План конспект 11 клас УСНИЙ ТВІР-РОЗДУМ «МОРАЛЬНА КРАСА Й ДУХОВНА ВЕЛИЧ ЛЮДИНИ В КІНОПОВІСТІ О. ДОВЖЕНКА "ЗАЧАРОВАНА ДЕСНА"»
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 12-03-2013, 10:38

УСНИЙ ТВІР-РОЗДУМ «МОРАЛЬНА КРАСА Й ДУХОВНА ВЕЛИЧ ЛЮДИНИ В КІНОПОВІСТІ О. ДОВЖЕНКА "ЗАЧАРОВАНА ДЕСНА"»

Мета:            розвивати усне мовлення учнів; навчати вмінню самостійно викладати думки, аргументувати власні твердження, робити узагальнення й висновки; вихо­вувати любов до землі, природи, повагу до батьків.

Тип уроку: розвиток мовлення.

Обладнання: пам'ятка «Як працювати над текстом-роздумом», епіграфи до твору

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми й мети уроку

Кожна людина, читаючи твір або слухаючи розповідь, почуте співвідносить з особистим життям. На попередньому уроці ми ман­дрували далекими сонячними стежинами Довженкового дитин­ства. Намагалися збагнути, звідки бере початки його безмежна любов до землі, природи, людей.

Сьогодні вам пропонується узагальнити набутий досвід від прочитаного й висловити його у формі твору-роздуму.

II.     Актуалізація опорних знань, умінь, навичок

Які типи мовлення вам відомі?

Визначте мету типу мовлення роздум.

3 яких складових будується роздум?

Які види твору-роздуму вам відомі? Охарактеризуйте їх. (Індуктивний роздум: на основі наведених фактів роблять висновок; дедуктивний: висловлену головну думку підтвер­джують фактами)

III.  Сприйняття й засвоєння матеріалу

1. Бесіда з учнями

На яких моральних засадах формувалася особистість О. Дов­женка?

3 яких людей він брав приклад?

На яких принципах будувалися міжособистісні стосунки в родині, селі митця?

Як у творі маленький герой намагався спокутувати «гріх»?

Як людина ставилася до природи? У чому це проявлялося?

Яких героїв твору ви б назвали морально красивими?

2.    Вибір епіграфа до твору

(учням пропонується декілька цитат на вибір)

Щасливий я, що народився на твоєму березі, що пив у неза­бутні роки твою м'яку, веселу, сиву воду, ходив босий по твоїх казкових висипах... (О. Довженко).

Світ одкривається перед ясними очима перших літ пізнання, всі враження буття зливаються в невмирущу гармонію, людяну, дорогоцінну (О. Довженко).

...Дивлячись часом униз, не втратив щастя бачити... зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах (О.Довженко).

Людина є таїна. Її треба розгадати, і якщо будеш її розгаду­вати все життя, не кажи, що згаяв час; я займаюся цією таї­ною, бо ж хочу бути людиною (Ф. Достоєвський).

Людині потрібні не три аршини землі, не садиба, а вся земна куля, вся природа, де на просторі вона могла б проявити всі свої властивості свого вільного духу (А. Чехов).

Світ наш тільки школа, де ми вчимося пізнавати (М.Мон- тень).

3.    Складання пам'ятки

«Як працювати над текстом-роздумом»

Епіграф має висловлювати ідею твору.

Композиція твору повинна мати складові: теза, аргумент, до­каз, висновок.

Початок висловлювання повинен бути оригінальним, нетра­диційним: цитата з твору, пояснення, коментарі чи роздуми автора з питання, яке розглядається, критична оцінка аналі­зованого твору чи проблема, художня замальовка чи етюд.

У головній частині теза підтверджується вагомими аргумен­тами, наводяться приклади з літератури, історії, висловлю­ються власні судження, оцінки тих чи інших літературних явищ, фактів.

Висновок висвітлює остаточну думку, підсумовує сказане, ста­вить певні завдання, закликає до дій. Він повинен бути під­порядкований основній ідеї твору.

Уникайте безсистемності викладу, дублювання змісту поперед­ніх частин, поєднання речень, що стосуються різних питань теми.

Уживайте вставні слова типу: по-перше, по-друге, на мою думку, по-моєму, наприклад, скажімо, отже, таким чином, мені здається..., на мою думку..., я вважаю...

4.    Словникова робота

Доберіть синоніми до поданих слів:

велич (значення, суспільна вага);

персонаж (герой твору, образ людини, дійова особа, ліричний герой);

письменник (митець, майстер художнього слова, автор, ху­дожник, прозаїк);

виразний (чіткий, яскравий);

добродушний (лагідний, ласкавий, щирий, привітний);

щирий(відвертий, правдивий, приязний, гостинний, щиро­сердний, сердечний, задушевний, чулий);

показувати(змальовувати, відображати, констатувати, заявляти, декларувати, висвітлювати, стверджувати, виво­дити, відтворювати);

надихати (наснажувати, окрилювати, захоплювати).

5.    Самостійна робота учнів над текстом твору-роздуму

6.    Виступи учнів Зразок твору

«Я народився і жив для добра і любові», так визначив своє життєве кредо Олександр Довженко. Письменник, кінорежисер, великий патріот свого народу й син свого часу. Його кіноповісті не залишають байдужим й сучасне покоління читачів.

Приваблює й зацікавлює у творчості О. Довженка процес творення образу людини.

Моральна краса й духовна велич це найвагоміші якості, які хоче бачити в людині кіноповістяр. Саме такими змальовує митець своїх рідних, односельців.

Спогади дитинства, що лягли в основу кіноповісті, створюють дивовижний світ людей, народжених для добра, праці й любові. Згадаймо діда, схожого на білобородого Бога, чи прабабу з її про­кльонами, батька, найкращу людину у світі, чи матір, умілі та роботящі руки якої плекали розкішний город біля хати, чи свого вірного Пірата, що ділив з ним усі переживання дитинства. У цих образах відчувається й теплота, і гордість, і любов людини до свого неспокійного роду, що дав йому життя. Так глибоко могли розуміти світ навколо себе тільки дуже талановиті люди, які жили в повній гармонії з природою.

Малий Сашко головний герой кіноповісті то дитя природи. Картини його дитинства то сама природа, то світ малої дитини, яка йде шляхом пізнання. Допитливий малюк, мрійливий, з неа­биякою уявою, пізнаючи світ, поринав у нього з головою. У всьому, що поставало перед дитиною, бачилася гармонія. Трави, дерева, зорі, Десна усе було олюднене, мало свої втіхи й смутки.

Усі рідні, з якими нас знайомить головний герой, то єдиний образ народу, складовою якого є й сам Довженко.

У «Зачарованій Десні» автор застерігає нас від втрати духов­ності, закликає повертатися до своїх коренів, не забувати про своїх рідних, не хапати зірок з неба, а нахилитися й побачити зірку в калюжі.

IV. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів

V.   Домашнє завдання

1.    Скласти відгук на виступ однокласника.

Підготувати міні-презентацію «Провідні тенденції розвитку української літератури в другій половині XX — початку XXI ст.» (за групами).
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів