відтворила весну як живу істоту?
• Якими звуками переповнена дана поезія? (Приплинув вітер, і в тісній хатині Він про весняну волю заспівав А з ним прилинули пісні пташині І любий гай свій відгук з ним прислав)
• Як ця поезія пов'язана з життям її авторки?
• Чи полюбляєте ви подарунки? Які саме? Чим весна обдарувала героїню твору?
• Чому поетеса згадує про давню весну?
• Яким пафосом пройнятий даний твір?
• За що героїня поезії вдячна весні?
2.8. Завдання. Скласти інформаційне гроно до образу весни.
Весна «весела, щедра, мила...» «Промінням грала, сипала квітки» «Дарунки всім несе вона, ясна» «...прилинули пісні пташині» «...любий гай свій відгук... прислав» «Співало все, сміялось і бриніло» «Все ожило, усе загомоніло» «...за вікном цвіла»
2.9. Художній аналіз поезії «Давня весна».
- Прослухайте поезію ще раз. І спробуйте зафіксувати увагу на кожному моменті, кожному образі, що допомагають нам відчути і пережити стан і відчуття героїні.
Гроно «Дитячі спогади Лесі»
- Давайте зберемо по часточках цю картину: Весна, природа, дарунки, яблуневі гілки, листя, квітки, вітер, гай, воля, пташині пісні.
- А тепер до деяких образів давайте додамо характеристику зроблену Лесею:
Весна - весела, щедра, мила ....
- А як вона себе повидить? Знайдіть метафору? Яке значення вони мають? (Що цим хотіла Леся підкреслити, сказати)
промінням грала, сипала квітки ....
- Знайдіть синоніми, що передають розвиток природи:
ожило, загомоніло
- Знайдіть порівняння, яке описує політ весни:
Вона летіла хутко, мов стокрила
- Леся вживає у вірші повтори. Як ви вважаєте, що ними хотіла підкреслити Леся?
все, я, мене ...
- Вірш насичений запереченнями. Знайдіть їх. Яку роль вони відіграють:
Ні, не забула! не придбала, не забуде, не було й не буде.
- тепер уважно ще раз прочитайте усі компоненти нашого грона, пригадайте що ми визначили про стан нашої героїні, її думки про своє життя.
-a. Якби ви визначили настрій цієї поезії. Її тон (оптимізм, …)
-b. Які думки утверджуються у цій поезії. Які мотиви знаходять розвиток у цій поезії?
- c. Яка ж основна думка?
- Давайте звіримо наші думки з поетесою – прочитаємо уривок з її листа….
У квітні 1892 р. поетеса писала М. Павликові: «...Весна тепер справжня настала, і навіть тут у нас було нібито гаряче, а мені се найкраще. Я вже давно не бачила справжньої весни, і мені здається, що так багато зозуль, як сей рік, ще ніколи не було. Через те я, хоч і не часто, приходжу в оптимістичний настрій, і тоді мені своє і чуже життя кращим здається, а дуже нелогічно, бо що спільного між оптимізмом і зозулями? Але, певне, в мені якийсь атавізм одкликається, спасибі йому!...»
- Чому образ зозулі визначено як домінуючий?
Зозулі і оптимізм — ось ключ до розуміння віршів про весну Лесі Українки, їх бадьорого життєрадісного тону.
2.9. Художні засоби у творі.
Метафори: «весна промінням грала, сипала квітки»; «летіла хутко», «весна... дарунки всім несе», «заглянули від яблуні гілки», «замиготіло листячко зелене», «прилинув вітер, заспівав», «прилинули пісні пташині», «гай свій відгук... прислав», «весна дала», «весна... за вікном цвіла».
Порівняння: «летіла хутко, мов стокрила».
Риторичні оклики: «За нею вслід співучії пташки!», «Зелений шум, веселая луна!», «Ні, не забула!».
V. Підсумок уроку
- Чи познайомилися ми ближче з поетесою?
- Що нового ми дізналися про неї? Що відкрили для себе?
VI. Домашнє завдання
Прочитати зміст поеми «Давня казка».
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів